Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Zimním úrazům není tak těžké se vyvarovat

 Nejčastějšími úrazy při zimních sportech jsou zlomeniny, při lyžování, bruslení, ale také sáňkování dochází často také k poranění hlavy. Nejčastěji za úraz může špatné odhadnutí vlastních sil, obtížnosti sjezdovky či jiného terénu ve spojení s únavou, nedostatkem zkušeností a přeplněnou sjezdovkou. Zlomeniny mohou být zejména pro seniory fatální, ale i natažený či naražený sval může být velkou komplikací. A to i finanční, protože vás na nějakou dobu vyřadí z běžného života. Úrazům, jako je uklouznutí nebo podvrknutí, se dá často předejít zahřátím svalů před námahou v chladu. Vhodnou prevencí tak může být prohřátí masáží. Svaly zahřeje a připraví na námahu v chladném prostředí například Koňská mast hřejivá. Navíc je díky bylinnému složení možné používat ji dlouhodobě bez omezení.

Správné oblečení vám ušetří zbytečné nachlazení
   Teplé a vrstvené oblečení slouží nejen jako štít před nástrahami počasí, ale pokud je dostatečně pevné, i jako základní ochrana před různými typy úrazů. Kvalitní zimní oblečení je první krok ke zvýšení bezpečnosti. Než půjdete vstříc zimnímu dobrodružství, měla byste se zastavit u svého šatníku a zkontrolovat, jestli v něm máte všechno, co potřebuje. Pokud chcete vzít například své malé dítě na lyže nebo brusle, už se vyplatí uvažovat o speciálním oblečení navíc. Malým lyžařům se bude hodit kukla pod přilbu, která zabrání nárazům větru nebo sněhu a minimalizuje následky v podobě omrzlých tvářiček. Bruslaři by zase měli mít co nejpevnější nepropustné rukavice. Všem začínajícím sportovcům se bude hodit termoprádlo. 

Před omrzlinami ochrání speciální krémy
   Je chyba myslet si, že se v našich podmínkách nemůžete setkat s vážnějšími omrzlinami. Existují tři stupně omrzlin. Při prvním je kůže bledá, nafialovělá a málo citlivá a na postižených místech (většinou to jsou chodidla, prsty u nohou a na rukou, nos, uši) pocítíte svědění a píchání. Při druhém stupni naskakují puchýře a kůže je voskově žlutá a necitlivá. S třetím stupněm se lékaři u nás setkávají málokdy – zmrzlé části těla jsou velmi křehké a tkáň nenávratně odumírá. Pokud se dostanete do první fáze, je třeba dostat se co nejdříve do sucha a tepla a potom velmi pomalu zkřehlá místa zahřívat. Zásadně na poškozená místa nepouštějte ani fén, ani horkou vodu. Nadělají víc škody než užitku. Před procházkou nebo sportovní výpravou si natřete tváře (i uši, pokud nejsou celé kryté čepicí) kvalitním speciálním krémem, který je většinou volně prodejný v každé lékárně. Při teplotách hluboko pod bodem mrazu omezte pobyt na vzduchu, hlavně s těmi nejmenšími dětmi.

Odstraňování sněhu z chodníků a schodů
   Odstraňování sněhu z chodníků a schodů, zejména těžkého mokrého sněhu, velmi často vede k pádům, úrazům zad a kupodivu se při něm vyskytuje i značný počet srdečních záchvatů. Lékaři upozorňují na to, že odhazování těžkého sněhu je poměrně namáhavá činnost, na kterou řada lidí není zvyklá. Netrénované tělo není na takovou zátěž připraveno, a častým úrazem je proto například vyhřeznutí meziobratlové ploténky. Základem prevence je lopata a další nářadí s dostatečně dlouhou násadou, abyste mohli mít při práci rovná záda. Pokud je to možné, raději sníh shrnujte, než odhazujte. Odhadněte realisticky své fyzické možnosti a nepřetěžujte se. Zranění spojená se odstraňováním sněhu nebo ledu ze střech a okapů zahrnují především pády z kluzkých žebříků nebo pohmožděniny a zlomeniny způsobené pádem těžkého sněhu z velké výšky. Pokud pracujete v zimě na žebříku, ujistěte se, že stojí pevně na čistém povrchu bez sněhu a ledu.

Přilba pro děti je na sjezdovce absolutně nutná
   Taky vás fascinují a možná i trochu děsí prckové, kteří se bez strachu a zábran řítí ze svahu, jako by zcela postrádali pud sebezáchovy? V žádném případě nepouštějte děti na sjezdovku bez přílby! Minimálně do 15 let by měla být přílba na lyžích samozřejmostí. Stejně jako se posunuje stále níž věková hranice lyžařů na sjezdovkách, výrazně se zlepšuje kvalita jejich vybavení včetně ochranných pomůcek. Ovšem je třeba připomenout, že i s tímto vybavením se rizikům lyžařských úrazů úplně nevyhnete. Lyžařská helma se hodí i při bruslení, navíc přidejte také pevné chrániče na kolena a lokty.
   Při pádech se děti většinou vážněji nezraní. Horší je, dojde-li ke střetu s dospělým lyžařem, což je stále častější. Dítě má jinou perspektivu pohledu, je roztržité a může dělat při jízdě nepředvídatelné věci. Díky malé výšce má také úplně jiný odhad než dospělý. Jestliže dojde ke srážce dospělého a dítěte, bývají následky pro děti velmi vážné, někdy trvalé. Rozdíl váhy a výšky hraje pro dospělého. Je potřeba děti také hlídat, aby se nerozjely ze svahu příliš rychle a nekontrolovatelně, nevjely do lesa a nenarazily na překážku.

Tekutiny jsou nezbytné i v zimě
   Dodávat tělu tekutiny je nutné nejen v létě, kdy si o to tělo samo řekne, ale po celý rok. V zimě je dostatek tekutin zvláště důležitý, a to nejen z hlediska vnitřního zahřátí organismu, ale také jako prevence proti vysoušení pokožky mrazem a ledovým větrem. Termosku s čajem byste proto měli nosit všude s sebou  – ať už je to na sjezdovku, na kluziště nebo jen na procházku. Ale pozor! Tekutiny by neměly být moc horké. Za prvé není obecně pro organismus jednoduché zpracovat příliš teplé tekutiny.

KV - Ilustrační foto:flickr.com

Přihlášení