Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Jak ušetřit při jízdě autem

Jak ušetřit při jízdě autem

Okamžitá a průměrná spotřeba paliva a odpor
Okamžitou spotřebu paliva zjistíte pomocí palubního počítače v automobilu. V zimě u studeného motoru se během prvních metrů cesty pohybuje v přepočtu až okolo 40 l/100 km i více. Průměrná spotřeba se obvykle vyhodnocuje po ujetí většího počtu kilometrů a je dána podílem spotřebovaného paliva (v litrech) k ujeté vzdálenosti (v kilometrech) vynásobeným číslem 100. Nejpřesnější je vyhodnocení palubním počítačem nebo výpočtem po natankování plné nádrže paliva. Spotřeba na volnoběh se pak udává v litrech za hodinu a jedná se o palivo spotřebované u stojícího vozidla při chodu na volnoběh, např. při stání na červenou nebo v koloně vozidel. U studeného motoru ihned po nastartování je až několik litrů za hod., u zahřátého motoru přibližně 0,6-0,8 l/hod. Nezapomeňte ani na aerodynamický odpor, který působí proti pohybu vozidla. Ovlivňuje jej tvar vozidla, čelní plocha karoserie, výška a rychlost vozidla. Odpor zvyšují zejména různé výčnělky, amatérsky montované spoilery, nadměrně široké zástěrky a střešní nosič s boxem Odpor valení je zase vyvolán deformací pneumatiky během jízdy. Je vyšší u přetížených vozidel, podhuštěných pneumatik, protektorů, diagonálních a zimních pneumatik.

Jak jezdit ekonomicky
Spotřebu ovlivníte nejen technickým stavem automobilu a stylem své jízdy, ale také výběrem trasy. Můžete-li, zvolte si proto jízdní trasu, která není kopcovitá a vede po rovných silnicích s dobrým povrchem a s méně zatáčkami. A to i za cenu více ujetých kilometrů. Ve městě volte raději cestu oklikou než kratší trasu s mnoha řízenými křižovatkami.

Omezte krátké cesty se startem studeného motoru, jízdy v hustém dešti a ve sněhu. Po nastartování co nejdříve vyjeďte, nesnažte se zahřát motor stojícího vozidla na volnoběh.
Po rozjezdu co nejdříve přeřaďte na vyšší převodový stupeň. Naučte se řadit v rozmezí 2000-2500 ot/min. Během jízdy mějte zařazený co nejvyšší možný převodový stupeň.
Jezděte ustálenou rychlostí, předvídejte dopravní situaci před vámi a vyhněte se zbytečnému brzdění nebo zastavování. Zbytečně nerozjíždějte vozidlo, pokud budete muset o kousek dál opět brzdit. Spotřeba je totiž nejvyšší při každém rozjezdu a zrychlování vozidla.
Při klesání se snažte místo brzdového pedálu využít brzdný účinek motoru při zařazeném převodovém stupni. U moderních motorů (při vyšších otáčkách a zahřátém motoru) dochází k přerušení přívodu paliva a vaše auto jede zadarmo.
Do kopce jezděte rychleji na co nejvyšší rychlostní stupeň a vůz rozjeďte zavčas ještě na rovině před stoupáním. Díky setrvačnosti pojedete úsporněji. Před vrcholem kopce mírně uberte plyn. * Aerodynamický odpor roste se zvyšující se rychlostí vozidla Nedivte se tedy, že na dálnici při rychlosti 130 km/hod. budete mít spotřebu o 2-3 litry vyšší než na „okresce“ při rychlosti 80-90 km/hod.
Pomalá jízda také zvyšuje spotřebu - jedete-li „dvacítkou“, je spotřeba vysoká stejně jako při rychlosti 150 km/hod. Nejnižší spotřeby dosáhnete při ustálené rychlosti 60-70 km/hod. na nejvyšší možný rychlostní stupeň.
Elektrické vyhřívání sedadel, skel, klimatizace a další el. spotřebiče - jejich použití zvyšuje nejen váš komfort, ale i spotřeba paliva až o 1-2 l/100 km.
Vzduchový filtr měňte raději častěji. Při jízdě na prašných silnicích se zanese již po pár tisících kilometrech a dokáže vám zvýšit spotřebu o 1-2l/100 km.
Neuzavírá-li termostat správně při studeném motoru průtok chladicí kapaliny do chladiče, je motor podchlazený a vlivem vyšších třecích odporů má i vyšší spotřebu paliva. Poznáte to tak, že ani topení v kabině vozidla dobře nehřeje.
Tlak pneumatik kontrolujte „za studena“ před jízdou a u zahřátých kol vzduch nevypouštějte. Při polovičním tlaku vzroste spotřeba až o několik litrů/100 km. Protektory a zimní pneumatiky zvyšují spotřebu o 5-15%, proto na jaře při průměrných denních teplotách nad 7 °C vyměňte za letní
Syntetický motorový olej třídy 0W/40 snižuje třecí ztráty v motoru, a to především v zimním období a při používání vozidla na krátké vzdálenosti, kdy se olej nestačí zahřát na provozní teplotu. Oproti minerálnímu oleji s viskozitou 15W/40 vám pomůže uspořit 5-10 % paliva.
Hmotnost vozidla se negativně projevuje zejména při jízdě do kopce a při každém rozjezdu vozidla - tedy především v městském provozu. Nevozte zbytečně kanystr plný benzinu, těžký hever a další nepotřebné věci v kufru vozidla.

  KV                                                          Ilustrační foto:photoxpress.com

Komentáře

Nevozte sebou hever... -

Nevozte sebou hever... - rada nad zlato, ušetřím 0,25 litru benzínu na 100km a až píchnu na dálnici tak to OHROMNĚ OCENÍM...

Přihlášení