Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Ulevte svému zraku oční gymnastikou

Ulevte svému zraku oční gymnastikou

Základní pravidla, jak nepřetěžovat zrak
Nastavení správného jasu a kontrastu obrazovky počítače, velikosti písma a jeho barva, to by měl být úplný základ při práci s počítačem. Každému vyhovuje jiná velikost, optimální je taková, kterou čte oko bez problémů a námahy. Barva písma by měla být klidná, nerušivá a neutrální. Při práci na počítači očima pohybujte, dívejte se na celou obrazovku a očima hýbejte uvolněně a bez násilí.
Pro ty, kdo většinu pracovního dne stráví čtením dokumentů, může prospět i různé nastavení barevných kombinací. Nejvhodnější kombinace barev pozadí a textu jsou černá na žluté, zelená na bílé, červená na bílé, modrá na bílé, bílá na modré, černá na bílé.
Oči by měly být při práci na počítači od obrazovky zhruba 20 až 24 centimetrů. Kdo nosí brýle, může si nechat předepsat speciální skla pro práci na počítači. Kontaktní čočky naopak k práci na počítači moc vhodné nejsou, protože mohou oči více vysušovat.
Při práci na počítači mrkají lidé prý až pětkrát méně než normálně. Pohyb očních víček je přitom velice důležitý. Zvlhčuje oči a zabraňuje jejich vysychání, a tedy i rychlejšímu nástupu únavy. Proto se snažte na mrkání myslet.
Nepřetržitá práce na počítači unavuje zrak, způsobuje bolesti zad a krku. Je užitečné dělat si pravidelné přestávky, třeba se projít po místnosti. Když pracujete doma, je dobré jít třeba umýt nádobí.
Na posílení zraku se doporučují borůvky, mrkev. Ze sportů jsou vhodné ty, které podporují dívání do dálky: golf, tenis nebo kuželky.

Jednoduchá oční gymnastika pro každého
Bolavé oči nejvíc touží po uvolnění. Nejjednodušší způsob, jak ulevit očím, je zavřít je a přikrýt dlaněmi, při tom se jich ale nedotýkejte. Představujte si příjemné barvy a takto relaxujte dvakrát denně několik minut. Podobně pomáhá i zavřít oči a natočit obličej ke slunci.
Důležité je rozpohybovat oční svaly a zahledět se např. z okna do dálky. Oči jsou totiž celý den zvyklé zaostřovat na blízko. Proto je dobré si zaostřit i do daleka. Zkuste každých dvacet minut odvrátit zrak od monitoru. Zaměřte se na vzdálený předmět a jezděte přitom očima nahoru a dolů. Zaměřujte se střídavě na vzdálené a blízké předměty, cvičení se opakuje nejméně desetkrát. Uvolní se tak okohybné svaly a oddálí únava.
 Mezi základní cviky patří přeostřování zraku a pohybování očima. Cvičení je velmi jednoduché. Každou fázi je třeba opakovat desetkrát až dvacetkrát. V první fázi pohybujete očima za zavřenými víčky nahoru a dolu. Pak následuje pohyb doprava a doleva. V poslední fázi kružte oční bulvou jedním i druhým směrem. Poté všechna cvičení zopakujeme s otevřenýma očima.
Na židli se volně usaďte a zakryjte si oči dlaněmi, ale nemačkejte si na víčka. Pak oči otevřete. Několikrát se podívejte ze středu maximálně doleva a pak co nejvíc doprava. Při druhém cviku se bez pohnutí hlavy zahleďte nahoru, pak dolů. Vše opakujte alespoň pětkrát.
Další cvik je zaměřen na procvičování zaostřování. Před sebe natáhněte paži a dívejte se pětkrát střídavě na palec a do dálky. Nejprve na jedno oko, pak na druhé.
K "pracovní“ hygieně patří i to, že si uvolníte krční páteř. Stačí několikrát zakývat hlavou dolů, kdy se brada dotkne hrudi, nebo otáčejte hlavou zleva doprava, jako kdybyste naznačovali velké "ne“.

  KV                                                                      Ilustrační foto:sxc.hu

Přihlášení