Něco málo o pneumatikách.
Značení pneumatik
Například si rozklíčujeme označení pneumatiky.
Dunlop 205/55 R16 91W SP Sport 2000E
Dunlop - výrobce
205 - šířka pneumatiky v milimetrech
55 - Profilové číslo - poměr výška/šířka pneumatiky v %
R - Konstrukce pneumatiky (R=radiální, D=diagonální, B=bias belted)
16 - Průměr ráfku v palcích
91W - Indexy zátěže a rychlosti (LI/SI)
SP Sport 2000E - model/dezén
Další značení:
tl - tubeless bezdušová pneu
tt - dušová pneu
rf - reinforced - zesílená kostra
m + s Mud + Snow - bláto a sníh
fr - ochrana alu ráfku před poškozením při najetí k obrubníku
DOT - první označení je tyden druhé rok výroby pneu
Kdy přezout?
Začnou–li se na jaře pohybovat teploty dlouhodobě nad 7 st. Celsia je ten správný čas na obout letní pneumatiky. Směs letních pneumatik je tvrdší a přizpůsobená provozu za vysokých teplot. Zimní směsi se na suchých a teplejších površích více opotřebovávají, zhoršují jízdní vlastnosti automobilu, jako je brzdná dráha a ovládání vozidla a také zvyšují spotřebu pohonných hmot.
Uskladnění
Abychom mohli bez problémů použít zimní obutí také příští zimu je dobré při uskladnění dodržet několik zásad:
* Skladovat se vyplatí pneumatiky se vzorkem hlubokým 3-4 mm. Menší vzorek se pro zimní provoz nehodí, pneu ztrácejí své vlastnosti a odborníci toto nedoporučují.
* Pneu skladujeme suché, chladné a temné místnosti. Sluneční záření, vlhko vysoké teploty čí působení chemikálií pneumatikám vadí.
* Nejlépe je skladovat pneu na ráfcích nahuštěné na normální tlak 4 ks do stohu na sebe. Skladujete-li pneumatiky bez ráfků uložte je vedle sebe nastojato, je dobré je občas pootočit, abyste předešli jejich deformacím.
* Na pneumatikách označte jejich předešlé umístění na vozidle a při jejich opětovném použití je montujte na stejné koloMožné závady pneumatik
Uvádíme možné závady pneumatik, při nesprávném dodržování tlaků huštění, či při závadách na podvozku.
* Ojeté kraje běhounu – příliš nízký tlak
* Ojetý střed běhounu – příliš vysoký tlak, pneumatika při přehuštění získá balónovitý tvar
* Ojetý jeden kraj běhounu – nejčastější příčinou je špatné seřízení geometrie
* Opotřebovaná různá místa – pneu je „zubatá“, „oskákaná“, signalizuje závadu tlumičů
* Opotřebované jedno místo – při přebrždění, smyku
* Podélné drážky a rýhy – hlavně v zimě, při prokluzování, hrabání, kdy jedno kolo stojí a druhé se protáčí
-m- Ilustrační foto:dunlop.cz