Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

10 rad při potížích se spánkem

10 rad při potížích se spánkem

Jak poznáte, že máte skutečně potíže se spánkem?
Četné studie o nespavosti předkládají také četné definice toho, co vůbec nespavost je. Nejčastěji se však vědci a lékaři shodují na tom, že o zhoršené kvalitě spánku a nespavosti se dá hovořit v případě, když doba usínání trvá více než 30 minut anebo probudíte-li se během noci přibližně čtyřikrát a vaše bdělost trvá déle než 3 minuty. Obdobně, časné ranní probuzení například 1 hodinu před plánovanou dobou vstávání také odpovídá definici nespavosti.

Co vám pomůže ke kvalitnímu spánku
1.Od pozdního odpoledne (4–6 hodin před usnutím) nepijte kávu, černý či zelený čaj, kolu nebo různé energetické nápoje a omezte jejich požívání během dne. Působí povzbudivě a ruší spánek.
2.Vynechte večer těžká jídla, poslední jídlo zařaďte 3 - 4 hodiny před ulehnutím.
3.Lehká procházka po večeři může Váš spánek zlepšit . Naopak cvičení 3–4 hodiny před ulehnutím již může Váš spánek narušit. Přesuňte každou namáhavější aktivitu před večeři.
4.Po večeři již neřešte důležitá témata, která Vás mohou rozrušit. Naopak se snažte příjemnou činností zbavit stresu a připravit se na spánek. Především se prostě naučte vědomě večer uklidnit. S tím vám může pomoci například jóga nebo relaxační hudba. účinný prostředek pro zklidnění je také čaj z kozlíku lékařského, meduňky či chmele otáčivého. Výtažky z těchto rostlin jsou obsaženy i ve volně prodejných prášcích na spaní.
5.Nepijte večer alkohol, zhoršuje kvalitu spánku.
6.Nekuřte, zvláště ne před usnutím a v době nočních probuzení. Nikotin také organismus povzbuzuje a na lačný žaludek je úplnou pohromou.
7.Ložnice by měla být tichá a zatemněná, pro spánek zajistěte také vhodnou teplotu, nejlépe 18 – 20° C.
8.Postel i ložnici užívejte pouze ke spánku a pohlavnímu životu (odstraňte z ložnice televizi, v posteli nejezte, nečtěte si a přes den ani neodpočívejte). Ložnice by měla být nejčistší místností v bytě. Odstraňte všechny zbytečné lapače prachu. Malý kusový koberec ložnici zútulňuje, ale celoplošný s vysokým vlasem jen zbytečně chytá prach, a pokud se o něj vzorně nestaráte, může být příčinou toho, že se vám v noci obtížně dýchá. Stejně tak těžké závěsy a bohatě nařasené záclony nejen že už dávno nejsou v kurzu, ale navíc se na nich usadí prach velmi snadno.
9.Uléhejte a vstávejte každý den (i o víkendu) ve stejnou dobu ± 15 minut.
10.Omezte pobyt v posteli na nezbytně nutnou dobu. V posteli se zbytečně nepřevalujte, nemá sloužit k přemýšlení.

Jeden tip navíc: Vyberte si správnou matraci. Obecně platí, že pro záda je nejlepší taková matrace, která páteř podpírá v ideální poloze a nedovolí její nezdravé zakřivení. Ideální poloha vleže na zádech je stejná, jako při rovném vzpřímeném postoji. Hlava má být lehce podložena tak, aby obličej směřoval do stropu. Stejnou polohu jako při vzpřímeném postoji má mít páteř i při poloze na boku; hlavu si máme podpírat tak, aby nebyla vychýlena krční páteř. Když máme matraci příliš měkkou, vytlačuje nám páteř mimo osu, způsobuje nám bolesti a třeba i nespavost. Správně zvolená matrace může odstranit mnoho obtíží – například bolest ramen, které může tvrdá matrace zhoršovat. 

      KV                Ilustrační foto:photoxpress.com 

Přihlášení