Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Je to kolo, není to kolo … je to elektrokolo

Je to kolo, není to kolo … je to elektrokolo

Rostoucí podíl elektrokol na trhu ukázaly už letošní mezinárodní veletrhy Eurobike a IFMA. V roce 2007 se těchto kol prodalo na evropském trhu 250 000, letošní čísla budou pravděpodobně dvakrát tak vysoké. Největším světovým odbytištěm elektrokol ale stále zůstává Čína. V roce 2008 se tu prodalo přes 21 milionů elektrokol.
   V České republice je situace velmi odlišná. Většina lidí se s pojmem a funkcí elektrokola dosud nesetkala. Je to dáno především vnímáním jízdního kola jako sportovní pomůcky a jen velmi okrajově jako dopravního prostředku. Máme ale dobré důvody domnívat se, že tato situace se bude rychle měnit. Největší český výrobce a distributor elektrokol ekolo.cz hlásí od června 2008 již dvousté prodané elektrokolo a v prvních dnech měsíce dubna zaznamenává další nárůst zájmu o tento nový dopravní prostředek.

 

Asistované šlapání na cestě do práce
Elektrokolo má jednu velkou a nepřekonatelnou výhodu – můžete se rozhodnout, budete-li šlapat nebo se necháte vést. Navíc můžete využít tzv. asistovaného šlapání, kdy řídící jednotka elektrokola vyhodnocuje rychlost šlapání a za pomoci elektrického motoru pomáhá cyklistovi tak, aby udržel konstantní rychlost okolo 25 km/h. Ve druhém případě jezdec na kole nešlape a jen se veze. Rychlost se reguluje „plynem“ na řídítkách kola. Při třetí možnosti vypnete motor úplně a cestu si poctivě odšlapete jako na klasickém kole. Během prvních pár šlápnutí do pedálů překvapí zrychlení kola – to když začne fungovat elektromotor. Kolo je hodně živé a člověk si rychle zvykne na to, že s malým úsilím jede docela rychle.
   Kola by u nás mohla oslovit lidi mladšího a středního věku, kteří žijí ve městě, chtějí jezdit do práce a být při tom elegantní, nezpotit se a jezdit třeba v obleku. Neméně početnou skupinu tvoří lidé staršího věku, kteří mají pohybové problémy a kolo používají jako užitečnou pomůcku při překonávání vzdáleností.
   Představa o těžkých a nákladných strojích bere za své – nejnovější baterie váží kolem 3 kg, váha celého kola se pohybuje mezi 19-30 kg. Nejlehčí „drobeček“ v nabídce, kolo s názvem Devět a půl, začíná na 9,5 kg. Cena od 16.000 Kč obstojí v porovnání s klasickými koly.
Na jedno nabití baterie lze dojet zhruba 50 km. Pokud se baterie vybije, je možné zbývající vzdálenost došlapat jako na klasickém kole.

Skládačku drobečka nebo městské kolo
Do auta, do vlaku nebo MHD, všude tam se hodí elektrické skládačky. Základním modelem je Silver Go, o který je největší zájem. S váhou 22 kg, lithium-polymer baterií a motorem v zadním náboji kola je to praktický dopravní prostředek pro cesty do města. Již zmíněný drobeček Devět a půl má speciální použití. Je vhodný především na přesun na krátké vzdálenosti, se stoupáním maximálně 8 stupňů. Pro přepravu na delší vzdálenosti je už horší jízdní pohoda. Kdo chce být stylový, může si koupit některé z městských elektrokol. V nabídce je reprezentují především značky Giant Twist, Gepida nebo ShopMate. Kola mají vše, co se od městských kol požaduje – vzpřímený posed, masivní kryt řetězu, široké a pohodlné sedlo a masivní pláště. Mohutná a pohodlná kola vycházejí především ze zkušenosti holandského či dánského trhu. 

  KV                                                                   Ilustrační foto:photoxpress.com

Přihlášení