Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Máte již přezuto? Vše, co je třeba vědět o zimních pneumatikách.

Máte již přezuto? Vše, co je třeba vědět o zimních pneumatikách.

Dopravní značky Zimní výbava a Zimní výbava-konec byly v ČR zavedeny od 1. července 2008. Tam, kde bude značka stát, musí řidiči mít bez ohledu na aktuální počasí nebo stav vozovky zimní pneumatiky. Značka platí od 1. listopadu do 31. března.
Největší chybu dělají řidiči, kteří čekají s přezutím až na první sníh. I v zimních podmínkách probíhá 80% provozu na nezasněžené vozovce! Hlavním kritériem pro přezutí je teplota a to konkrétně 7 stupňů Celsia. Při této teplotě totiž směs z níž jsou vyrobeny letní pneumatiky ztvrdne a sníží se její přilnavost k vozovce. Investice do kvalitnějších zimních pneumatik tak rozhodně a významně snižuje riziko ohrožení zdraví.

Které zimní pneumatiky jsou nejlepší? 
Ve většině případů platí, že dražší pneumatiky dopadají v testech lépe než levnější obutí. V každoročním srovnání zimních pneumatiky autokluby a spotřebitelskými organizacemi se objevilo 34 různých plášťů ve dvou velikostech. Mezi 13palcovými plášti zvítězila dvojice Dunlop SP Winter Response a Continental Winter Contact TS 800. Ze srovnání 16palcových zimních pneumatik vyšli jako vítězové Michelin Primacy Alpin PA3 a Dunlop SP Winter Sport 3D.                                                                               
Menší ze dvou zkoušených obutí s rozměrem 155/70R 13 využívají dnes už spíše majitelé ojetin než nových vozů. Výsledky této části testu se hodí majitelům felicií a favoritů, Opely Corsa, Fordy Fiesta, Fiaty Punto nebo Renaulty Clio. Ale především u starších aut by se nemělo zapomínat na bezpečnost! Druhá sada testovacích pneumatik měla rozměr 205/55 R16. Tyto pláště používají na svých vozech majitelé větších aut, jako jsou Škody Octavia a Superb, ale taky řady dalších konkurenčních aut podobných rozměrů.
Mezi pneumatiky, ke kterým našli ti, kteří je testovali nejvíce připomínek, se zařadil také tuzemský výrobek Barum Polaris 2. V hodnocení u něj stojí, že je slabý na zimní mokré silnici a na ledu dopadnul z testovaných dokonce úplně nejhůře. Jeho větší valivý odpor je přitom příčinou také vyšší spotřeby paliva. Při jízdě na mokré vozovce jsou nejvíce rizikové levné zimní pneumatiky. Největší problémy na mokrém povrchu jsou s celkovou ovladatelností vozidla, při brzdění a v zatáčkách. Pneumatiky Goodride a Federal Himalaya měly stejné problémy dokonce i na suché vozovce. Proto je stále třeba zdůrazňovat, že by se motoristé měli vyvarovat především levných modelům.

Znáte potřebné zkratky?
Na příkladu pneumatiky  215/55/R16 93H si ukážeme, co které označení přesně znamená:
215 –  je šířka pneumatiky v milimetrech (215mm)
55 – profil pneumatiky v procentech (to znamená, že výška pneumatiky je 55% z šířky pneumatiky) 55% z 215=118,25mm(výška pneumatiky)
R16 – vnitřní průměr pneumatiky v palcích (16")
93 – index nosnosti. Viz tabulka Index nosnosti
H – index rychlosti (používané pneumatiky by měly mít stejný nebo vyšší rychlostní index, než je maximální rychlost udávaná výrobcem automobilu)

Index rychlosti
Tento index udává maximální povolenou rychlost na pneumatice, aniž by vznikalo riziko poškození pláště vlivem odstředivé síly.

 

Index nosnosti
Tento index udává maximální zátěž na 1 pneumatiku. Pokud jde o osobní automobil, je řeč asi o 20-30 % váhy vozidla.

  KV                                                     Ilustrační foto:sxc.hu

Přihlášení