Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Vyberte si na jaro nové kolo

Vyberte si na jaro nové kolo

Kolo pro všední den
Do této skupiny řadíme kola, která používáme každý den k jízdě především po asfaltových silnicích nebo po jiném rovném a pevném povrchu. Patří sem především citybikes, neboli městská kola, která jsou konstruovaná k pohodlné jízdě na silnicích a asfaltových cyklostezkách.
   Vedle městských kol spadají do této kategorie i krosová kola, určená k jízdě po asfaltu i mimo něj, po kvalitních polních či lesních cestách. Jejich „odrůdou“ jsou pak kola trekkingová – základ je stejný, pouze opatřený výbavou jako blatníky, nosiče či světla a stojany. Zvláštností této skupiny jsou kola skládací a lehocipedy, na kterých se nesedí vzpřímeně, ale v pololeže.

Sportovní kola
Mezi sportovní kola patří mnoho různých typů kol určených k různému sportovnímu vyžití. Řadíme sem v prvé řadě kola silniční, na kterých lze vyvinout velkou rychlost, a horská kola pro jízdu v terénu. Nabídka horských kol je široká, a to nejen pro závodníky, ale i pro širokou veřejnost. BMX kola jsou samostatnou skupinou.
   Dále musíme zmínit celou řadu speciálnějších kol, například dráhové kolo k jízdě na dráze nebo kola určená ke krasojízdě – to již ale mluvíme o výbavě zasvěcených cyklistů, věnujících se především soutěžím v těchto disciplínách.

Speciální kola
Vedle kol pro všední den a kol sportovních nabízí trh velké množství kol konstruovaných pro zvláštní využití nebo pro speciální cílové skupiny: tandem pro dva jezdce (a více), kola pro pošťáky, městské policisty, kola pro postižené a dále lehocpedy (patřící do skupiny tzv. HPV – human powered vehicles).

Kola s přídavným pohonem
Poslední skupina zahrnuje kola, která mohou být poháněna jak šlapáním do pedálů, tak silou motoru. I zde je možné nalézt různé typy konstrukcí.

Dobré odpružení sedla oceníte
Levnější kola tohoto typu lze sehnat již za několik tisíc korun v řetězcích s levným zboží nebo hypermarketech. Ta se ovšem od svých značkových sourozenců značně liší, jsou z levnějších materiálů a kvalita zpracování je také často velice nízká. Rozdíly se mohou projevovat v životnosti kola, v jeho bezpečnosti, ale i v tom, jak dobře se nám na něm bude jezdit.
   Abychom si jízdu pořádně užili a příliš nezatěžovali svaly, musíme si vybrat správnou velikost kola neboli výšku rámu. Neměla by se odvozovat pouze od velikosti těla, ale stejně důležitá je také vnitřní délka nohy, tedy od rozkroku  na zem. Obě hodnoty vám změří odborník v obchodě a pomůže vám správný rám najít. Stejně tak si můžete vše změřit sami a informace o odpovídající velikosti kola najít na internetu, na stránkách konkrétního výrobce.
   Výběr správných řídítek může ovlivnit bezpečné řízení kola a pohodlí při jízdě. Existují nejrozličnější tvary, odpovídající konkrétnímu typu kola. Z rovných řídítek mohou po dlouhé jízdě bolet klouby, protože nenabízejí možnost změny úchopu – existují na ně ale nástavce. U silničních kol platí nepsané pravidlo, že by řídítka neměla být širší než ramena cyklisty. Volba řídítek je subjektivní záležitostí, nepřestávají-li vás ale bolet záda či ramena, je třeba hledat možnou chybu i zde.
    U sedla by nemělo chybět dobré odpružení a kromě něj mohou komfort zvyšovat pěnové nebo gelové polštářky v konstrukci sedla. Čím delší jízdy se chystáme absolvovat, tím by sedlo mělo mít sportovnější tvar.
 
Více či méně řazení rychlostí?
Co se týče brzdových systémů, nevyplatí se dělat nějaké kompromisy. Brzdy musí spolehlivě fungovat vždy! U městských kol se používají zpravidla klasické čelisťové nebo protišlapné brzdy, v poslední době se však čím dál více rozšiřují na ovládání velmi komfortní a výkonem vynikající hydraulické kotoučové brzdy. Kdo vyrostl na kole s protišlapnou brzdou, může si rozmyslet, zda nesáhne po jiné variantě. tou by mohla být například kombinace čelisťové brzdy na předním kole a protišlapné na zadním. U kvalitních bicyklů se oba systémy považují za téměř rovnocenné.
   Mít více než sedm rychlostí je pro běžné užívání městského kola skoro zbytečné, protože většinou nepřekonáváte vysoké kopce a v normálním provozu nepotřebujete přehazovat moc často. V obchodech najdete modely, které mají až 24 rychlostí, u nich si pak musíte dobře promyslet, zda je skutečně potřebujete. V levném provedení bývají totiž často poruchovější než ty s menším počtem převodů.
   Výběr plášťů má samozřejmě na pohodlí při jízdě velký vliv. Jednoduchým pravidlem donedávna bylo, že čím užší a hladší plášť, tím větší rychlost lze na kole vyvinout. Pozor, není to úplná pravda – čím užší plášť, tím horší schopnost tlumit vibrace, a tedy nízký komfort (a také horší kontakt s podkladem). A ono „čím užší, tím rychlejší“, má také své hranice. Širší pláště s hrubým vzorkem sice někdy jízdu zpomalují, ale zato lépe drží na podkladu.

   KV                                                        Ilustrační foto:photoxpress.com

Přihlášení