Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Kde spí spánkem spravedlivým vysloužilá letadla

Kde spí spánkem spravedlivým vysloužilá letadla

Mohavská poušť
Letecký průmysl funguje v cyklech: konjunkturu střídají období, kdy se moc nelétá. Když se k tomu připočte dynamický technologický vývoj, při němž letadla rychle zastarávají, nabízí se otázka, kam se všemi těmi nepoužívanými letadly? Nejvíc je tento problém vidět v USA, zemi, která je letadel plná. Hřbitov letadel v Mohavské poušti původně sloužil jako vojenské letiště. Je zde extrémně suchý vzduch, takže odpočívající  technika nerezaví. Proto se zdejší letecké základna stala odkladištěm nepoužívaných letadel, které by se ještě mohly vrátit do provozu. V současné době zde nečinně postává několik stovek strojů, většinou novějších. Boeingy 737, ruské MIGy, které armáda používala k tréninkům i obří L-1011 stojí pokojně vedle sebe a čekají, jestli zase nepřijde jejich čas… Královnou odpočívajícího stáda je Boeing 747 s původní hodnotou 1,9 miliardy korun. Máte o něj zájem? Přichystejte si 450 tisíc korun a jeho vrak je váš. Vojenští oficíři totiž rozebrané vraky nabízejí na prodej sběratelům. Areál letiště je sice veřejnosti nepřístupný, ale ze silnice CA 14 je vidět vše, co byste chtěli. V posledních letech si toto místo oblíbili také hollywoodští režiséři. Natáčely se zde například Žhavé výstřely i seriál JAG.

Dějiny letecké smrti
Poprvé se hřbitovy nepotřebné letecké techniky objevily krátce po II. světové válce. Tehdy armáda začala nahrazovat zastaralé vrtulové stroje tryskáči a nevěděla, co si se stovkami mustangů, lightningů a dalších strojů počít. Proto je umístila do speciálních areálů v nevyužívaných pouštích.
   Další vlna letadel se na vrakoviště dostala v 60. a 70. letech, kdy začala dosluhovat dopravní vrtulová letadla, spousta strojů zde skončila během ropné krize v roce 1974. Důležitým datem bylo již zmíněné 11. září 2001 – množství leteckých společností muselo z bezpečnostních důvodů zrušit lety a starší modely letadel z hangárů kvůli tomu putovaly na pohřebiště. Poslední obrovský přírůstek letadel zaznamenávají hřbitovy právě teď, když hospodářská krize utlumila poptávku po létání.

Základna AMARC
AMARC je zkratka pro "Aerospace Maintenance and Regeneration Center.“ Leží nedaleko Tusconu v Arizoně. Jedná se o centrální úložiště všech amerických vojenských letadel. Na AMARCu se letouny konzervují, aby vydržely co nejdéle v co nejlepším stavu. Mnoho se jich vrací do služby, některé se prodávají do zemí třetího světa. Jiné stroje slouží jako zdroj náhradních dílů pro novější letadla nebo se prodají civilním zájemcům případně rovnou vrakovištím. Nejnovějším větším přírůstkem jsou zde letoun F-14 Tomcat, které v americkém námořnictvu dosloužily v roce 2006. Dále se sem v současné době umísťují letadla C-141 Starlifter a A-10 Warthog. Kromě nich jsou k vidění v podstatě všechna vojenská letadla, která vzlétla od doby II. světové války. Základna není volně přístupná, ale i v tomto případě si vše dobře prohlédnete již ze silnice. Jedním z projektů, který na AMARCu probíhá, je přestavba starých letadel na dálkově ovládané stroje, které pak slouží jako cvičné cíle pro armádu. K tomuto účelu už byly použity F-106 a teď tento osud čeká i na stroje F-4.  
  AMARC se nejvíc proslavil, když zde bylo zničeno obrovské množství strategických bombardérů B-52. Stalo se to v rámci americko-sovětské dohody SALT, která měla omezit počet letadel i raket na obou stranách. Stovky obřích letounů byly rozřezány a odvezeny stranou, aby je dobře viděly i ruské satelity.
Nedaleko od základny letecké muzeum s obrovskou sbírkou z AMARCu. Krom toho se dají z muzea organizovat i exkurze přímo na AMARC, ale potřebujete k tomu speciální povolení.

  KV                                              Ilustrační foto:srandaweb.com

Přihlášení