Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Jak vrátit nevhodný dárek

Slib prodejce možnosti vrátit zboží je závazný
U kamenných obchodů, kde jste si zboží mohli prohlédnout a vyzkoušet, nemáte na "bezplatné" vrácení zboží zákonný nárok. Záleží tedy jen na prodávajícím, zda vám takovou možnost dobrovolně a nad rámec zákona poskytne. Většina prodejců však bez problémů vymění nepoužité (nejlépe nerozbalené) zboží za jiné ve stejné nebo vyšší hodnotě. 
   Pokud ale prodejce před nákupem výslovně slíbí, že zboží lze bez sankcí vyměnit, je tímto vlastním dobrovolným slibem vázán. Nespokojte se ale s ústním ujištěním prodavače. Takový slib by měl mít písemnou podobu, ať už formou veřejného prohlášení (leták v prodejně, tisková zpráva na webu, ustanovení v obchodních podmínkách) nebo individuální dohody (kupní smlouva, doklad o nákupu).

Co nelze vrátit přes internet?
Jestliže jste zboží koupili přes internet, telefonicky či přes teleshopping, můžete jej do 14 dnů vrátit i bez udání důvodu.  Tato možnost vyplývá přímo z občanského zákoníku (§ 53 odst. 7) a je na ní tedy automatický nárok. Nezáleží na tom, zda ji prodejce výslovně zmiňuje na webu nebo v obchodních podmínkách. Podobně můžete odstoupit od kupní smlouvy i v dalších případech, kdy si zboží nekoupíte přímo v kamenném obchodě a nemůžete si jej tedy vyzkoušet nebo alespoň prohlédnout. Zákon hovoří o "uzavření kupní smlouvy při použití prostředků komunikace na dálku". Podmínkou však je, že jde o takzvané spotřebitelské smlouvy, tedy že prodávajícím je podnikatel a kupujícím "běžný občan".
   Ale pozor, ani u internetových a podobných nákupů nelze vrátit určité druhy zboží nebo služeb (jedině že byste se na tom s prodávajícím výslovně dohodli).Nejspíš se vám nepodaří vyměnit zboží šité na míru jako např. oblek nebo individuálně sestavený počítač a zboží podléhající zkáze jako jsou potraviny. Koupíte-li přes internet audio či video nahrávku a budete jí chtít vrátit s porušeným obalem ani tak se navrácení svých peněz nedočkáte. Dodavatel nemůže mít jistotu, že jste si již cd či dvd nestihli okopírovat. I vrácení věcí jež jste nabyli na internetu ve hře, loterii či na burze jakou je např. aukro se může stát problematickým a nechráněný zákonem.
   Někteří prodejci nabízejí nákup přes internet, přičemž objednané zboží si můžete kromě jiného vyzvednout také osobně ve výdejním centru (prodejně). I v takovém případě však platí práva týkající se smlouvy přes internet, nikoliv kamenné prodejny.
 
Problém čtrnáctidenní lhůty
14 denní lhůta začíná běžet následující den po dni, co zboží převezmete. Počítají se do ní všechny (kalendářní) dny, nikoliv jen ty pracovní. Nicméně připadne-li poslední den této čtrnáctidenní lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem až nejblíže následující pracovní den (typicky pondělí).
   Odstoupení od smlouvy však v poslední den lhůty nestačí jen odeslat. Musíte jej v tento den prokazatelně oznámit (doručit) prodávajícímu. Klasický dopis tedy pošlete raději tři dny předem, nejlépe doporučeně. Oznámení mailem sice stačí až v poslední, čtrnáctý den, ale tak, aby si jej adresát mohl reálně přečíst během své provozní doby. Navíc vznikne-li spor ohledně doručení mailu, bude důkazní povinnost na straně odesílatele.
   Čtrnáctý den je nicméně rozhodující jen pro oznámení (doručení) odstoupení od smlouvy. Stačí tedy, když toto odstoupení oznámíte prodávajícímu včas, zatímco samotné zboží můžete poslat zpátky až třeba patnáctý den - nárok na jeho vrácení tím neztratíte.
   Jestliže však obchodník, prodávající zboží "dálkovým způsobem", při nákupu neuvedl informace požadované zákonem (název, identifikační číslo či sídlo obchodníka, název a hlavní charakteristiky zboží, konečnou cenu či náklady na dodání), prodlužuje se čtrnáctidenní lhůta automaticky na tři měsíce. Pokud vám obchodník sdělí chybějící informace dodatečně, počítá se (teprve) od tohoto okamžiku čtrnáctidenní lhůta místo tříměsíční.

Vyrovnání – původní obal není zákonnou povinností
Vracené zboží samozřejmě nesmí být poškozené nebo viditelně opotřebované, nesmí chybět jeho část ani návod a další dokumenty.  V ideálním případě byste měli zboží vracet v původním obalu, není to však vaší zákonnou povinností. Počítejte však s tím, že náklady na opětovné zabalení zboží do původního stavu si pak obchodník může připočíst k výše uvedeným skutečně vynaloženým nákladům - zákon mu to dovoluje.  
   Poté, co zboží zakoupené přes internet, telefon, teleshopping či podobnými způsoby vrátíte prodávajícímu (přesněji řečeno odstoupíte od smlouvy), musí vám vrátit cenu zboží nejpozději do 30 kalendářních dnů. Dodavatel má nárok pouze na "náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží". Může po vás tedy požadovat zaplacení dopravy (poštovného) jak směrem k vám, tak zpátky k němu. Počítejte´proto s tím, že při vrácení zboží vám proplatí jen cenu samotného zboží. Poštovné už zpátky nejspíš nedostanete.
   Z vlastních peněz také budete muset zaplatit náklady na odeslání zboží od vás zpátky k prodávajícímu. V každém případě však stačí odeslání poštou, nemusíte nikam jezdit (například do skladu nebo prodejny obchodníka) ani platit kurýra. Kromě zmíněných skutečných nákladů vám obchodník nesmí účtovat žádné sankce, pokuty či poplatky.

KV - Ilustrační foto:flickr.com

Přihlášení