Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Něco málo o pneumatikách

Něco málo o pneumatikách.   

Značení pneumatik
Například si rozklíčujeme označení pneumatiky.

Dunlop 205/55 R16 91W SP Sport 2000E

Dunlop - výrobce 
205 - šířka pneumatiky v milimetrech
55 - Profilové číslo - poměr výška/šířka pneumatiky v %
R - Konstrukce pneumatiky (R=radiální, D=diagonální, B=bias belted)
16 - Průměr ráfku v palcích
91W - Indexy zátěže a rychlosti (LI/SI)
SP Sport 2000E - model/dezén

Další značení:
tl - tubeless bezdušová pneu
tt - dušová pneu
rf - reinforced - zesílená kostra
m + s Mud + Snow - bláto a sníh
fr - ochrana alu ráfku před poškozením při najetí k obrubníku
DOT - první označení je tyden druhé rok výroby pneu
 
Kdy přezout?                                                                                         

Začnou–li se na jaře pohybovat teploty dlouhodobě nad 7 st. Celsia je ten správný čas na obout letní pneumatiky. Směs letních pneumatik je tvrdší a přizpůsobená provozu za vysokých teplot. Zimní směsi se na suchých a teplejších površích více opotřebovávají, zhoršují jízdní vlastnosti automobilu, jako je brzdná dráha a ovládání vozidla a také zvyšují spotřebu pohonných hmot.

Uskladnění

Abychom mohli bez problémů použít zimní obutí také příští zimu je dobré při uskladnění dodržet několik zásad:

* Skladovat se vyplatí pneumatiky se vzorkem hlubokým 3-4 mm. Menší         vzorek se pro zimní provoz nehodí, pneu ztrácejí své vlastnosti a odborníci toto nedoporučují.
* Pneu skladujeme suché, chladné a temné místnosti. Sluneční  záření, vlhko   vysoké teploty čí působení chemikálií   pneumatikám vadí.
* Nejlépe je skladovat pneu na ráfcích nahuštěné na normální tlak 4 ks do stohu na sebe. Skladujete-li pneumatiky bez   ráfků uložte je vedle sebe nastojato, je dobré je občas  pootočit, abyste předešli jejich deformacím.
* Na pneumatikách označte jejich předešlé umístění na vozidle a při jejich opětovném použití je montujte na stejné koloMožné závady pneumatik


Uvádíme možné závady pneumatik, při nesprávném dodržování tlaků huštění, či při závadách na podvozku.

* Ojeté kraje běhounu – příliš nízký tlak
* Ojetý střed běhounu – příliš vysoký tlak, pneumatika při přehuštění získá balónovitý tvar
* Ojetý jeden kraj běhounu – nejčastější příčinou je špatné  seřízení geometrie
* Opotřebovaná různá místa – pneu je „zubatá“, „oskákaná“,   signalizuje závadu tlumičů
* Opotřebované jedno místo – při přebrždění, smyku
* Podélné drážky a rýhy – hlavně v zimě, při prokluzování,   hrabání, kdy jedno kolo stojí a druhé se protáčí

     -m-                                                           Ilustrační foto:dunlop.cz

Přihlášení