Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Univerzální desatero úspěšných podnikatelů

Zaměřte se na smysl, ne peníze        
Pokud vám v hlavě bliká neustále jen malý dolárek místo koncepce toho, čeho byste chtěli dosáhnout, nabíháte si. Vždy se proto v prvé řadě soustřeďte na kvalitu produktu nebo služby, která by měla být základem vaší vize a pokud je to správně, peníze přijdou samy. To, co vytvářejí nejlepší firmy svými produkty, je především smysl. Jako příklad si vezměte společnost Nike, která připravila tenisky na aerobik pro ženy - ze dvou jednoduchých kousků bavlny, kousku kůže a gumy a chytrým marketingem nabídla na trh produkt, který ukazoval, jak jsou ženy tradičně posuzovány. Z materiálu za 2,5 dolaru vytvořili něco, covyzdvihuje efektivnost, výkonnost a rovnoprávnost žen. A jak se panečku prodává!

Místo nudného prohlášení osobní mantru
Běžně si začínající společnosti doplňují název o nic neříkající uniformní motta jako „naše super-kvalita za příznivou cenu všem zákazníkům s neustálou inovací atd.“ Takovým prohlášením nic nezískáte a nikoho neoslovíte. Zamyslete nad jednoduchým a krátkým způsobem jak definovat sebe a svou společnost, vytvořte svou osobní mantru, kterou naladíte zákazníka na stejnou vlnovou délku a ukážete mu, co vaše produkty nebo služby udělají s jeho potřebami a touhami.
 
Překážky jsou výzva
Inovace je mnohem náročnější než se jen držet o krok před konkurencí.V některém podnikaní je to snadnější, v jiném náročnější, ale toto je jediná správná cesta.Opravdová inovace je, pokud přeskočíte zatáčku nebo rovnou celou překážku, a ne pokud se posunete o 10-15 kroků dopředu. Samozřejmě, že žádný z těžařů ledu nezaložil továrnu na led a žádná továrna na led se nedostala na pole podnikání s mrazáky. Ale proč? Jednoduše se většina společností zaměřuje na myšlení o podnikání, které dělají, než aby se zaměřila na otázku: „Jak být zákazníkovi ještě přínosnější?“

5 koní v rovnovážném spřežení
Každá inovace produktu je tažena pěti odlišnými směry a musí se ustálit přesně v jejich rovnováze.  Jeden kůň táhne ve snaze posunout rysy produktu za hranice norem (např. plážový sandál s otvírákem na lahve v podrážce), druhý jde krokem ve jménu inteligence (svítilna Panasonic  fungující na různé velikosti baterií, které se vám válí doma), třetí je vycvičen pro komplexnost (není důležitý jen produkt, ale i podpora a související služby), čtvrtý skáče do výšin za krásou a poslední je srdcař (silné produkty vytvářejí silné emoce, např. Harley Davidson nebo kokakola).

Nedokonalost je lidská 
Vaše inovace může mít určité prvky mizernosti a nedokonalosti a je to přirozené, my lidé jsme prostě takoví. Třeba tolik populární a rychlerostoucí sociální internetová síť Twitter má spoustu vad a chyb, ale přesto mění lidské návyky. První Mac měl v sobě ještě spoustu potenciálu ke zlepšení, přesto vytvořil základ budoucnosti výpočetní techniky, a nepotřeboval čekat, až bude vše dotaženo do dokonalosti.

Kočka není pes
Zkuste dodávat své produkty nebo služby všem lidem a výsledkem bude, že budete dodávat něco „ani kočka, ani pes“. Na zmíněný Twitter asi nedostanete osmdesátiletou babičku, kterou ale polapíte na nový druh kapučína, nad kterým se ušklíbne dvacetiletý mladík, který zas.. Každý jsme jiný, přeci však často spojeny pod určitými zálibami. Zaměřte se na ně.

Zanechávejte stopy
Inovace mohou zaujmout naprosto neočekávanou nebo nezamýšlenou skupinu zákazníků. (Jako například jeden produkt od Avonu, který se náhodou stal oblíbeným repelentem proti komárům.) Našlápne-li si to někdo za vámi nečekaným směrem, pak nezapomeňte: inkasovat peníze, poznat, kdo váš produkt kupuje a dát mu ke koupi ještě více důvodů. Je to daleko jednodušší, než se ptát těch, kteří zájem nemají, proč nekupují a usilovat o změnu jejich myšlení.

Směřujte neustále ke hvězdám
Neustále se zlepšujte! Je to sice náročné, ale každý  podnikatel se musí naučit ignorovat doporučení negativistů nebo lidí z oboru, kteří tvrdí, jak by se co mělo a nemělo dělat. Teprve až je trpělivá práce hotova a produkt se dostane do rukou zákazníkům, teprve tehdy je čas hledat zpětnou vazbu. Pak také naslouchejte nápadům - především svých zákazníků.

Usaďte se na trhu
Produkt nebo služba, která zajišťuje hodnotu zákazníkovi, nemusí být unikátní. Takto se podařilo společnosti Dell vyhrál souboj o hlavní podíl na trhu v prodeji počítačů. Proto vždy hledejte správnou rovinu mezi stálou inovací a tradicí, která zakládá klid a spokojenost vašich zákazníků. Přešlápnete-li, stanou se vaše výrobky nepraktické, nebudete-li se vyvíjet, budete pomalu ale jistě ztrácet své ovečky. 

Nenechte se potopit  
Pohybujete-li se v jedné oblasti podnikání velmi dlouho, vaše schopnost vnímat rychlost inovací za hranicí této oblasti je velmi nízká. Příkladem může být šéf Thomas Watson, který v roce 1943 slepě prohlásil, že celosvětový trh s počítači má potenciál možná pěti kusů. Nebo vedení Wester Union, které nebylo schopno vnímat růst potenciálu telefonu. Tyto společnosti chytily samy sebe do pasti uvažováním, kde již jsou a co dělají, namísto aby hledaly, kde by mohly být. Toto myšlení se musíte naučit ignorovat, přestože je to dosti těžké.

 

       KV                                              Ilustrační foto:sxc.hu

Přihlášení