Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Začíná již budoucnost úsporných automobilů?

Začíná již budoucnost úsporných automobilů?

Při hledání receptu na finanční krizi a propad prodeje se většina analytiků i prodejců aut shodují – je třeba zaměřit se na úspornější vozidla. Největší výrobci sáhli do trezorů vývojových oddělení a v Detroitu nedávno předvedli budoucnost automobilového průmyslu. Například značka Ford chce být do tří let na špici úsporných aut ve všech třídách, Chrysler sází na čtyři nové studie, z nichž všechny budou mít elektrický motor. A General Motors chystá elektrorevoluci už příští rok. Jeden z jejích ekologických modelů by měl ujet 60 km na elektřinu, dalších 500 km na benzínový agregát, ale i tak mít mnohem menší spotřebu při stejném výkonu než auta na standardní pohon. Vyrábět se má ve velkých sériích, prodávat se bude zřejmě po celém světě. General Motors už chystá další modely na stejném principu. A půjde i o rychlejší auta. Například sporťák bude pohánět jedna velká baterie. V Americe jich jezdí už 150, letos dorazí první do Evropy. Za klasickými vozy nezaostanou, z 0 na 100 km za hodinu se dostanou za necelé 4 vteřiny, maximální rychlost mají 200 km. Na jedno nabití by toto auto mělo ujet cestu třeba z Prahy do Brna a zase zpátky.  Úsporná auta jsou ale pořád hlavně japonským královstvím. Především Toyota chce uhájit pozice a představila třetí generaci hybridního modelu Prius. Hlavní jeho předností je spotřeba pod 5 litrů.

Spielbergovi vize v praxi
Pro představu typického futuristického automobilu snad můžeme zmínit vynikající film Stevena Spielberga Minority Report, který nám může dokonalým způsobem přiblížit koncepci automobilové novinky od turínské společnosti Instituto Europeo di Design (IED). Ta za podpory strojírenské společnosti Tesla Motors chystá v budoucnu výrobu netypického osobního automobilu, jenž bude snoubit designovou vyladěnost a krásu společně s komponenty, které zajišťují použitelnost pro běžný silniční provoz.  Dle předběžných zpráv se bude jednat o takzvaný ‚elektrický‘ automobil, který bude ke svému pohonu využívat elektromotor napájený z akumulátoru. Koncept luxusního vozu s futuristickým nádechem s názvem EYE  však vzhledem ke své velikosti (14 stop dlouhé, 6 stop široké a 4,5 stop vysoké) nabízí automobil s interiérem podobným například populárnímu vozu Ford Focus. Této velikosti je dosaženo díky úspornému uschování rozměrných napájecích článků pod zadní sedadla. O vozu nejsou bohužel prozatím známá přesnější technická data, avšak je velmi pravděpodobné, že se bude jednat o super moderní sportovní automobil sloužící především jako stylový doplněk pro mladší generaci naší populace. O tom, že se bude nejspíš jednat o sportovní vůz, nás mohou přesvědčit i informace o použití pneumatik od výrobců orientujících se na sportovní pneumatiky.

Auto na vzduch, proč ne...
Ačkoliv je množství energie ukryté ve stlačeném vzduchu relativně malé, podařilo se francouzskému vynálezci a konstruktéru automobilových motorů Guy Négre sestrojit pístový motor vhodný do automobilu, který tuto energii dokáže velmi efektivně přeměnit na energii mechanickou. Spojením tohoto motoru se standardními nádržemi na stlačený vzduch a speciálně pro tyto účely navrženou karosérií, převody apod. vznikl zcela nový typ vozu. Jeho výkonové parametry se blíží dnešním elektromobilům, v některých je i předčí. Oproti nim má však nemálo výhod. Především je to konstrukční cena. Žádné drahé a těžké akumulátory s omezeným počtem cyklů a dlouhou dobou nabíjení. Jednoduchý a levný motor. Není nutné používat žádné materiály, které by nebyly recyklovatelné, žádné těžké kovy. Výsledkem je vůz, formátu dodávky, levnější než 10 000 dolarů. Za tuto cenu žádné jiné "ekologické" vozidlo nekoupíte.
   A kde natankujete vzduch, stlačený na 300 atmosfér? Třeba i doma. Součástí vozu je totiž zabudovaný elektrický kompresor o výkonu 5,5 kW, který po připojení na 230V síť zajistí natankování plné nádrže během 3 a půl hodiny. Zdá se vám to pomalé? Tak si zajeďte na tlakovací stanici, kde budou mít připravený zásobník. Nádrž lze naplnit za 3 minuty.
A co provozní náklady? Plnou nádrž pořídíte něco mezi 20-70 Kč, podle ceny za kWh elektrické energie. Pokud byste kupovali stlačený vzduch od velkododavatelů, přijde vás ještě levněji. A na plnou nádrž ujedete 200-300 km! Budeme-li počítat s průměrnými hodnotami, pak spotřeba tohoto vozu je jen 0,18 Kč/km! Tak nízké ceny na kilometr nedosáhne žádný motor na fosilní paliva. A zplodiny? Žádné! Automobil dokonce čistí vzduch, protože při svém provozu používá i okolní nestlačený vzduch, který je nutné před použitím filtrovat. Pro mazání motoru lze zase použít běžný stolní olej
   Neschovává se někde přeci jen nějaký háček? Auto na vzduch" zkonstruovala poměrně malá lucembursko-francouzská firma MDI -Moteur Developpement International a teprve na konci roku 2001 skončila v první továrně na "auta na vzduch" výroba prototypů a započala sériová výroba. A než se bude moci takové vozidlo etablovat na trhu, který stále ovládá ropa, bude to ještě nějaký ten pátek trvat.  Je potřeba změnit myšlení automobilistů, přesměrovat politické hrátky a to vše není zadarmo, ale přesto se perspektivy tohoto projektu zdají být velmi přitažlivé. Na rozdíl od cen fosilních paliv bude cena stlačeného vzduchu vždy velmi nízká, ať už jej zajistíme jakoukoliv cestou. 

  KV                                                      Ilustrační foto:photoxpress.com

Přihlášení