Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Potravinové doplňky – ano či ne?

Potravinové doplňky – ano či ne?

Nejrůznější kultury používaly po tisíce let byliny ke zklidňování, zmírňování nebo i k léčbě běžných zdravotních problémů; je to skutečnost, kterou medicína neopomíjí. Farmaceutický průmysl nakonec vyrostl z této tradice. Mnoho rostlinných léků, například třezalka, jinan dvojlaločný a serenoa, se nyní předepisuje na nemoci, jako je alergie, deprese, impotence a některé srdeční choroby. Avšak i byliny a jiné doplňky s prokazatelnými léčivými schopnostmi je nutno užívat uvážlivě.
 
Moderní strava je pro zdraví nedostatečná
Klasické lékařství předpokládá, že zdraví lidé, jejichž jídelníček je správně vyvážený, nepotřebují svou stravu doplňovat. Jediné, co mají dělat, je dbát na to, aby se stravou přijímali doporučená množství jednotlivých nutričních dávek. Ve skutečnosti je ale jen velmi málo těch, kteří jsou opravdu schopni svým jídelníčkem naplnit oficiálně stanovené hodnoty těchto látek. Většina z nás nejí dost ovoce a zeleniny, a určitě už ne pět porcí denně (asi 500 g), což je množství doporučené k získání minimální uspokojivé hladiny látek nutných k prevenci nemocí. Zahraniční odborné studie také ukazují, že strava mnoha lidí obsahuje někdy jen polovinu doporučeného množství hořčíku a kyseliny listové. Asi 50% dospělých žen a více než 70% dospívajících dívek má v potravě méně vápníku, než jsou doporučené dávky. Také vitaminů C a B6, stejně jako železa a zinku, je v běžné stravě zřetelně méně, než má být. Lidé, kteří jedí nízkotučnou stravu, budou jen obtížně získávat doporučené množství vitaminu E z potravy. Jiným problémem je, že vyvážená strava nemusí obsahovat některé speciální látky - například rybí tuk, sójové izoflavony nebo jiné látky, o nichž se dnes předpokládá, že jsou pro zdraví důležité.

Potravinové doplňky v boji proti škodlivým vlivům techniky 

Zdravému člověku, který nemůže jíst každý den správně vyváženou stravu, pomůže užívání doplňků zaplnit trhliny ve výživě a zvýšit množství důležitých látek v potravě z přiměřeného na optimální. Existují i jiné důvody, proč může denní užívání potravinových doplňků prospívat také lidem, kteří dodržují správnou životosprávu. Někteří léčitelé se domnívají, že neustálé působení škodlivých vlivů z vnějšího prostředí - automobilových emisí, průmyslových chemikálií a jiných škodlivin - může v organismu poškozovat tkáňové buňky a odčerpávat z těla důležité nutriční látky.
Některé doplňky, zvláště ty s antioxidačními účinky, mohou pomoc omezit poškozování tkání toxickými látkami. Z nedávno získaných důkazů je patrné, že určité léky, nadměrné pití alkoholu, kouření a trvalý stres mohou porušovat vstřebávání některých klíčových nutričních látek. Sebelepší strava nedokáže takovým ztrátám zabránit. 
   Předpokládalo se, že nedostatek nutričních látek souvisí pouze s určitými nemocemi, které vznikají z jejich nedostatku, například kurděje, choroba z nedostatku vitaminu C, při které onemocní dásně a vypadávají zuby. V posledních třech desetiletích prokázalo však tisíce studií, že nutriční látky nezbytné pro tělo hrají důležitou úlohu v prevenci četných degenerativních onemocnění, běžných v současné moderní společnosti.Někteří léčitelé uvádějí, že nutriční látky (především antioxidanty) mohou zpomalovat postup stárnutí tím, že redukují škody vznikající na tkáňových buňkách. Neznamená to ovšem, že vitamin E nebo koenzym 010 jsou "elixírem mládí", ale některé současné studie, včetně práce prováděné Americkou výživovou a imunologickou laboratoří naznačují, že podávání doplňku s jedinou látkou, jako je vitamin E, i doplňků multivitaminových a multiminerálních zřejmě zlepšuje imunitní systém starších lidí.

Co potravinové doplňky nemohou dokázat
Navzdory zřejmé prospěšnosti doplňků je nutné znát jejich hranice a některé sporné údaje o nich. Jak už napovídá sám název, "doplněk" nemá nahrazovat nutriční látky obsažené v potravě. Doplňky nikdy nemohou kompenzovat nedostatečnou stravu; nemohou také neutralizovat vysoký příjem nasycených tuků (spojený se zvýšeným rizikem aterosklerotického onemocnění srdce). Kromě toho i když vědci izolovali z ovoce a zeleniny i jiných potravin velký počet fytochemických sloučenin účinných v boji proti nemocem, může existovat mnoho jiných, dosud neobjevených látek, které můžete získat pouze z potravinových zdrojů. Některé ze známých sloučenin mohou také lépe účinkovat v kombinaci s jinými, obsaženými v různých potravinách, než jako jediná složka v doplňku.
Doplňky nemohou napravit škody napáchané zlozvyky a nevhodným způsobem života, jako je kouření nebo nedostatek pohybu. Optimální zdravotní stav vyžaduje zdravý způsob života, zvláště chtějí-li lidé užít i důchodu ve zdraví. Ačkoli jsou některé příznivé účinky připisované potravinovým doplňkům neprokázané, ale možné, jsou jiné údaje skutečně přitažené za vlasy, zvláště údaje o prostředcích na zhubnutí. Sotva vám některý z nich pomůže, aniž byste upravili svůj dosavadní jídelníček a pravidelně cvičili. Výrobky hlásající, že "spálí tuk", nespálí ho samy o sobě dost, aby vůbec došlo k výraznému úbytku na váze.
Podobně je také těžké prokázat pravdivost údajů o tom, že některé doplňky dokážou pozdvihnout duševní a fyzické výkony u zdravých osob bude takové "posílení" přinejmenším limitované. I když některý doplněk může upravit mentální funkce u někoho, kdo zažil období od mírné zapomnětlivosti po těžkou ztrátu paměti, může mít zanedbatelný účinek na paměť většiny dospělých lidí nebo na jejich schopnost koncentrace. Doplněk proti únavě neudělá z průměrného běžce rekordmana na dlouhé tratě. Neexistují rovněž přesvědčivé důkazy, že doplňky působící jako afrodiziaka, zvyšují sexuální výkonnost.
A nakonec neznáme ani doplňky, které by dokázaly léčit tak závažná onemocnění, jako je rakovina, srdeční nemoci, cukrovka a AIDS. Správně vybraný doplněk však může pomoci zlepšit chronické onemocnění a zmírnit bolesti a zánět. Vždy se ovšem musíte před užíváním doplňků pro léčebné účely poradit s lékařem.

  KV                                                        Ilustrační foto:sxc.hu

Přihlášení