Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Fotíme pohyb II

Fotíme pohyb II

Dostal jsem tento dotaz - rozhodně ne poprvé:

Jak vyfotografovat vnučku, jak skáče na koni přes překážku, aniž by jediná ostrá oblast nebyla překážka a pozadí? Podstatný zbytek je rozmazaný.
Totéž s druhou vnučkou, která pinká tenis. Raketa i míček jsou rozmazané i při velmi slunečném počasí i při použití vyrovnávacího blesku.
Je mi jasné, že za vše může automatika. Kdyby se dala nastavit ručně expozice a clonu si dopočítal foťák, pak by asi vše bylo v pořádku.
Takže moje otázka vlastně zní asi takto. Dělám nějakou chybu já nebo si musím pořídit fotoaparát, kde lze ovládat expozice ručně?
A v tom případě, který to umí ?

Shrnutí

Dobrý trik - sledování pohyblivého objektu, jako když se střílí na asfaltové holuby

Na toto téma jsem už psal na začátku existence Digineffu; je ale třeba se k tématu vrátit. Tehdy jsem jen nakousl metodu sledování objektu.
Na ukázce vpravo máme klasický snímek, pořízený při prudkém pohybu: je z  kolekce Minolty, a byl vyfotografován Minoltou Dimage 7. Všimněte si, že pozadí, tedy trávník, je zcela máznutý - vůbec to nevadí, dodává to obrázku dynamiku! Dokonce ani nevadí, že jsou rozmázlé nohy koní v trysku, efekt je o to větší. Stačí, aby na obrázku bylo aspoň něco ostré, a právě k tomuto účelu ta metoda sledování při pohybu slouží.

Snažíme se držet objekt v hledáčku a tiskneme spoušť. Ono to nemusí vyjít pokaždé, ale prudce zvyšujeme pravděpodobnost. Je třeba se zbavit ostychu, protože nám ze začátku přijde divné, že máme foťákem hýbat! Ale tak to je. Pro názornost jsem pořídil při dlouhé expozici (1/25 sec) dva snímky paže v pohybu. Jeden snímek je pořízen nehnutým aparátem, při druhém jsem ruku sledoval. Podívejte se na rozdíl:

    

Na snímku vlevo je ruka zachycena uspokojivě ostře, kdežto na druhém obrázku není vidět skoro vůbec. Je to jednoduchý trik, který je třeba nacvičit. Upozorňuji, že každý snímek dopadne trochu jinak, inu, je to "ruční práce". Zároveň ˇupozorňuji, že toto je zcela běžná metoda při sportovní fotografii. Pokud disponujete přístrojem vybaveným delším ohniskem (teleobjektivem), efekt bude o to působivější. Máznuté pozadí bude výraznější, čím delšího ohniska použijeme. Přirozeně, že tato zásada neplatí jen pro digitální aparáty! Naproti tomu u digitálního aparátu výsledky oceníme o to víc, že při sledování objektu nám přestane tolik vadit ono protivné zpoždění závěrky za stisknutím spouště. On ten foťák exponuje trochu kdy chce - jenže když sledujeme objekt, není to tak na závadu, jako když ho necháme pádit před objektivem a aparátem nehýbeme.

Přihlášení