Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Ano či ne pro jarní očistný kůry a půst

Ano či ne pro jarní očistný kůry a půst

Zastánci alternativní medicíny tvrdí, že lékaři řeší spíše důsledky nemocí a nikoli jejich příčiny. Příčiny chorob vidí mimo jiné v nesprávné stravě, která člověka zahlcuje toxickými látkami. Doporučují proto radikální zásahy do stravovacích návyků a snaží se tělo od špatné potravy očistit.
Odborníci na výživu, kteří vycházejí z tradic evropské medicíny, s nimi v mnohém nesouhlasí. Receptem na zachování zdraví je podle nich vyvážený příjem živin v kombinaci s pravidelným životním rytmem a pohybem. Některé z postupů doporučovaných léčiteli včetně očistných kúr považují za nebezpečný extrém. Tvrdí, že nepravidelné stravování s různými excesy, ať už ve formě hladovění či přejídání, organismus zatěžuje. Který z receptů na zdraví je tedy správný?

Naši předkové dobře znali dvojí rytmus těla
Dvakrát ročně, na jaře a před nadcházející zimou, nastává podle některých léčitelů čas pozměnit stravovací návyky. a očistit tak tělo, protože zažívání nefunguje po celý rok stejným způsobem. V zimě  totiž lépe zpracováváme tučné maso a živočišné tuky. Cukry a škroby naopak tělo nezpracovává, protože slinivka v zimním období neumí vyrábět příslušné enzymy. Na jaře je to právě naopak. Tehdy tělo živočišné tuky zpracovává obtížně nebo vůbec. S příchodem jara se naopak ve slinivce vyrábějí enzymy na štěpení cukrů a ostatních polysacharidů, které obsahuje rostlinná strava. Naši předkové tento rytmus znali, a proto drželi v předjaří půst jako přechod na jarní stravu, která znamená více zeleniny a vajec a méně tuků. Na podzim je pak situace podobná. Proč v těchto zásadách pokračovat? Jednoduše řečeno, při špatném trávení se potrava štěpí jen omezeně. V nestrávené části pak probíhají hnilobné a kvasné procesy a vznikají tím jedy, které je třeba z organismu vyloučit.

Pročistěte se bylinami
Hlavní roli při podzimní i jarní očistné kůře by měly hrát byliny. Zvyšují výkonnost jater a ledvin, což jsou hlavní čisticí orgány. Byliny s obsahem saponinů (což jsou látky, které mají čisticí účinky, například zvyšují tvorbu moči) by zase měly uvolnit nečistoty z tkání, svaloviny a podkoží. Pro játra jsou proto vhodné jablečník, měsíček nebo třezalka. Ledviny ovlivňují přeslička, vrbovka, plavuň nebo kopřiva, k saponinům se řadí bříza, divizna, podběl nebo petrklíč. Není třeba je nějak složitě shánět, bývají součástí běžně prodávaných bylinných čajů. Podzimní i jarní kúra má trvat šest týdnů.
   Nezapomínejte ale, že pití čisticích čajů by měl vždy provázet zvýšený příjem tekutin, aby vylučování nečistot z těla bylo snadnější. Těhotné a kojící ženy by si měly takovou kúru rozhodně odpustit. Toxické zplodiny se totiž vylučují z organismu všemi tělními sekrety, močí, potem a také mlékem. Očistná kúra by tak mohla kojence přiotrávit mateřským mlékem.
Nevěříte-li bylinám tak úplně nebo vám jednoduše nechutnají, zaměřte se na lehkou stravu v podobě zeleniny, ovoce, zeleninových vývarů a salátů.

Půst podporuje obranyschopnost těla
Kromě bylin využívá stále více lidí pro očistu těla půst. Dává prý tělu možnost vyloučit nestrávené jídlo. Při půstu navíc odpočívá zažívací trakt. A protože imunitní systém úzce souvisí se zažíváním, podporuje hladovka obranyschopnost organismu. Tato teorie však má také mnoho odpůrců. Zatímco na prospěšnosti jedno- až třídenních půstů se oba tábory více či méně shodují, delší období hladovění podle lékařů zdraví člověka neprospívá. Nebo dokonce škodí. 
   Držet půst nemusí znamenat, že zůstanete den dva či déle jen o vodě. Podle některých výkladů se mohou pít například filtrované ovocné či zeleninové šťávy nebo zeleninové vývary. Zcela zakázány jsou nápoje, které mají povzbuzující účinek jako je káva, čaj nebo alkohol. Hladovění pro zdraví má však podle jeho propagátorů různé formy. 
   Pro ty, kdo si půst chtějí vyzkoušet poprvé, je dostatek tekutin důležitý. Bez nápojů dochází už po několika dnech k selhání organismu. Týká se to samozřejmě zdravých lidí. Nemocní, především diabetici a epileptici, dále těhotné a kojící ženy nebo děti a staří lidé by si půst ordinovat neměli. I zdraví lidé mohou během hladovění pocítit nevolnost, slabost nebo pokles krevního tlaku.

Poraďte se s lékařem
V případě, že plánujete půst, který by měl trvat více než tři dny, měli byste jej zkonzultovat se svým lékařem. Je totiž sporné, jestli delší hladovění znamená lepší detoxifikaci organismu. Příliš účinné není ani jako způsob omezení váhy. U takto radikálního snížení energetického příjmu totiž musíte počítat s výrazným jo-jo efektem (znovu nabráním váhy). Zejména pokud se po půstu vrátíte ke starým stravovacím návykům. Návrat k normálně stravě by měl v každém případě probíhat postupně. Začněte s ovocnými a zeleninovými šťávami, případně se zeleninou vařenou v páře. Maso a obiloviny si dopřejte nejdříve až o den později.

  KV                                                Ilustrační foto:photoxpress.com

Přihlášení