Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Které autosedačky jsou nejbezpečnější?

Které autosedačky jsou nejbezpečnější?

   Od narození až do 12 let věku dítěte budete potřebovat zhruba tři typy autosedaček. Pro miminka jsou vhodné autosedačky připomínající tvarem vajíčko, kde je dítě umístěno v pololeže. Připevňují se většinou na zadní sedadlo proti směru jízdy. Od jednoho roku do čtyř let už můžete používat klasickou autosedačku, která se instaluje po směru jízdy. Pro dítě od čtyř do dvanácti let budete potřebovat klasickou sedačku s podsedákem neboli zvýšeným sedadlem. Pokud budete chtít vozit dítě v autosedačce na předním sedadle, musíte nejdřív vypnout nebo si nechat odstranit aktivní airbag, mohl by být pro dítě smrtelně nebezpečný.
   Na každé autosedačce by měla být uvedena zkušební značka, která zaručuje, že sedačka prošla testy evropské normy (E). Zkušební značka mimo jiné obsahuje výrobce, povolení pro váhovou kategorii a sériové číslo. Je možné koupit autosedačky typu Universal, které se hodí do všech vozidel. Pokud je vaše auto vybaveno Isofix systémem (úchyty pevně spojené s karosérií auta), usnadní vám to jak samotnou instalaci,tak i manipulaci s autosedačkou. Všímejte si také materiálu, z něhož je autosedačka vyrobena. Potah sedačky by měl být příjemný, měkký a měl by umožňovat dobrou ventilaci, aby se dítě nepotilo. Potah by měl být snímatelný a vhodný k vyprání.
   Výsledky testů 22 autosedaček na evropském trhu za rok 2009 přinesly velké překvapení. Když v minulých dvou letech ve stejném testu získaly dvě autosedačky se systémem Isofix nejvyšší možné ohodnocení v historii, odborníci se shodovali - přišla revoluce jménem Isofix, spočívající v jednoduchém a bezchybném uchycení sedačky ke konstrukci vozu. Letošní rok ale přinesl vystřízlivění - tři ze čtyř totálních propadáků mezi sedačkami jsou vybaveny tímto systémem. Označení Isofix tak přestává znamenat automatickou záruku bezpečnosti. Tento systém dnes už nabízí většina výrobců, ale ne všichni v potřebné kvalitě. A tak se vedle velmi dobrých výrobků objevují ve stejné kategorii sedačky zcela nevyhovující a hlavně nebezpečné. U nevyhovujících výrobků skořepina sedačky s pevnou základnou není bezpečná, při testech se sedačka prolomila.
   Miminka do jednoho roku musí používat tzv. skořepinové sedačky umístěné proti směru jízdy, a to především kvůli ochraně krční páteře v případě čelního nárazu. Odborníci nyní nově doporučují stejný systém i pro děti do čtyř let. Mají však jednu nevýhodu – potřebují více místa. Jejich instalace do malých vozů je tedy problematická, spolujezdec musí mít přední sedadlo posunuté úplně vpředu. Větší bezpečnost dítěte však za to určitě stojí. Důkazem jsou autosedačky Volvo a HTS Besafe iZi Kid X1. Obě získaly ocenění „dobrý“ a v případě čelního nárazu dokonce „velmi dobrý“.  
  Často se setkáváme s tím, že děti od čtyř let nemají vlastní autosedačku, ale jen tzv. podsedák. Má jedinou funkci – přidat dítěti výšku a umožnit mu tak používat standardně zabudované pásy pro dospělé. Z letošních testů však jednoznačně vyplývá, že kombinace podsedáku a klasického pásu nestačí, protože nenabízí prakticky žádnou ochranu proti bočnímu nárazu. Proto sedačka Alpin Daisy dopadla v testu vůbec nejhůře. Skutečně bezpečná je pouze sedačka, která má zadní opěradlo a hlavovou opěrku.
Chcete-li sedačku, která vyhovuje všem bezpečnostním požadavkům a navíc se s ní snadno manipuluje, musíte zpravidla sáhnout trochu hlouběji do kapsy. To by však mělo všem, kdo dbají na bezpečnost dětí, stát za to.  Model „Alpin Daisy“ propadl při postranním nárazu, u tří kandidátů nebyla při čelním nárazu dostatečná bezpečnost. „Emmaljunga First Class 0+ se základnou Isofix“, „IWH Babymax Isofixse základnou Isofix“ a „IWH Megamax Isofix se základnou Isofix“ byly proto hodnoceny jako „nedostatečné“. U těchto modelů se buď sedačka prolomila nebo se pás dětské sedačky vytrhl a testovací figurína byla vymrštěna na druhou stranu vozu.

 Jako obzvlášť bezpečné se ukázaly modely „Cybex Aton“, „Römer Babysafe Plus“, „Römer Safety Plus TT“ a „HTS iZi Kid X1 Isofix“.

    KV                                      Ilustrační foto:freedigitalphotos.net

Přihlášení