Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Stavba modelu : Mercedes-Benz L 1838

Stavba modelu : Mercedes-Benz L 1838 S1 4x2 1:14

Mechanika:
Model je postavený na podvozku TAMYIA Mercedes-Benz 1838LS, což byl tahač.Při přestavbě na sklopku jsem přidal předřadnou převodovku 3:1 kvůli zvýšení výkonu a snížení rychlosti.Dále jsem upravil uchycení listových per zadní nápravy, aby měla větší výkyv a také jsem dovnitř koupil uzávěrku diferenciálu, která u 4x2 v terénu docela pomáhá, ale na Tatru to samozřejmě nemá :).Kabina je rozřezaná a slepená, a přední nárazník ořezaný o přebytečné části.Korba je slepená z bílého plastu a nastříkaná, zespodu je rám z L profilu z OBI a převodovka se šroubovicí, která zabezpečuje sklápění.Schránka baterie na původním podvozku dávala světlou výšku jen asi 15 mm a proto byla přesunuta na bok rámu a trochu zamaskována vzduchojemy. Na druhé straně je rezerva a dálkový odpojovač ukrytý v nádrži.Pneu jsou od Carsona zadní s teréním vzorkem a přední balony.Vzadu je tlama od Wedica a nárazník z duralu.

Elektronika:
Modely řídím vysílačkou FC-16 z důvodů možnosti nastavení spousty věcí a taky proto, že se dají rozšířit otzv. Multi-Switch, který přidává další kanály, co je u pozemní techniky často potřeba.U tohoto modelu jsem, ale vystačil jenom se standartními osmi.Také na řízení, plyn a 3st. převodovku jsou tři, 4. je na ovládání světel spínačem od fy.BEL, 5.kanál ovládá sklápění, šestý uzávěrku diferenciálu, 7.ovládá tlamu pro přívěs a 8. je na další funkce návěsu, ale protože to nevyužívám, tak ho asi přepracuji na ovládání směrových blinkrů.Pro ovládáni návěsu používáme 11kanálové IR vysílače a přijímače. Vysílač je v autě a přijímač v přívěsu(návěsu) takže když se např. v autě sepnou světla, signál se přenese do přívěsu a sepnou se světla i tam.A pokud mají všechna auta na place stejné zapojení, mohou si mezi sebou libovolně měnit návěsy(přívěsy).
Ovládání světel, jak už bylo řečeno, je řešeno 5-násobným spínačem od fy. BEL. Tento spínač má 5 výstupů které mohou svítit, blikat 1:1 nebo záblesky a nebo být vypnuté, a to v každé z 5 poloh jinak.V praxi to vypadá tak, že v
1.poloze svítí obrysové, v 2.poloze obrysové a dálkové, ve třetí svítí obrysové a blikají majáčky a tak dále... . Couvací světla se spínají opačnou polaritou elektromotoru K couvacím světlům je připojená ještě piezosirénka s přerušovačem, která pípá při couvání.Dále brzdové světla se dají spínat taky elektronikou, ale já jsem si kvůli úspoře místa takový obvod vytvořil přímo na základní propojovací desce. To je hlavní část mojí elektroinstalace.Je na ni přivedeno napájení z baterie a vlastně propojuje všechny silové části, většinou konektory, také se celý model dá rozebrat vpřípadě poruchy. Konektory používám po zkušenostech takové bílé, které se nedají přepólovat a dají se jednoduše pájet.Regulátor je zde DSYS 30A kvůli tomu, že se u něj dá nastavit hodně věcí např. pomalejší rozjezd a dojezd. Sklápění je ovládáno přes 3A spínač ovládající relátka (v bedně za kabinou) a ty teprve pouštějí napětí na motor.Ze začátku jsem to měl napřímo, ale spálil sem tak 2 spínače,ale s relátkama to už chodí spolehlivě. Ovládání tlamy pro přívěs je servem u kterého jsou dva mikrospínače, které zabezpečují to, aby se nezačalasklápět korba, když je připojený přívěs a také umožňuje vypnutí IR vysílače, když se nepoužívá. Protože mám víc modelů, je v nádrži odpojovač, kterým se dá na dálku odpojit baterka a tím celý model, takže nemusím ručně vypínat model, který stojí uprostřed hromady hlíny.

Samozřejmě toto je mé řešení a nikoho nenutím, aby ho opakoval.V praxi je co model, to originál.Ale mě se to takhle osvědčilo až na menší výpadky tofunguje už více než rok. Také Vám co teprve začínáte nebo se chystáte přeji hodně hezkých modelů.
   

Přihlášení