Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Údržba in-line bruslí

Údržba in-line bruslí

Údržba koleček           
Při bruslení se kolečka opotřebovávají a tím se zčásti mění jejich vlastnosti. Zmenšuje se jejich průměr, sjíždějí se obvykle k jedné straně, vytváří se místo zaoblení tzv. „V“ profil nebo „střecha“. Opotřebení koleček závisí zejména na stylu jízdy, povrchu, na kterém se převážně bruslí, na tvrdosti používaných koleček, na hmotnosti bruslaře. Kolečka se opotřebovávají nestejnoměrně, a proto je nutné pravidelně provádět záměnu jejich pořadí. Při zanedbání hrozí, že některá kolečka se sjedou natolik, že budou nepoužitelná. Záměna se obvykle provádí v okamžiku, kdy je patrné, že některá kolečka jsou již lehce opotřebovaná.
   Při základní záměně se postupuje tak, že se 1. kolečko přemontuje na pozici 3. kolečka a 3. kolečko na pozici 1. Dále pak 2. kolečko na pozici 4. a 4. na pozici 2. Při změně pozice kolečka je nutno kolečko otočit tak, aby se doposud vnitřní strana kolečka stala stranou vnější a naopak. Protože se kolečka na brusli dominantní nohy (většinou pravé) sjíždí více než na druhé brusli, je vhodné při záměně pořadí koleček „prohodit“ kolečka ještě mezi bruslemi navzájem. Takže 1. a 3. kolečko z první brusle dáme do pozice 3. a 1. kolečka na brusli druhé atd.
   K uvolnění koleček potřebujete klíč. Ten bývá většinou součástí dodávky bruslí. U většiny modelů je to vlastně úplně normální imbusový klíč. Je možné si také koupit speciální montážní sadu, která má kromě klíče na uvolnění šroubů také speciální „vytlačovač“  ložisek pro uvolnění ložisek z jader koleček.  Při obměně koleček je také vhodné očistit rám brusle mírně vlhkým hadříkem (raději ne mokrým) a následně jej vytřít do sucha třeba papírovým ubrouskem. Dále je také možné očistit mastné a znečištěné boky ložisek, které „koukají“ z koleček. Nečistoty a mastnotu na ložiscích lze odstranit suchým papírovým ubrouskem. Dejte si však velký pozor, abyste nečistoty nevetřeli do ložisek. V tomto případě se osvědčilo vysávání suchých nečistot z povrchu ložisek vysavačem, kdy je nebezpečí vetření takové nečistoty minimální.
   Při utahování koleček v rámu se je snažte dobře utáhnout, ale ne zase až moc silně, abyste nestrhli závit šroubu a aby šlo kolečka zase v budoucnu povolit. Na trhu existují i speciální in-line Torsion imbusové klíče, které zabraňují přetažení závitu. Zkontrolujte si také, že se kolečka po utažení šroubu stále dobře a volně otáčejí.

Pravidelná kontrola dotažení šroubů
Především po výměně koleček byste měli sledovat, zda jsou všechny šrouby (osičky, ale i šrouby sloužící k připevnění rámu k botě) dotažené. Není to nic příjemného, když vám za jízdy vypadne kolečko, a většinou to končí bolestivým pádem. Doporučujeme malý trik: hlavice osiček kol, tedy šrouby, kterými se přidělávají kola do rámu, přelepte kouskem náplasti. Osička se pak většinou nemá šanci vyšroubovat úplně.

Údržba ložisek
Ložiska ve fitness a rekreačních bruslích jsou většinou mazaná tukem a nevyžadují tedy žádnou zvláštní údržbu. Daní za to však je jejich nižší „točivost“ oproti závodním ložiskům, která jsou mazaná olejem, a proto je tedy potřeba mazat je častěji a pravidelně. V případě, že vás na bruslích zastihne déšť, měli byste ložiska co nejdříve očistit. Pokud tak neučiníte, během několika hodin začnou korodovat, skřípat a přestanou se točit.
   Při čištění se musí ložisko otevřít, jednotlivé části opláchnout roztokem, který odplaví nečistoty i mastnotu, pak namazat speciálním tukem a zase uzavřít. Tato činnost není úplně jednoduchá, a proto ji zde nebudeme podrobně rozepisovat. Návody na čištění ložisek můžete najít ve specializovaných knihách, časopisech nebo na internetu.
   Pokud se rozhodnete ložiska vyměnit za nová, je nutno nejprve kolečka odmontovat z rámu. Odstranění původních ložisek z jader koleček se pak provádí speciálním klíček pro uvolňování ložisek (ten lze zakoupit ve většině obchodů s bruslemi). Klíč se z jedné strany zasune do otvoru ložiska a zatlačí se dovnitř tak, že se následně vysune a uvolní ložisko na druhé straně kolečka. Dejte si pozor na to, abyste při manipulaci s ložiskem nepromáčkli boční kryt ložiska. Pokud chcete docílit co největší životnosti ložisek, nejezděte ve vlhku, vyhýbejte se písku, oleji a jiným nečistotám.

Údržba brzdy
Pokud je brzda natolik sjetá, že brzdění přestává být účinné (plocha brzdy je malá, příp. zvednutí špičky brusle při brzdění je již nebezpečně vysoké), měl by se vyměnit gumový brzdový špalík. Na některých brzdových špalících bývá vylisována ryska, podle které se dá poznat, že je již brzda příliš opotřebovaná. Každý model bruslí vyžaduje svůj speciální typ brzdového špalku. Proto doporučujeme předzásobit se dostatečným množstvím vhodných brzdových špalků.
   Brzdový špalík je většinou k držáku brzdy uchycen jedním šroubem, který se dá uvolnit imbusovým klíčem nebo šroubovákem. Po odšroubování šroubu lze původní brzdový špalík odstranit a nahradit novým. Dejte pozor na dobré přitažení nového brzdového špalíku, ale zároveň si dejte pozor, abyste při utahování nestrhli závit šroubu.

Údržba boty
Při jízdě je vhodné nosit sportovní ponožky, které dobře odvádějí pot. Po každé jízdě je potřeba nechat botu dobře vyschnout, aby se v ní netvořila plíseň. Botu je také možné jednou za čas dezinfikovat běžným přípravkem proti plísni nohou a nepříjemným pachům. Majitelé bot s vyjímatelnou vnitřní vložkou mohou vložku pro lepší vyschnutí vyjmout ze skořepiny, případně vyprat

Údržba chráničů
Po namáhavé jízdě mohou být chrániče velmi propocené. Mnoho výrobců dovoluje prát chrániče v automatické pračce. Teplota vody v pračce by však neměla překročit 40 stupňů.

  KV                                                          Ilustrační foto:photoxpress.com

Přihlášení