Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Přezouváme na letní pneumatiky – které jsou ty nejlepší?

Přezouváme na letní pneumatiky – které jsou ty nejlepší

Hodnocení německého autoklubu zahrnuje pět kategorií. Kromě vlastností na suchu a za mokra se posuzuje hlučnost pneumatik, vliv na spotřebu a rychlost opotřebení. Mezi jízdní vlastnosti se přitom počítají podkategorie, jako je ovladatelnost, stabilita či brzdění, k nimž na mokré vozovce přibývá schopnost odolávat aquaplaningu.

Testovány byly dva rozměry pneumatik. Menší 185/65 R15 se nejčastěji vyskytují u modelů nižší střední třídy, jako Škoda Octavia nebo Kia Cee'd. Větší 225/45 R17 sahají od nižší střední po střední třídu. Žebříček patnáctipalcových pneumatik ovládly pláště Pirelli Cinturato P6, které excelují na mokru a v ostatních kritériích poskytují vyvážené schopnosti. Za pozornost stojí rovněž pláště s nízkým valivým odporem Michelin Energy Saver. Oproti nejlepším sice trochu ztrácejí na mokré vozovce, vynahradí to ovšem největší odolností vůči opotřebení. Velmi slušně si vedly rovněž české pneumatiky Barum Brillantis 2.
   Testovaným sedmnáctipalcovým pneumatikám opět vévodila značka Pirelli. Nejlepší kombinaci pro dynamickou jízdu představují pláště Dunlop, Continental a Michelin seřazené na druhém až čtvrtém místě. Nejmenší spotřebu i míru opotřebení slibují pneumatiky Sava Intensa, nicméně v jejich případě je vykoupena podprůměrnou přilnavostí za sucha i za mokra. Nezapomeňte, že na letní pneumatiky byste měli přezouvat až ve chvíli, kdy teplota přestane klesat pod 7°C. Při nižších teplotách mají i na suchých vozovkách lepší jízdní vlastnosti zimní pneumatiky díky použité měkčí směsi.

Nepodceňujte aquaplaning
Aquaplaning je jev, který je charakterizován jako ztráta kontaktu mezi vozovkou a pneumatikou, způsobená vodním sloupcem, který se mezi ně vklíní. Výsledkem je absence přilnavosti a s tím související neovladatelnost automobilu. Řada řidičů přistupuje zodpovědně k výběru zimních pneumatik s ohledem na jejich vlastnosti za mokra, na sněhu či ledu. Často se však stává, že ti samí řidiči naopak vůbec neřeší vlastnosti letních pneumatik na mokru, především ve vztahu k jejich odolnosti vůči aquaplaningu. 
   Současná dopravní legislativa umožňuje používat pneumatiky s hloubkou dezénu pouhých 1,6 mm, v praxi a v souvislosti s aquaplaningem je taková pneumatika nebezpečná a neschopná zvládnout průjezd i minimální souvislou vodní vrstvou. Za optimální se považuje hloubka dezénu 8 – 4 mm, paradoxně tedy stejná, jako v případě plné účinnosti zimní pneumatiky. Je-li pneumatika vybavena dostatečnou hloubkou dezénu, dokáže i při rychlosti kolem 90 km/h odvádět dostatečné množství vody a zajišťovat neustálý kontakt s vozovkou.
   Zajímavostí je, že první pneumatiku, která pomáhá předcházet aquaplaningu, představila značka Dunlop v roce 1964, kdy si její inženýr Tom French nechal patentovat průlomový postup v dezénu pneumatik. Radiální pneumatika Dunlop SP 41 tak jako první poskytla řidičům ochranu před aquaplaningem díky systému mikrodrážek, které nasávaly vodu z povrchu vozovky jako houba a později ji vypouštěly.

Jak snížit riziko aquaplaningu 
S aquaplaningem se řidiči mohou setkat vždy, kdy dojde k vydatným nárazovým dešťům. Zvláště nebezpečné to je při vysokých rychlostech, tedy na dálnici či rychlostní komunikaci. Riziko aquaplaningu se zvyšuje ve spojitosti s nekvalitním povrchem komunikace, kdy se mohou vytvářet kaluže ve vyjetých kolejích. Aquaplaning hrozí zejména v úsecích, kde se pohybujeme rychlostí vyšší než 70 km/hod.
   Kromě správného technického stavu automobilu a pneumatik může řidič snížit riziko také vlastní pozorností a dodržováním několika základních pravidel. Především je vhodné sledovat vozovku a jejímu stavu přizpůsobit styl a rychlost jízdy. Blíží-li se úsek viditelně tvořený velkými kalužemi či souvislou vrstvou vody, je potřeba postupně zpomalovat, ale jen do chvíle než do tohoto místa řidič vjede. Při samotném průjezdu takovým místem se však v žádném případě již výrazně do ovládání automobilu zasahovat nesmí. Řidič by měl automobil vést přímým směrem, zpevnit držení volantu a nebrzdit! Pokud má řidič dojem, že došlo ke ztrátě kontaktu pneumatik s vozovkou, pak vyšlápne spojkový pedál a vede automobil v přímém směru. Během jedné až dvou sekund by mělo dojít k opětovnému kontaktu mezi vozovkou a automobilem. V žádném případě se v takové situaci nesmí brzdit či manévrovat s automobilem.

  KV                                                           Ilustrační foto:photoxpress.com

Přihlášení