Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Jak bojovat s trémou

   Tréma občas přepadne každého. Znají ji politici, herci, zpěváci, šéfové. Říká-li někdo, že neví, co je tréma, tak si pěkně vymýšlí. Zpocené ruce, záda, třesoucí se kolena, zrychlený tep, červené tváře, stažený žaludek. Ještě pár minut a budeme muset promluvit před ostatními kolegy. V tu chvíli je jedno, že se všemi dobře vycházíme a že vlastně o nic nejde. Naše tělo si dělá, co chce, a chová se tak, jako by šlo na porážku. Proč se v podobných momentech chová náš organismus tak nelogicky?
Trémě se odborně říká iracionální emotivní reagencie. Takže, jak vidno, už v názvu jakési nelogično tento syndrom má. Jde v podstatě o akutní stres lidského organismu, při kterém hrají svou roli chemické procesy v mozku, genetické predispozice, ale i prostředí, ve kterém vyrůstáme a žijeme. Výsledkem je například červenání nebo selhání něčeho, co bylo do té doby bez kazu. Přes všechny nepříjemné příznaky je tréma přece jen k něčemu dobrá - pro skvělý výkon je potřebné i určité napětí a v takových situacích nás tréma jako nějaký motor popohání vpřed.

Pomůže průběžné pití bylinných čajů a pravidelný dech
   Proti trémě můžete bojovat i různými léky a bylinkami. Pomáhá třeba odvar z třezalky tečkované, meduňky nebo čaj z chmelu.  Ovšem pár rychlých hltů chvilku před vystoupením vás nezachrání. Uklidňujícího účinku rostlinek dosáhnete, pokud budete pít čaj průběžně. Pro hodně úzkostlivé lidi existují i anxiolytika (léky proti chorobným stavům úzkosti), která mají poměrně rychlý účinek, ale mohou u pacientů snadno vypěstovat závislost.
Někdo se ve chvílích napětí uchyluje ke sklence alkoholu. Musíte sami pečlivě zvážit, zda v sobě máte brzdy a zábrany, abyste to s pitím nepřehnali.
Obtěžující projevy trémy lze omezit následujícím způsobem:

•Vzpomeňte si na předchozí úspěchy.
•Soustřeďte se na výkon a ne na příznaky trémy.
•Nevěnujte pozornost trémě ostatních lidí.
•Zopakujte si osnovu vystoupení, ale nezabíhat do podrobností.
•Zlepšete soustředění, např. pravidelným dýcháním, procházkou nebo intenzivními vnějšími projevy.
•Připravte se. Před důležitou prezentací si své vystoupení nacvičte před zrcadlem, nahrajte na kameru, předveďte členům rodiny nebo přátelům. V den D pak budete před publikem působit, jako byste celý život nedělali nic jiného, než řečnili před davem.
•Nezapomeňte na talisman. Pokud žádný nemáte, poohlédněte se ve svém okolí (a nemusí to být zrovna plyšový medvídek). Účinný je i kus oblečení, který jste měli na sobě, když se stalo něco příjemného. Můžete tak mít „šťastné“ tričko, ponožky, kalhotky… Ale pozor, štěstí je vrtkavé, tak si talisman rezervujte jen na zvláštní příležitosti.
•Pokud si talisman zapomenete, nezoufejte, určitě je s vámi i na dálku propojený.
•Při vystoupení rozhodně nemyslete na to, jak zrovna vypadáte. Každé trhnutí tváře nebo kapička potu na čele se vám budou zdát příšernější, než ve skutečnosti jsou. Ostatně, publikum je zvědavé především na to, co mu budete říkat.
•Místo sebe samých si představujte obecenstvo, jak drhne podlahu, okopává záhonky nebo se šťourá v nose. Vždyť jsou to jen slabí lidé z masa a kostí.
•A hlavně si říkejte, že nejde o život. V nejhorším se trošičku shodíte a vzbudíte všeobecné pobavení.

Proti této trémě je nejlepším lékem prostá praxe.

   Proti této trémě je nejlepším lékem prostá praxe. Začněte vyhledávat rozhovory. Pokud někde uvidíte, že firma nabízí volná pracovní místa, hned tam jděte. I kdyby vás práce až tak nezajímala, za dotaz nedáte nic. Ale získáte jednu zkušenost. Zjistíte, že ne každý vás odmítne, že rozhovor o práci je vlastně celkem bezproblémový. Ostřílíte se.
Po absolvování několika pracovních pohovorů zjistíte, že na tom nic není. Začnete si věřit. Možná dokonce i dostanete nějaké pracovní nabídky a budete je moci odmítnout. To posílí vaše sebevědomí.
   Později, když se objeví ta pravá práce pro vás, půjdete na pohovor sebejistě. O to pravděpodobněji zanecháte dobrý dojem.

KV - Ilustrační foto:Stock.XCHNG

Přihlášení