Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Přestat kouřit? Letos se vám to povede!

V těch minutách, kdy kuřák kouří svoji cigaretu, doutník nebo dýmku, jeho tlak stoupá, tep se zrychluje a hodnoty kyslíku v krvi klesají. Po několikaměsíčním kouření se mohou objevit příznaky, jako je trvalý kašel nebo bronchitida, někdy pneumonie, dušnost, únava, zduření sliznic, chrapot, bolesti v krku, zápach z úst a zažloutlé zuby. Tvrdí kuřáci jsou také typičtí zažloutlými zuby, předčasným šedivěním, tvorbou vrásek a šedivým nádechem kůže. Abstinenční příznaky jako úzkostné stavy, deprese, stálé myšlenky na cigaretu, nutkání k jídlu, bolest hlavy, zácpa a kašel pak bývají také nepříjemné, ale dají se rozhodně překonat lépe než rakovina plic, onemocnění srdce, chronická bronchitida či mozkové příhody, ke kterým dlouhodobé kouření vede.

 

Vitamin B proti abstinenční úzkosti a vitamin C pro vnitřní pročištění
Rozhodnete-li se přestat kouřit, mohou vám některé doplňky pomoci uklidnit napjaté nervy a neovladatelnou touhu si znovu zapálit. Lze je užívat měsíce i roky a můžete je kombinovat i s jinými prostředky proti kouření, například s nikotinovou žvýkací gumou nebo náplastí. Pod lékařským dohledem lze užívat i léky proti depresi. Začněte tím, že budete užívat více vitaminů B a vitaminu C, které bývají u kuřáků vyčerpány. Vitamin B udržuje zdravé nervy a může zmenšit úzkostné stavy. Vitamin C je antioxidant - odstraňuje nestabilní molekuly kyslíku nazývané volné radikály, které vytváří i tabákový kouř. Může také zmírnit touhu po kouření a jiné abstinenční příznaky. Činnost vitaminu C podporuje vitamin E; společně snižují riziko srdečních a tepenných onemocnění způsobovaných volnými radikály. Řada dalších doplňků, ať už se užívají samostatně nebo společně, může rovněž tlumit touhu po kouření.

Indičtí léčitelé doporučují ovesný výtažek
Jedním z nich je ovesný výtažek, který indičtí léčitelé užívají již po staletí k léčbě návyku na opium. Podle jedné studie významně snižoval touhu po cigaretách i dva měsíce potom, co jej sledovaní přestali užívat pravděpodobně proto, že ovlivňuje hodnoty chemických látek v mozku, které tento návyk způsobují. Výtažek ve formě džusu je určen těm, kteří nechtějí užívat alkoholovou tinkturu. Léčivka kava může také účinně zklidňovat úzkosti způsobené vynecháním nikotinu, které zažene asi během měsíce. Těm, kdo chtějí přestat kouřit, může prospět také kyselina pantotenová - další z vitaminů B. Zvyšuje totiž tvorbu antistresových hormonů v nadledvinkách .
Lékořicový kořen a kořen pampelišky rovněž pomáhají zvládat touhu po nikotinu (je možno je žvýkat, je-li touha příliš silná); podobný efekt má i čaj z divizny. Výtažek z unkárie lze používat ke stimulaci odstraňování toxinů z těla - nesmí se však užívat v těhotenství.

Co ještě můžete dělat     
Jezte hodně ovoce a zeleniny, abyste snížili škodlivé účinky tabákového kouře; vybírejte si hlavně zelenou listovou zeleninu, bobulové ovoce (hlavně borůvky) a všechny druhy ořechů, které pomáhají i v ochraně proti rakovině a zhoršování zraku. Zvažte užívání nikotinové žvýkací gumy nebo náplasti, akupunkturu a hypnózu: to vše může snižovat touhu po cigaretě. Cvičte, abyste zmírnili stres. Ostrá procházka je dobrým lékem proti touze po kouření, která obvykle trvá jen několik minut.

Jak zvládnout stres
Jedna z nejdůležitějších věcí, kterou se při odvykání musíte naučit, je zvládat stres. Je vcelku jedno, jestli stres budete řešit fyzickým výkonem (sportem, procházkou či štípáním dříví) nebo relaxačním cvičením. V této fázi klidně kuřte a jen si snažte uvědomovat, že fungují různé formy snižování stresu. Pak počkejte na období, kdy se vám bude relativně dařit. A teprve tehdy se vrhněte do svého boje s kouřením. Nezapomínejte, že máte před sebou zdatného soupeře, a tak potřebujte dobré zbraně a všechny síly. Možná jste se už pokoušeli přestat kouřit vícekrát. Podívejte se, proč se vám to zatím nepodařilo. Pravděpodobně zjistíte, že jste zvolili špatné období nebo jste neměli připravený alternativní způsob snižování stresu. A pokud to teď při lepším načasování konečně dokážete, tak klobouk dolů.

    KV                                         Ilustrační foto:photoxpress.com

Přihlášení