Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Jak se připravit na cestu autem do ciziny?

Jak se připravit na cestu autem do ciziny?

Předem si připravte a promyslete každou etapu trasy i s ohledem na to, aby byla cesta bezpečná. Nebudete pak zbytečně bloudit a stresovat se.

Důkladně prověřte technický stav vozidla, především všechny náplně, kapaliny i povinnou výbavu – od náhradních žárovek a pojistek až po lékárničku a ochrannou reflexní vestu. V některých zemích (například v Polsku, Bělorusku a Rusku) je předepsán také hasicí přístroj. Ujasněte si do všech detailů také výměnu kola a manipulaci se zvedacím zařízením. Při defektu kola ve tmě či dešti to oceníte. Pro každý případ si vezměte tažné lano.
 
Na cestu se vydávejte vždy řádně odpočatí a bez zbytečného spěchu. Dodržujte pravidelné přestávky, nezapomínejte na nezbytný odpočinek, relaxaci a protažení.

Jedete-li na dovolenou s malými dětmi, nezapomeňte jim vzít oblíbené hračku a dostatek nápojů, případně lehkých pokrmů.
 
K odpočinku zastavujte jen na vyhrazených parkovištích, nejlépe u velkých čerpacích stanic. Obezřetnost se vyplácí zejména v zemích, kde bezpečnostní situace dosud neodpovídá evropským zvyklostem.

Řidičský průkaz – Většina evropských zemí uznává platné řidičské průkazy, je však vždy vhodnější pořídit si průkaz mezinárodní. Nezbytně jej potřebujete v případě, že si v zahraničí hodláte vypůjčit vůz. Věková hranice řidiče je stanovena v různých zemích různě, tedy na 20, respektive 23 let. V drtivé většině států může řídit automobil osoba starší 18 let. V některých však existují také omezení horní věkové hranice, pohybuje se od 65 do 75 let.
 
To, co byste rozhodně měli mít sebou je Potvrzení o pojištění odpovědnosti (případně zelenou kartu). To dostanete ve své pojišťovně. Nutný je také Mezinárodní formulář záznamu o nehodě, který si můžete vyzvednout v každé pojišťovně. 

V zaparkovaném vozidle nikdy nenechávejte žádné doklady, peníze, cennosti, mobilní telefony, fotoaparáty, kamery či počítače.

Prostudujte si pravidla silničního provozu států, kterými pojedete. Pamatujte si, že v zahraničí podléháte jurisdikci daného státu, nikoli předpisům České republiky. Pořiďte si například podrobný bedekr Autem po Evropě.

Při jednání s dopravními policisty se nehádejte. V odůvodněných případech trvejte na sepsání oficiálního protokolu a nesrovnalosti a výhrady v něm uveďte stručnou formou písemně v mateřštině.

Jedete-li do ciziny vozem, které je ve vlastnictví jiné osoby, respektive firmy, nepotřebujete potvrzení, že majitel vozidla s touto cestou souhlasí. Lze ho však vřele doporučit, protože skutečně můžete mít při policejní kontrole problémy vysvětlit, odkud auto máte. Neexistuje žádný oficiální vzor takového potvrzení, ale mělo by obsahovat tři základní položky – podrobné informace o  provozovateli (osobě zapsané v osvědčení o registraci), řidiči i voze. Potvrzení si nechte přeložit do nějakého ze světových jazyků a nejlépe jazyka země, do které cestujete.

Pořiďte si průvodce danou zemí, naučte se pár základních vět, kdybyste náhodou potřebovali pomoc. V každém dobrém průvodci by měla být všechny důležitá místní  telefonní čísla.

Na http://www.eurorap.org/risk_maps najdete všechny nebezpečné úseky na silnicích po celé Evropě. Je zde také podrobné ohodnocení silnic a dálnic například podle dostupnosti pomoci.
 
Pozornost věnujte také elektroinstalaci automobilu a zvlášť řádně ošetřenému a plně nabitému akumulátoru, který má mít i dostatečnou kapacitu.

Pozornost věnujte rovněž pneumatikám, zejména hloubce vzorku. Ve všech zemích EU je normou minimálně 1, 6 mm, ale jestliže se jí už přibližujete, zvažte kompletní výměnu pneumatik. Mějte na paměti, že na jedné nápravě musejí vždy být pneumatiky se shodným vzorem a musejí pocházet od stejného výrobce. Optimální hloubka stopy je 4 mm, brání akvaplaninku a znesnadňuje proražení.

      KV                                                 Zdroj foto:mojefoto.net

Přihlášení