Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

7 kroků pro nákup vhodných in-line bruslích

7 kroků pro nákup vhodných in-line bruslích

Krok 1 – Uvědomte si, o jaký styl bruslení máte zájem
Na bruslích můžete provozovat různé druhy pohybu: hrát hokej, závodit v rychlostních disciplínách, učit se různé triky a skoky. Anebo si jen tak pohodově zajezdit po cyklostezce. Důležité je ale vědět, že pro každý typ sportovního vyžití na bruslích budete potřebovat jiný typ bruslí.
rekreační/fitness brusle – s vyšší botou nad kotníky. Jde o nejčastěji kupované brusle se širokou nabídkou na trhu. Mají různé velikosti koleček (běžně od 78 do 84 mm), většinou pohodlnou měkkou botu s odvětráním. Někteří výrobci rozlišují dámské a pánské modely, což má své opodstatnění vzhledem k rozdílné anatomii nohy.
maratonské brusle – vyšší modely rekreačních bruslí pro svižnější jízdu. Mají nižší botu (ke nebo těsně nad kotníky), delším rámem a větším průměrem koleček – běžně 90 a 100 mm.
rychlobruslařské brusle-pro závodní jízdu na speciálních drahách i na silnici. Mají nízkou botu s pevného materiálu, velká tvrdá kolečka (100-110 mm) a nízkou hmotnost.
off-road brusle – pro jízdu terénem. Důležitá je konstrukce rámu pro dvě či tři kolečka) a velikost kol (malé nafukovací pneumatiky)
aggressive brusle – pro skoky přes překážky, skluzy po zábradlí, jízdu na U-rampě. Kompaktní brusle s plastovým skeletem, krátký snížený rám je často doplněn kovovou destičkou pro skluzy. Kolečka jsou malá, plochá a velmi tvrdá.
freestyle brusle – kombinace fitness a aggressive bruslí pro volný pohyb převážně po městě ale i při speciálních sportovních disciplínách. Pohodlná vyšší bota, dostatečně pevná, s kratším rámem.
brusle pro in-line hokej – konstruované podobně jako brusle pro lední hokej. Vyrobené převážně z kůže, koženky nebo nylonu, konstruovány tak, aby vydržely nárazy a prudké změny pohybu.

Krok 2 – Rozhodněte se, kolik za brusle utratíte
Můžete si koupit brusle za pár set korun, ale také brusle za desítky tisíc. Kvalitní značkové brusle, které splňují základní potřeby většiny bruslařů, seženete v cenovém rozmezí od 3 000 do 6 000 Kč. Loňské modely bruslí můžete navíc sehnat za výrazně nižší cenu.

Krok 3 – Jak je to s botami
Bota je buď upevněná napevno k rámu nebo odnímatelná. Rekreační, fitness a maratonské brusle mají většinou „měkkou“ botu, která se převážně zavazuje tkaničkami (lankem) a jednou přezkou. U dětských bruslí je výhodnější přezkový systém zapínání. Již při nákupu bruslí musí být bota pohodlná, nesmí nikde tlačit. Až si vyberete jeden druh bot, vyzkoušejte si i různé velikosti (o půl až číslo menší a větší než je vaše běžná velikost) a nebojte se v nich po obchodě projet. Jen tak poznáte, zda jsou vám na noze příjemné. Noha se nesmí v botě pohybovat směrem dopředu nebo k patě a zároveň vás nesmí nikde nic tlačit.

Krok 4 – Typ rámů
Většinou si pro fitness bruslení budeme vybírat kompletní soupravu bruslí, tedy již s rámem a kolečky. Na rámu by mělo být napsáno, pro jakou maximální velikost koleček je rám vhodný (např. max. 90mm). To je důležité pro pozdější výměnu menších koleček za větší. Pro naprosté začátečníky je lépe začínat na menších a pomalejších (tedy měkčích) kolečkách. Později pro rychlejší jízdu můžete používat rychlejší kolečka s větším průměrem. Bruslaři s vyšší hmotností by si neměli kupovat rámy plastové, protože při extrémním zatížení se mohou deformovat.

Krok 5 – A jsme u koleček
U koleček jsou důležité dva základní parametry: průměr (velikost) a tvrdost. Obecně platí, že čím menší je průměr kolečka, tím pomaleji se budeme pohybovat. 43-70 mm – malá rychlost, vysoká schopnost změny směru
72-82 mm – průměrná rychlost, rychlé zatočení, dobrá ovladatelnost
84-110 mm – vysoká rychlost, horší ovladatelnost
Tvrdost bývá udávána většinou v číselné škále značené symbolem A (např.82A). Je to další číslo, které na kolečku objevíte. Měkčí kolečka lépe absorbují otřesy, ale také se rychleji sjíždějí. Tvrdší kolečka mají menší přilnavost, méně se opotřebovávají, hůře tlumí otřesy, proto jsou vhodná na hladké povrchy (např. pro agresivní bruslení na U-rampě apod.) nebo pro závodní bruslení. Jsou ale také vhodná při vyšší hmotnosti bruslaře. Pro rekreační jízdu doporučují výrobci tvrdost od 78A do 82A, pro výkonnostní bruslení se používá tvrdost 82A-86A

Krok 6 – Ke kolečkům patří ložiska
Do jádra každého kolečka jsou zasunuta dvě ložiska. V každé čtyřkolečkové brusli je tedy schováno 8 ložisek. Čím jsou ložiska kvalitnější, tím menší bude odpor při otáčení koleček a tím méně energie budete muset při jízdě vydávat. Ložiska se většinou označují hodnotou ABEC-1 až ABEC-9, od nejmenší po největší přesnost. Toto označení však bohužel nic nevypovídá o skutečné kvalitě ložiska. Při nákupu bruslí si můžete vyzkoušet, jak se kolečka s ložisky točí. Prstem zatočte kolečka sledujte, za jak dlouho se zastaví. Menší „točivost“ nemusí být způsobena sníženou kvalitou ložisek, ale např. také nepřesným umístěním ložisek do koleček nebo špatným umístěním koleček do rámu brusle. Pokud je na bruslích či krabici uvedena přímo značka výrobce (např. SKF), pak máte jistotu, že se jedná o ložiska kvalitní. Po čase je ale stejně vždy potřeba, ložiska vyměnit a při koupi samostatných ložisek můžete výběrem značky (a ceny) velmi ovlivnit jejich kvalitu.

Krok 7 – S brzdou či bez ní?
Fitness brusle bývají většinou vybaveny patní brzdou. Tento nejrozšířenější brzdový systém se skládá z držáku pevně uchyceného na rám za patou a gumového špalíku zasazeného do držáku. Je potřeba mít na paměti, že gumový špalík se poměrně rychle opotřebovává, proto je dobré se již při nákupu bruslí zeptat, zda jsou k dostání i náhradní špalíky a popř. si jeden hned zakoupit. Pro rekreační a fitness bruslení brzdu jednoznačně doporučujeme. Umožňuje totiž nejefektivnější brzdění na relativně malém prostoru za nejnižší cenu.

  KV                                                   Ilustrační foto:photoxpress.com

Přihlášení