Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Novodobý syndrom v podobě stresu z techniky

Technika nás žene dopředu, ale naše běžné schopnosti za ní pokulhávají. Protože jsme ale ještě tlačení v práci strachem o svou pracovní pozici, snažíme se řeči techniky alespoň trochu „stíhat“. Panika z moderních přístrojů zdaleka netrápí jen starší generace a nemusí se týkat jen strachu z počítačů. Stejně tak člověka dokáže vytočit nové DVD, mobil nebo automatická pračka, která se tváří, že je chytřejší než on.    V práci se ale může technostres násobit i přístupem zaměstnavatele. Stačí rozdat nové mobilní telefony, notebooky a chtít, aby zaměstnanci byli online i doma. Zatímco pro někoho je to splněný sen, pro dalšího černá můra. Technostres číhá na všechny, kdo nemají na novou techniku »buňky« a nebo jí nedokáží čelit psychicky zdravým způsobem. A zatímco v Česku je technostres zatím méně známý, ve světě se už dokonce objevují návrhy, uznat ho jako nemoc z povolání.

 

 

Jak velký je skutečně váš odpor k technice?

   Syndromy této nové nemoci z povolání jsou podobné jako u jiného stresu nebo při přepracování. Člověka bolí hlava, má problémy se žaludkem, zády, zrakem, nemůže spát, případně se mu zdají noční můry spojené s prací či přímo s technikou. Objevují se také poruchy paměti, snížená schopnost soustředění, strach ze selhání, což se ventiluje buď záchvaty vzteku či apatií, a to jak v práci tak doma. 
   Pro správné vyrovnání se s nechutí k technickým novinkám je podle psychologů potřeba zamyslet se, kde nechuť k technice pramení. Může v tom být nepříjemné a příliš »technické « pracovní prostředí, ale také únava a stereotyp z práce. Častěji za to ale může nízké sebehodnocení nebo strach z nového. Jen málokdo má skutečně málo »technických buněk«. A tady je potřeba se rozhodnout. Opravdu je váš odpor k technice takový, že kvůli tomu budete jednou nuceni změnit práci? Pokud ne, tak se snažte krok za krokem naplánovat, co s tím můžete dělat, a nebojte se k plánování a kontrole jeho dodržování přizvat nějakého psychologa.
   Jedna z věcí, o kterou můžete na svém pracovišti požádat, je, že se při každém zavádění nového počítačového programu udělá školení. Navíc se může zaměstnancům, kteří jsou při zacházení s počítačem méně zdatní, přidělit někdo, na koho se můžou při problémech obrátit. Vyplatí se to na všech stranách. Méně zdatní budou méně zdržovat v práci neustálými dotazy ostatní, navíc se jim nestane, že například nechtěně vymažou práci celého oddělení a budou tak chráněni před technostresem.

 

11 rad jak se bránit stresu z počítače

1. Nepodceňujte se. Pokud si budete věřit, že to zvládnete, budete se učit zacházet s novou technikou    rychleji a lépe.
2. Nesnažte se zvládnout všechno najednou.
3. Nestyďte se ptát, když něčemu nerozumíte.
4. Soustřeďte se na konkrétní pracovní postupy a nacvičte si je krok po kroku.
5. Pište si poznámky, abyste se nemuseli ptát stále znovu.
6. Pokud nový počítačový program u vás v práci dělá problémy i někomu jinému, domluvte se a požádejte šéfa    o školení.
7. Zamrzl vám počítač nebo kopírka stávkuje? Nerozčilujte se a pauzu využijte k relaxaci. Zdá se, že    počítače vztek vycítí a fungují ještě hůř.
8. »Cpěte« si do hlavy jen informace, které nezbytně potřebujete. Nezatěžujte se spoustou teorie, ale jen    tím, co opravdu použijete.
9. Vybírejte přístroje, na které stačíte. V práci to sice není vždycky možné, ale domů si pořizujte    přístroje, jejichž obsluhu bez problémů zvládnete.
10.Učte se od dětí. Většina dětí běžně používá ICQ, e-maily a další techniku. Pokud vám není něco jasného,     požádejte je o pomoc.
11.Udělejte si čas na odpočinek. Naučte se vypnout mozek, počítač i televizi a odreagovat se jiným       způsobem – sportem, procházkou v přírodě nebo koníčky.

KV                                                               Ilustrační foto: Stock.XCHNG

Přihlášení