Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Příběhy slavných aut – Heydrichův Mercedes a Gottwaldova Škoda

Českoslovenští prezidenti střídali převážně auta domácí výroby, výjimkou byly pouze Benešovy britské daimlery, přivezené z exilu a zděděné Klementem Gottwaldem. Ty však neměly pancéřování, a protože se „dělničtí prezidenti“ báli atentátu snad více než jejich demokratičtější předchůdci, začal už v roce 1949 vývoj nového reprezentačního automobilu.
Dohled nad konstrukcí měl všemocný generál policie Josef Pavel. Tatra i Praga se z projektu vyvlékly, protože sebemenší nedostatek zaváněl ohrožením životů konstruktérů. Vývoj tak dostal příkazem škodovák Oldřich Meduna, který sice vytvořil řadu úspěšných nákladních automobilů včetně „Barči“ Š706 nebo předválečných tančíků, ale osobní auto nikdy nenavrhoval. Pospíchalo se, a tak byl požit šestiválec Praga 5.2 1/88 kW, původně určený pro náklaďák. V Mladé Boleslavi vyrobili bytelný žebřinový rám podvozku s tuhou zadní nápravou, podniková opravna v Kosmonosech provedla kompletaci Škody VOS. Karoserie měla podle zadání vedení KSČ působit nenápadně až lidově, v podstatě se jednalo o přerostlý sedan Škoda 1200. Velká pozornost byla věnována obrněným verzím. V Milovicích nejdříve testovali pětimilimetrové pláty po Němcích, ale ty se po odpálení svazku granátů rozlétly. Poldi Kladno proto dodala novou kobaltovou slitinu, Meduna ji dal zdvojit a mezi pláty vložit pletivo. Tak se podařilo změnit dráhu střely, která už na druhý plát narazila šikmo a s menší energií. Tři rány z pušky do téhož místa ocel jen vyleštily. S vícevrstvými okenními skly o tloušťce 452 mm se prakticky nedalo hnout, jejich čirost zaručilo speciální americké lepidlo.

První dáma, která se do auta nevejde...
   Jenže na konci vývoje byl spíše nepohodlný tank než osobní vůz prominentů. Navíc se zjistilo, že úzkými zadními dveřmi neprojde korpuletní soudružka Marta Gottwaldová, a rozvor se tak prodlužoval o 100 mm. Manželka Rudolfa Slánského, tehdy ještě muže číslo dvě ve státě, byla zase těhotná, a tak kromě změkčení listových pružin došlo na zvláště měkké čalounění vyplněné filcem a peřím, to vše potažené kůží. Potíže s topením se řešily jemnými kožešinovými přehozy přes kolena (stály závratných 30 000 korun), v létě měla pomoci klimatizace. Pro její mechanismus vyčlenili prakticky celý kufr, ale československé podniky ji nestačily vyvinout a „imperialistická“ z USA nepřipadala v úvahu.
Přestože vůz dostal speciální pneumatiky z Mitosu, byly přetížené, když jedna praskla, spadla „voska“ s vládcem Polska maršálem Rokossovským do příkopu. I přes použití nizozemského brzdového obložení se nikdo neodvážil podepsat pod vyšší povolenou rychlost než 80 km/h při průměrné třicetilitrové spotřebě. S velmi špatnou ovladatelností „vosek“ se potýkali řidiči sloužící nejen Klementu Gottwaldovi nebo Antonínu Zápotockému, ale také komunistům z Itálie, Polska i Číny. Nástupcem VOS se staly sovětské vozy ZIS a ZIL, kopie amerických křižníků silnic.

Osudné Heydrichovo kabrio
   Píše se rok 1942. Německé armády vítězně táhnou Evropou a vysocí důstojníci wehrmachtu a SS si připadají takřka nesmrtelní a demonstrativně se ukazují v nechráněných otevřených kabrioletech. Oblíbili si hlavně typ, který se nakonec stal osudným třetímu muži v hierarchii hitlerovského Německa, Reinhardu Hěydrichovi: šeštiválec 320
Pohlaváři nacistické Třetí říše měli mercedesy vůbec v oblibě: Adolf Hitler používal kromě přehlídkového typu 770 ještě poloterénní šestikolový Mercedes-Benz G4, v němž triumfálně jel i do bývalého Československa. Styčného důstojníka v představenstvu firmy Mercedes (Jacoba Werlina) měl Hitler ještě před uchopením moci v roce 1933. To značku ve 30. a 40. letech poněkud zdiskreditovalo v očích zákazníků v okolních zemích. O německý trh luxusních aut se přetahoval Mercedes hlavně s Horchem ze Cvikova (firma držela 40% trhu), v jehož halách se později vyráběly trabanty.
Jedním z nejvýše postavených nacistů byl syn operního pěvce Reinhard Heydrich, šéf tajné služby SD a RSHA, generál SS a policie a od září 1941 zastupující říšský protektor v Čechách a na Moravě. Neoficiálně byl považován za šedou eminenci Říše, snad za muže číslo tři po Hitlerovi. Nadbíháním českému dělnictvu sociálními výhodami (potřeboval plný výkon průmyslu i dopravy) a na druhé straně likvidací inteligence i odboje vládl v protektorátu pevnou rukou. Osudnou se mu 27. května 1942 stala zatáčka pod pražskou Vychovatelnou v Libni, kudy jej na trase z jeho sídla na zámku v Panenských Břežanech na Hrad vozíval esesák Johannes Klein. Tady si na ně počkali parašutisté ze skupiny Antropoid Jan Kubiš a Jozef Gabčík. Ten vyběhl do silnice, aby Kleina zpomalil, samopal značky Sten se však zasekl. Heydrich se zvedl ze sedadla a vytahoval pistoli. Kubiš proto vrhl na auto bombu. Výbuch vyrval pravé dveře z pantů, do Heydrichova těla se dostaly střepiny a čalounění sedadla. Zraněného převezla dodávka na nedalekou Bulovku, kde po sedmi dnes zemřel na otravu krve.

Kam se auto podělo?
   Rozzuřený Hitler rozkázal nejen exemplární potrestání českého národa (teror včetně vypálení Lidic a Ležáků), ale také vyšším hodnostářům přísně zakázal jízdy otevřenými auty. Mercedes-Benz musel urychlit vývoj pancéřovaných sedanů, ten už (typ 540K) užíval Heydrichův nástupce K.H. Frank. A jak dopadl Heydrichův mercedes? Exponát Národního technického muzea, kvůli výstavám s aranžmá „stop po atentátu“, ani konkurenční, „zaručeně pravé“ kusy ze soukromých sbírek nelze stoprocentně autorizovat. Za války totiž vyhořela dokumentace eviující výrobní čísla a nepomůže ani pátrání přes SPZ: tabulka „SS-3“ byla přenosná i na jiná Heydrichova auta.
Mercedes-Benz 320 byl na svou dobu velmi pohodlným vozem. Model vyšší třídy se vyráběl v letech 1937-1942 s celou škálou karoserií, tyranův kabriolet typu B měl pohotovostní hmotnost asi 1900 kg a při výkonu 57 kW dosahoval rychlosti 126 km/h. Komfort zaručovalo nezávislé zavšení kol, díky ventilovému rozvodu SV běžel motor velmi pružně a mohl spalovat i velmi nekvalitní válečné palivové směsi. 

Zdroj: web-veteran.auto.cz, Zdeněk Vacek,          Ilustrační foto:Stock.XCHNG

Přihlášení