Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Podzimní obnova sil a sušenky na nervy

Podzimní obnova sil a sušenky na nervy

Dary tělu a duchu z Dálného východu
K přírodním prostředkům, které nám pomáhají překonat fyzicky náročné období náhlé zimy či výkyvů teplot patří adaptogeny. Jsou to tonizující látky, které zlepšují adaptaci organismu na stres. Typickým představitelem je legendární Panax ginseng, ženšen, všehoj léčivý. Je opravdu zajímavé, že téměř všechny adaptogenně působící drogy pocházejí z Dálného východu… Mezi ně se řadí také tekutý extrakt eleuterokoku, tinktura z klanoprašky čínské nebo tinktura z všehojovníku. Z naší květeny vykazuje podobné účinky pouze kořen anděliky a oddenek puškvorce, rovněž kořen všedobru horního, zvaného Mistrův kořen.
Užití těchto přípravků v podobě tekutých výtažků, dražé nebo tablet pomáhá odstraňovat stav únavy a útlumu u zdravých lidí, zmírňuje obtíže v rekonvalescenci po těžkých chorobách a chirurgických zákrocích a léčivě zasahuje též při neurastenii a stařecké zesláblosti. Ačkoliv nemají specifickou protinádorovou aktivitu, využívají se i v onkologii, protože zlepšují subjektivní stav nemocného a brzdí tvorbu metastáz. Zvyšují obranné síly organismu, jen v začátcích horečnatých infekcí je jejich podávání nevhodné.

Mocná je síla čaje
Jinou možnost jak dodat tělu znovu správný rytmus představuje podávání pravého čaje, a to zejména čaje zeleného, v množství 1- 3 šálků po 100 ml denně. Nositelem osvěžujícího účinku není u čaje zdaleka jen kofein nýbrž celý komplex látek. Proto se po čajovém osvěžení nedostavuje kocovina ani pocit nepříjemného vnitřního třesu, který znají pijáci kávy po vypití několika šálků. Bylo vypozorováno, že osvěžující účinek čaje vynikne především tehdy, jestliže je čaj podáván neslazený v klidu, pohodě a beze spěchu.

Umění hlubokého dechu
Má-li být náš pohled na problematiku tělesného osvěžení komplexní, musíme si alespoň ve stručnosti povšimnout i praktik, které zklidňují a rytmizují organismus také ve spojení s mozkem. Tzv. plný jogistický dech je pro harmonizaci těla a duše osvědčenou metodou již po staletí.
Za prvé je ale nutné zdůraznit, že hluboké dýchání nikdy necvičíme s plným žaludkem. Lze jej nacvičovat vleže, vsedě, vstoje a po zácviku dokonce při chůzi. Postupně a cílevědomě se nadechujeme nejprve do spodní, tedy brániční části plic, potom do části střední neboli hrudní a nakonec do části horní, hrotové. Vydechujeme stejným způsobem, tedy nejprve z břicha, potom z hrudi a nakonec z horní části plic. Dýcháme vždy nosem a samozřejmě pokud možno na čerstvém vzduchu. Vyzkoušejte tento velmi efektivní způsob hlubokého dýchání: postavte se do stoje spatného a mírně se rozkročte. Zatněte ruce v pěst, palce ponechte venku. Zatnuté ruce k sobě přibližte tak, aby se malíčky dotýkaly těla, palce a ostatní prsty se proti sobě dotýkají navzájem a hřbety rukou jsou obráceny k zemi, to vše ve výši mírně pod pupkem. Nyní plynule a hluboce dýchejte nosem. Budete překvapeni, jak to jde plně a lehce. Hluboké dýchání cvičíme vícekrát denně, po dobu několika minut. Podporujeme tak spalování potravy a tím zlepšujeme látkovou výměnu, což přispívá k vylučování metabolických zplodin, které se často na vzniku únavy podílejí.

Superkrátká studená koupel
Tělo nedýchá jenom plícemi, ale v podstatě celým povrchem. Proto se osvědčuje tření těla (tzv. frotýrování), a to zejména ráno, po studeném omytí či osprchování. Tření těla není potřeba nějak zvláště nacvičovat – lidská přirozenost si poradí sama. Musíme však dbát, aby nám při omývání a následném tření nebylo chladno. Pocitu náhlého úbytku tělesných sil, který je u některých lidí spojen se změnami počasí, lze někdy dosti úspěšně zabránit superkrátkou celkovou studenou koupelí. Rychle se vysvlékněte a přitom dbejte, aby vám nebyla zima. Bez bázně se ponořte až po krk do připravené úplně studené vody, ale jen na dobu, než napočítáte do desíti, což je přibližně 8 vteřin. Hned na to rychle z vody vystupte, jen zběžně se osušte, oblečte a pár minut cokoliv cvičte, aby se tělo rovnoměrně prohřálo. Tato jednoduchá praktika se osvědčila při léčbě neurastenie, ale nepoužívejte ji při onemocnění ledvin a močových cest, případně při některých gynekologických zánětech.

Tip navíc: Upečte si sušenky dobré na nervy
Nervové sušenky jsou vhodné při lehkých poruchách, jako je mírný pocit napětí, lehká úzkost, smutná nálada a pochází z dílny mistrů staroindického lékařského umění. Vezměte 45 g muškátového oříšku, 45 g skořice a 10 g hřebíčku. Všechno zpráškujte a dobře promíchejte. 50 až 80 g tohoto prášku smíchejte s 1 kg celozrnné mouky a přiměřeným množstvím cukru, soli, prášku do pečiva, kouskem másla a 2-3 vaječnými žloutky. Bez dalších přísad, pouze s přidáním trochy mléka nebo i vody, připravte těsto a pečte běžným způsobem sušenky. Uschovávejte je v papírové dobře uzavřené krabici. Zacházejte s nimi ale spíše jako s lékem, než jako s pochoutkou. Při průměru kolem 5 cm a tloušťce přibližně 1 cm je obvyklou dávkou 3 až 5 sušenek denně. U vnímavých jedinců mohou vyvolat pálení žáhy.

   KV                                                     Ilustrační foto:sxc.hu

Přihlášení