Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

České přibližovadlo zvané Škodovka a jeho historie

České přibližovadlo zvané Škodovka a jeho historie

Přibližovadlo zvané Škodovka zná každý Čech a mnozí si budou ještě pamatovat, jak spěl vývoj populárních Škodovek od starých stovek až po nejnovější model Yeti. Málokdo ale bude asi tušit, že mladoboleslavská automobilka je jednou z nejstarších dosud fungujících automobilek na celém světě! Zkusme si proto trochu připomenout její více jak stoletou historii.  
 
Základ mladoboleslavské firmě dala dvojce nadšených velocipedistů - knihkupec a prodejce kol Václav Klement a zámečník Václav Laurin, když společně roku 1895 založili dílnu na výrobu jízdních kol. Firma se postupně velmi úspěšně rozrůstala a sledovala aktuální trendy. Proto v posledním roce 19. století uvedli na trh motocyclettu, bicykl s přídavným motorem. Následuje řada dalších modelů a počátek exportu na další trhy. Ani výroba motocyklů nezůstala v Mladé Boleslavi dlouho osamocena, velmi rychle se totiž ve světem šíří nový trend – automobil. Roku 1905 představuje Laurin & Klement svůj vlastní vůz  jménem Voiturette A. Firmě se velmi daří a vyrábí řadu modelů počínaje luxusnějšími, přes lidové až po užitkové vozy.

Roku 1925 se po fúzi se Škodovými závody začíná psát v Mladé Boleslavi moderní automobilová historie. „Patronem“ města se stane proslulý okřídlený šíp, který si dala Škoda zapsat jako svou značku roku 1923. Vozy té doby byly známé svojí skutečně vysokou kvalitou.  Pečlivost práce byla patrná také v tom, že každý vyrobený motor byl sestaven, připojen na hřídel a nanečisto zajet. Poté byl celý znovu rozebrán a důkladně prozkoumán, nedošlo-li k nějaké nepatrné závadě. Pokud prošel, byl dán dohromady a až poté namontován do vozu. Škodovka se úspěšně rozvíjela a z jejích bran vyjíždí mnoho slavných modelů. Klíčový a krizový moment ale přichází v roce 1964, kdy se zrodí model 1000 MB. Škoda se ocitá ve smyčce modelů s koncepcí vše vzadu, která velmi rychle zastarává za koncepcemi s motorem vepředu. Vedle modelů 100, 105/120 a jejich odvozenin je vyrobeno mnoho prototypů s modernější stavbou, ale žádný z nich se výroby nedočká, ačkoliv model 720, který měl nastoupit roku 1973 k ní měl velmi blízko. Neutěšená situace vyvrcholila roku 1982, kdy vláda schválila výrobu a vývoj nového vozu s moderní koncepcí vše vpředu. Práce na modelu později nazvaném Favorit započala na jaře následujícího roku a tvorba designu byla svěřena do rukou známého italského designera Bertoneho. Jím navržený design byl velmi moderní a svěží, bez problému se vyrovnal aktuální produkci ve světě, čáru přes rozpočet však Bertonemu udělal zakrnělý tuzemský průmysl. Původní návrh s úzkými světlomety byl zamítnut, neboť u nás byl standard světlometů větších. Podobný problém nastal s pátými dveřmi, které v hatchbacku, kombi i v uvažovaném kupé musely být z úsporných důvodů totožné. Kapitolou samou pro sebe byl motor. Vzhledem k rozpočtu nebylo možné vyvinout a velkosériově vyrábět nový motor, proto byl pracně přepracován motor ze starších modelů. Modernizace se v rámci možností povedla a to natolik, že motor bylo možno po dalších inovacích použít i do modelů Felicia a Fabia. Termín představení nového vozu veřejnosti byl stanoven na září 1987. Další rok se pomalu rozběhla výroba, přičemž staré škodovky s motorem vzadu se vyráběly až do roku 1990.

Pád totalitního zřízení a tím spojeného hospodářství znamenal pro automobilku obrovský problém, protože její zastaralé technologie nebyly schopny produkovat vozy na úrovni západní konkurence. V březnu 1991 byla slavnostně podepsána smlouva s německým koncernem Volkswagen, který základní osnovu rozvoje Škody nezměnilo. V roce 1994 opustil výrobní linku miliontý Favorit, ale jeho výroba byla ještě v tomtéž roce nahrazena novou řadou – Škoda Felicia. Kombi Forman čekalo na svého nástupce o rok déle. Podobně jako již dříve na Škodu Rapid, předvedla pražská firma MTX velmi zajímavou variaci i na téma Škoda Favorit. Upravila jej podle návrhu známého designéra Václava Krále na kabriolet, který prodávala pod názvem MTX roadster. Této dvoumístné rarity bylo v letech 1991-1996 vyrobeno a prodáno kolem 200 kusů. Ve standardní výbavě nechybělo centrální zamykání a elektricky ovládaná okna, později byla dokonce používána přístrojová deska z Felicie, na přáni bylo možno dovybavit vůz pevnou laminátovou střechou. Prodával se za cenu kolem 300 000 Kč. Dalším zajímavým Favoritem je verze ELTRA, postavená Škodou Ejpovice, pobočkou Škody Plzeň. Favorit Eltra je čistým elektromobilem se zásobou olověných baterií, které dokázaly 21 koní (15,5kW) silný motor zásobovat po 80 km. Maximální rychlost se pohybovala kolem 80 km/h. Ačkoliv většina produkce šla na export do Švýcarska, několik Elter ve verzi Pick-up zakoupila například Česká pošta. Poté, co Volkswagen nehodlal ve výrobě pokračovat, ejpovická Škoda přepracovala Eltru na vůz Škoda Beta, který později vyráběla ve spolupráci s Tatrou jako Tatra Beta.

     KV                                            Ilustrační foto:sxc.hu

Přihlášení