Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Zásady boje proti rakovině správnou stravou

Zásady boje proti rakovině správnou stravou

Riziko rakoviny snižuje správná skladba potravin až o 30%, tvrdí údaje Světové zdravotnické organizace (WHO). Ročně by tak bylo možné snížit ve světě počet nových případů rakoviny až o tři miliony. Druhá zpráva této organizace byla nyní zveřejněna souběžně ve Velké Británii a v USA. Výzkum prováděl dvacetičlenný mezinárodní tým. Vědci vycházeli z pěti set tisíc studií, z nichž vybrali dvaadvacet tisíc, a soustředili se nakonec na sedm tisíc relevantních. Pro širokou veřejnost pak zformovali mimo jiné deset oficiálně vyhlášených zásad správné výživy, které by měly významně pomoci v boji proti rakovině.

I lidé, u kterých už byla rakovina diagnostikována, by se těmito zásadami měli řídit. Z rakoviny se stává téměř chronická choroba. Život lidí, kteří se na ni léčí, se prodlužuje, přibývá lidí v remisi a není vyloučeno, že i oni mohou onemocnět dalším typem rakoviny. Správně složený jídelníček by je mohl ochránit. Zde jsou zmíněné zásady:
1. Omezit potraviny s vysokou kalorickou hodnotou, zejména takové, kde kalorická hodnota představuje 225 a více kilokalorií na 100 gramů potravin. Jde především o jídla z prodejen rychlého občerstvení a sladké nápoje.
2. Jíst hodně zeleniny. Základem stravy by měla být zelenina a ne maso. Denně by měl mít člověk na jídelníčku minimálně 400 gramů zeleniny nebo ovoce.
3. Hlídat od dětství důsledně BMI (Body Mass Index). Podle zprávy je nejlepší, když se hmotnost blíží ke spodním hodnotám ideálního BMI. Váhu odpovídající ideálnímu BMI by si měl člověk udržet po celý život.
4. Každý den být fyzicky aktivní. Fyzická aktivita je účinnou zbraní proti některým druhům rakoviny, v každém případě pomáhá udržovat hmotnost v limitech.
5. Omezit konzumaci uzenin a červeného masa. Tyto potraviny mají přímou souvislost s rakovinou.
6. Omezit alkohol. Maximálně se doporučuje jedna až dvě sklenky vína denně.
7. Omezit jídla konzervovaná solí.
8. Vystříhat se potravinových doplňků. Nejlepším zdrojem vitaminů, minerálů a stopových prvků by měla být přirozená strava.
9. Doporučují se ryby a dary moře. Je to první oficiální zpráva, která výslovně upozorňuje na jejich blahodárné účinky.

Proti rakovině žaludku – citrusové plody a cibule 
Celosvětově přibývá každý rok 870 000 nových případů. Největším rizikem jsou uzeniny a potraviny konzervované solí, tedy třeba i uzené mořské ryby. Jako prevence je vhodné jakékoli ovoce, ale především citrusové plody a ze zeleniny pórek a cibule. Francouzští vědci navíc zjistili, že rakovina žaludku se vyvíjí pouze v přítomnosti nedávno objevné bakterie Helicobacter pylori a ta se dá rychle a efektivně zlikvidovat antibiotiky během pouhých sedmi dní.
 
Proti rakovině slinivky – nepijte příliš horké nápoje
Každý rok přibývá ve světě 460 000 nových případů. Nejrizikovějšími faktory pro její vznik jsou alkohol, horké nápoje a tabák. 200 gramů ovoce nebo čerstvé zeleniny denně by se mělo stát pravidelnou součástí vašeho jídelníčku. Vhodné jsou zejména citrusové plody. Riziko rakoviny slinivky se tím snižuje o 30% a riziko rakoviny ústní dutiny a hltanu dokonce o 80%.

Proti rakovině plic – dýně a vařená mrkev
Ročně přibývá ve světě 1,2 milionu nových případů – 900 000 u mužů a 300 000 u žen. Není překvapením, že hlavní roli u vzniku tohoto typu rakovin hraje kouření. Kuřáci tvoří 75% postižených. Preventivně působí karotenoidy obsažené v různých typech zeleniny, například v brokolici. Je známo asi šest set druhů těchto látek. Pět nejúčinnějších: alfa-karoten beta-karoten, lykopen, lutein a zeaxantin. Nejúčinnější je alfa-karoten, který potlačuje všechny druhy nádorů, nejen plicních. Jeho nejbohatším zdrojem je dýně a vařená mrkev. Beta karoten je obsažen především v červeně a žlutě zbarveném ovoci a zelenině, tedy v dýni, mangu, ale také ve špenátu. Lykopen obsahují v hojné míře rajčata, melouny a také červené grapefruity. Dostatek luteinu je ve špenátu a listové zelenině a zeaxantin je obsažen v řeřichách, špenátu či listech čekanky.

Jak vypadá optimální jídelníček
Celkově mezi doporučovanými potraviny, které chrání před vznikem rakoviny, jsou na předním místě citrusy všech druhů, dále brokolice, rajčata, celer, pórek a cibule, mrkev, špenát, kapusta, zelí na všechny způsoby, zejména kysané, dýně a mango.
   Z ryb především lososi, ale i další mořské ryby a dary moře, pokud pečivo, tak celozrnné, sójové výrobky, rozinky, z koření kurkuma a zejména chilli papričky všech druhů, lněná semínka a několik šálků zeleného čaje denně.
   A tady je optimální složení stravy, z něhož sice jídelníček nesestavíte, ale které obsahuje všechny látky potřebné každý den v boji proti rakovině:
Půl šálku cibule, půl šálku špenátu, půl šálku sóji, půl šálku borůvek nebo jahod, půl šálku rozinek, polévková lžíce rajčatové šťávy, kávová lžička kurkumy, kávová lžička chilli papriček, polévková lžíce čerstvě mletých lněných semínek, půl kávové lžičky černého pepře, tři šálky zeleného čaje, 20 gramů co nejtmavší hořké čokolády, dvě olivy a sklenice červeného vína. (1 šálek = 250 ml)

   KV                                          Ilustrační foto:photoxpress.com

Přihlášení