Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

10 tipů jak začít chodit pravidelně běhat

10 tipů jak začít chodit pravidelně běhat

1.Vhodná obuv je základ. Pokud chcete pravidelně běhat, zapomeňte na levné boty. Nemají dostatečné tlumení a to by se brzy projevilo na vašem zdraví. Dobrá bota bude odpovídat tomu, jakým způsobem při běhu našlapujete – jestli přenášíte váhu spíše na vnější nebo vnitřní stranu chodidla. Myslete i na stáří boty, po 800 kilometrech běhu ztrácí bota své tlumící schopnosti.
2.Funkční oblečení odvede pot od pokožky, v proměnlivém jarním počasí zahřeje, aniž si budete připadat nabalení jako pumpa, a v létě ochladí. bavlněné triko si nechte třeba na procházku, během níž nehrozí, že ve zpoceném tričku prochladnete.
3.Neužeňte se hned na začátku. První stovky metrů slouží k zahřátí, rozhýbání kloubů a zklidnění dechu. Teprve pak je na místě protáhnout krok a mírně zrychlit podle chuti a fyzičky. O kolik? Dobrým ukazatelem je, že dokážete za běhu lehce konverzovat.
4.Nezapomeňte také na dobré  načasování. Pro běh jsou nejlepší ráno, odpoledne a pozdní odpoledne. Po obědě je naopak nejlepší klid, stejně jako pozdě večer, kdy vás běh obere o kus spánku.
5.Střídání rychlosti zpestří trénink a zrychlí budování fyzičky. Čas od času si vyzkoušejte nějaký závod. Po Česku se jich konají stovky a neúčastí se jen velcí borci. Sami se přesvědčíte, co dokáže davová psychóza. Poběžíte minimálně o třetinu rychleji, než byste do sebe řekli.
6.Střídejte aktivity. I když běhu propadnete, neberte ho jako svůj jediný sport. Střídejte ho s kolem, plaváním a míčovými sporty, vaší běžecké formě to jen prospěje, stejně jako zdraví.
7.Základem všeho je správně odvedený strečink! Nejen před a po běhu, ale i ve chvílích uvolnění (pozor, ne po jídle!) protáhněte svaly, které se při běhu nezapojí, nebo naopak trpí nárazy. Čím ohebnější tělo, tím lepší běžec!
8.Čím větší zátěž, tím potřeba více regenerovati. Odpočinek ke sportu patří. Tou nejlepší regenerací je spánek, ale nezapomínejte ani na saunu nebo třeba na masáže. Jestliže se vám v hlavě honí, že „musíte běhat“, je nejvyšší čas dát si pauzu. Nekonečné přemýšlení o lepším výkonu je tou nejkratší cestou ke zranění.
9.Pozor si dejte na stereotyp. Určitě budete mít svou oblíbenou trasu, ale nepřehánějte to. Jakékoli zpestření, třeba v podobě nové cesty, kterou najdete na internetu, běhání pomůže. A možná díky němu najdete i nové přátele.
10.Doplňující techniku používejte při běhání s mírou. Sporttestery nebo sluchátka do uší k běhu už patří, ale pozor, aby nevládly. Zaběhejte si někdy jen tak, bez nestálého pohledu na hodinky nebo nastavování MP3. A pozor: sluchátky na uších při běhu po silnici nebo v lese si koledujete o průšvih.

Jak si vybrat správné boty
Ani první běžecké krůčky se nevyplatí dělat ve starých botách. Tělo si zaslouží při dopadech na zem aspoň nějaké tlumení, ideálně v podobě podrážky speciálních bot, které jsou pro tento účel vyrobeny. „Běžecké boty v cenách pod 1000 Kč to nebudou. Jsou moc tvrdé, snadno a rychle „odejdou“, a tak jejich majitel do obchodu bude muset brzy znovu. Tedy pokud ho boty neodradí od běhání natrvalo, protože ho zbytečně začnou bolet kolena a další klouby v těle.
   Neplatí ovšem, že ty nejdražší boty jsou zároveň nejlepší. Kudy vede zlatá střední cesta? Velmi kvalitní obuv se dá najít v cenách od 2500 do 3500 Kč, u starších modelů ve výprodeji klidně i za polovic. Co je ale k nezaplacení (zvlášť když člověk s během teprve začíná) je dobrý servis. Vybrat z desítek modelů to pravé pro konkrétní nohu je docela chemie. Výsledek přitom výrazně ovlivní požitek z běhu.
   Například lehký běže nepotřebuje tolik tlumení při dopadu, a tak mže mít lehčí bory, které ho svou váhou nebudou tolik brzdit. Kdo chce běhat v terénu, ocení výrazný dezén podrážky, silniční problém s prokluzováním řešit nemusí. Ale ze všeho nejdůležitější je znát tvar svého chodidla.
   Jen málokdo má ideální klenbu chodidla, většina lidí inklinuje k plošší noze. Tento hadicap má při delším běhu za následek celou řadu potíží, které se mohou projevit různými obtížemi, třeba v bolestech zad a ramene. Pomůže bota s takzvanou pronační kontrolou. Opakem jsou lidé, kterým se při dřepu nohy skládají do tvaru písmene X. U nich odborníci mluví o takzvané supinaci. Typické je, že člověk se supinací při běhu více zatěžuje vnitřní část chodidla. I pro něj existuje speciální typ běžeckých bot.

Pro nejlepší boty do „běžeckých speciálek“
Na pohled rozdíly mezi jednotlivými botami ovšem nepozná ani zkušený běžec, natož začátečník. Proto se vyplatí vybrat si obchod s opravdu dobrým servisem. Poznáte jej podle toho, že se prodavač bude ptát, v jakých podmínkách máte  plánu běhat. A také že nabídne vyšetření tvaru chodidla a testovací běh na pásu, který odhalí charakter vašeho pohybu. Je třeba počítat alespoň s hodinových zdržením. Do obchodu se vydejte raději navečer, kdy jsou chodidla mírněnateklá podobně jako po delším běhu. Kontakt na běžecké speciálky s odborným servisem je k dispozici například na mapě na serveru www.behej.com.
   K botám se vyplatí rovnou pořídit i kvalitní ponožky Určitě z funkčních materiálů a běžecké. Nejenže dobře „sedí“ na noze a tak pak v botě neklouže, ale také odvádějí pot, případně rychle zaručí komfort, pokud při běhu šlápnete do louže či potoka. Mokrá ponožka, která sjíždí z nohy, je základ pro parádní puchýře.

  KV                                                       Ilustrační foto:photoxpress.com

Přihlášení