Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Naše nevědomé vnímání v reklamě rozhoduje

Naše nevědomé vnímání v reklamě rozhoduje

Barevnost našeho světa je dána schopností předmětů různým způsobem odrážet světlo, které na ně dopadá. Oko je pak schopno rozlišit až 200 různých odstínů monochromatických barev. Nejsytější barvy vidíme při středním osvětlení a s ubýváním osvětlení nebo s přílišným přesvětlením se barva potemňuje nebo zesvětluje. Psychologické vnímání barev je pro reklamu velice důležitým prvkem. A proto i pro nás, jako ty, kteří mají být ovlivňováni a manipulováni, je dobré vědět, co které barvy znamenají, na které emoce či
skryté vzpomínky útočí.

Červená - je obecně barvou vzrušení jak v pozitivním smyslu (láska) tak v negativním (zloba). Symbolizuje akci, změnu, přetváření, pronikání vpřed, vzpouru, převrat a revoluci. Oslovuje toho, kdo je a má být silný, plný života, energický a sebevědomý. Naproti tomu ten, kdo je slabý může v červené pociťovat ohrožení. Červená ovlivňuje člověka i po jeho fyziologické stránce. Při kontaktu s ní se zvyšuje puls, krevní tlak i rychlost dýchání. Empiricky se zjistilo, že povzbuzuje chuť k jídlu, sexuální aktivitě, zvyšuje hlasitost hovoru a podněcuje vznik agresivního chování. Je hojně využívána při prezentaci výrobků určených vyšším příjmovým vrstvám. Například automobily a ne zřídka i luxusní a značkové oblečení. Klíčová slova, která jsou s červenou spjata jsou vítězství, intenzita, aktivita, soutěživost, troufalost, agresivita, vášeň a vzrušení. Tmavočervená pak již značí klid a příměří po boji. Též je to barva vznešená, ale je klidná, neboť dosáhla, čeho potřebovala. Je to barva spravedlnosti.

Oranžová -  je kombinací žluté a červené a získává tak charakteristiky obou. Zdůrazňuje dynamiku, teplo a silně se pojí s představou slunce a podzimu, úrodou a bohatstvím obecně. Zvyšuje pocit radosti a vzrušeného očekávání. Konkrétně se oranžová spojuje s pomerančem nebo pomerančovou šťávou. Narozdíl od červené již není tolik agresivní, což je na jednu stanu pozitivní, ale na druhou stranu od ní nelze očekávat silnou emocionální reakci.

Růžová - je de facto světlá červená a proto je jakousi kombinací vášně červené a čistoty bílé. Je asociována s romantikou, jemností, sladkostí, rafinovaností a něžností. Lidé, kterým se tato barva líbí, bývají velmi otevření a přátelští, ačkoli často své touhy a pocity skrývají v sobě. Ačkoli bývá růžová považována za barvu čistě ženskou, výzkumy ukazují, že růžová je velmi oblíbená i u mnoha citlivých mužů.
 
Žlutá - zářivá a teplá barva, která je čistou symbolikou slunce a sluneční záře. Zračí se v ní optimismus, dobrá nálada a další příjemné pocity. Použití žluté na místech kam chodí prakticky zaměření lidé (zejména odborné stránky) je velmi nežádoucí, protože u nich žlutá vyvolá pocity neprofesionálnosti a nemístné pohody. Kde je to naopak žádoucí, tak to jsou místa, kde se po někom něco chce - třeba, aby zaplatil za nákup v e-shopu apod.
 
Modrá - barva klidu, proto ji také hodně lidí uvádí za svou nejoblíbenější. Reprezentuje flegmatický temperament, ženskost, lásku, oddanost, něhu, věrnost. Ve vztahu k chuti reprezentuje sladkost (proto je cukr balen v modré). Často se spojuje s tradicí a stálostí. V reklamě je nejúspěšnější, když má výrobek něco společného s rodinným zázemím. U modré je dobré zmínit, že na ženy působí zcela odlišně než na muže. Mají před ní větší respekt, mají pocit určité nadřazenosti této barvy a spojují ji tak často s vůdčí rolí a tvrdým obchodem.

Fialová – je kombinací mužské červené a ženské modré, z toho vyplývá, že je to barva pohlavní nevyhraněnosti (dávají jí přednost děti před pubertou, homosexuálové a těhotné ženy). Lidé s nižším intelektuálním potenciálem se nechají fialovou snadno „svést“, lidé s vyšším potenciálem ji naopak odmítají.

Zelená - představuje nehybnost a klid, ale stále v ní je přítomna aktivita. Pokud se však jedná o tzv. „absolutní zeleň“ je tato barva vyjádřením statického stavu bez emocí a přání. Tvrdou modrozelenou preferují lidé, kteří mají sami na sebe vysoké nároky. Její tři hlavní symboliky jsou: peníze, zábava, schopnost vytrvat. Čistou zeleň preferují lidé konzervativní, vyjadřuje potřebu dopracovat se k pocitu bezpečí a jistoty. Světle zelenožlutou barvu mají rádi lidé, kteří obracejí svůj zájem navenek, nikoli k sobě. Symbolikou zelené je obecně příroda, ekologie a je to také barva naděje. Veškeré cereálie a vše, co je spojeno se zdravou životosprávou má ve spotu zelenou. Někteří lidé mohou mít zelenou asociovánu s hady, ještěrkami nebo také s jedem, zlými duchy, vodníky a mimozemšťany, může na ně působit velmi negativně a odpudivě. Účinek se proto snižuje použitím další barvy.

Hnědá - je barvou země. Symbolizuje stabilitu, jistotu a neměnnost. Lidé, kteří ji mají rádi, bývají konzervativní, spolehliví, zodpovědní a velmi klidní. Nemají rádi vzrušení a místo něj raději tráví čas v rodinném kruhu. Výhodou hnědé je, že je to velmi neutrální barva, která sice nezaujme, ale nikoho příliš neirituje. 

Bílá – jako koncový bod světlosti představuje tedy jakýsi extrém. Je výrazem uvolnění, útěku, osvobození se od všeho, co se jeví jako překážka. Je to čistý stůl, nepopsaná stránka, nový začátek, barva míru, chladu a čistoty. Lidé mají představu, že bílá léčí a pomáhá. Je to zcela neurčitá barva, která v kombinaci s jinými působí buď zcela neutrálně nebo trochu pozitivně.
Černá - demonstruje konečné rozhodnutí. Představuje agresivní vzdor, popření „pestrého života“, nicotu a smrt. V reklamním průmyslu má mnoho společného s červenou mnoho společného a také je spojována s výrobky pro vyšší třídy. Je barvou odměřené elegance a působí profesionálně.

Šedá - lidé, kteří preferují tuto barvu bývají velmi neutrální stejně jako je barva sama a o život se příliš nestarají. Jsou velmi uzavření, mají tendenci chránit si to své a nějaký rozruch kolem sebe považují za nežádoucí. Nemají ani chuť se nějak vměšovat do života ostatních a své názory si obvykle nechávají jen pro sebe.  Bývá občas spojována s tajemnem: duchy, strašidly; anebo s šedí běžného života nebo též nemocí a chudobou. Zoufalá volba pro reklamu.

  KV                                                            Ilustrační foto:photoxpress.com

Přihlášení