Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Výběr filmu a filtrů pro nejkrásnější černobílé fotografie

Výběr filmu
Film s nízkou citlivostí – Jasné nebe může zmást expozimetr fotoaparátu. Důsledkem je pak podexpozice snižující kvalitu fotografií. Nejjednodušeji se s tímto problémem lze vypořádat namířením objektivu dolů, aby expozimetr odečetl hodnoty z tmavšího popředí. Touto metodou zajistíte, že ve výsledném negativu bude v oblasti stínů mnoho viditelných detailů. Použijete-li režim automatické expozice, zaznamenejte naměřené hodnoty expozičním zámkem fotoaparátu a teprve až poté změňte kompozici.
 
Film se střední citlivostí – Pokud máte ve špatných světelných podmínkách k dispozici pouze film se střední citlivostí, zkuste zvýšit jeho citlivost nebo ho exponovat na vyšší hodnotu, než výrobce doporučuje. Jestliže máte například film se střední citlivostí – ISO 100 – můžete nastavit fotoaparát tak, aby byl film exponován na hodnotu ISO 200, čímž ho účinně podexponujete o jeden stupeň. Podexpozicí pak musíte kompenzovat prodloužením času vyvolávání. Tato technika se nazývá push proces o jeden stupeň. Pokud by byl film exponován na hodnotu ISO 400, bylo by nutné při jeho vyvolávání provést push proces o dva stupně. Většina černobilých filmů reaguje na tuto techniku příznivě. Přestože jsou pak snímky kontrastnější a zrnitější, je to jen malá oběť, kterou musíte kvůli ostrým fotografiím podstoupit. Instrukce k filmu nebo vývojce by měly obsahovat informace, o jakou dobu je třeba vyvolávání prodloužit. Obecně lze však říci, že každý stupeň podexpozice vyžaduje prodloužení doby zpracování o jednu třetinu času. U spousty filmů s vysokou citlivostí lze provést push proces o dva stupně, aniž by kvalita fotografií výrazně utrpěla.
 
Film s vysokou citlivostí – Výrobcem uváděná citlivost filmu nemusí být ve všech situacích ta nejvhodnější. Svou první, zatím nepoužitou, roli filmu exponujte na uvedenou hodnotu ISO, ale vyzkoušejte si také několik snímků s nastavením odlišné expozice, například plus minus dva stupně v intervalech jedné třetiny stupně. Pokud zjistíte, že se vám zamlouvají výsledky vytvořené (dejme tomu) nastavením plus dvě třetiny, exponujte film v budoucnu touto hodnotou. V tomto případě by byl například film s citlivostí ISO 100 exponován na hodnotu ISO 64 a film s citlivostí ISO 400 na hodnotu ISO 250. Jednooké zrcadlovky jsou sice vybaveny funkcí automatického nastavení citlivosti filmu podle DX kódu, ale pokud chcete ISO nastavit ručně, nemusíte tuto funkci využívat.

Film s extrémně vysokou citlivostí – Důsledkem fotografování v tlumeném denním světle mohou vzniknout snímky s malým kontrastem. Úroveň kontrastu však můžete zvýšit ve fázi zpracování filmu tím,ž e prodloužíte dobu jejich vyvolávání o jednu nebo dvě minuty. Pokud své filmy nezpracováváte sami, požádejte příslušného zpracovatele, aby nepatrně prodloužil dobu jejich vyvolávání. Tím malinko přidáte zrnitost a zvýšíte kontrast, ale obojí by mělo zůstat v přijatelných mezích. Filmy s vysokou citlivostí způsobují hrubou zrnitost už samy o sobě, takže ve výsledku uvidíte pouze malý rozdíl.
 
Infračervený film – Pořiďte si zakládací pytel. Film Kodak High-Speed Infrared je nutné nasazovat a vyjímat v naprosté tmě, jinak se na něm vytovří závoj. Pokud s tímto filmem budete tedy chtít pracovat v terénu, budete určitě potřebovat malý zakládací pytel. Zakládací pytel je speciální vak odolný vůči světlu, který obsahuje otvory, jimiž můžete prostrčit ruce dovnitř a vyměnit ve fotoaparátu film. Většina typů těchto pytlů je odolných vůči infračervenému záření, ale před koupí si tuto skutečnost raději ověřte. Nasazování a vyjímání filmu pouze po hmatu vyžaduje zkušenost, takže než se do toho pustíte naostro, vyzkoušejte si vše nejprve na nějaké atrapě filmu. Před samotným fotografováním si raději dvakrát zkontrolujte, že je film správně nasazen.

Použití filtrů
Červený filtr
– červeným přechodovým filtrem můžete ztmavit modrou oblohu, aniž byste ovlivnili tonální vlastnosti popředí. Nepřechodový červený filtr může velmi výrazně ztmavit popředí, což se u přechodového typu nestává. Ještě před nasazením červeného přechodového filtru změřte expozici scény a pak funkcí náhledu zkontrolujte správnost nastavení hloubyk ostrosti. Pokud samotný červený filtr nevytváří dostatečný grafický efekt, zkuste ho zkombinovat s polarizačním filtrem, čímž dosáhnete extrémního kontrastu. Nejprve se však ujistěte, že máte k dispozici polarizační filtr vhodný pro váš přístroj. Fotoaparáty vybavené automatickým zaostřováním nebo bodovým či selektivním měřením expozice vyžadují cirkulární polarizační filtr; u ostatních lze použít polariznační filtr lineární. Další informace se dozvíte v uživatelské příručce k vašemu přístroji. Prodlužovací faktor červeného filtru je 8x, takže způsobuje ztrátu osvětlení o čtyři stupně event. Polarizační filtry mají faktor 4x. Pohlcují proto další dva stupně. Kombinace těchto dvou filtrů tedy pohltí osvětlení odpovídající celkem pěti stupňům event. To znamená, že i když je jasno, musíte kvůli ostrosti snímků použít stativ.

Žlutý filtr – Vystavení jakéhokoli filtru světelným paprskům s sebou nese riziko zhoršení kvality fotografie. Pořiďte si co nejkvalitnější skleněné filtry. Kupte si raději verze s vícenásobnou ochrannou vrstvou než pouze s vrstvou jednou. Filtry s více ochrannými vrstvami jsou navrženy tak, aby minimalizovaly přezáření objektivu a zlepšovaly přenos světla. Resin filtry nemají žádnou ochrannou vrstvu. Udržování filtrů v původním stavu a v bezprašných podmínkách je samozřejmě také velmi důležité.

Oranžový filtr – Oranžový filtr se může velmi hodit při vytváření černobílých portrétů osob s mnoha pihami. Tímto typem filtru dosáhnete toho, že pihy budou méně nápadné a budou vypadat lichotivěji.

Polarizační filtr – Přestože užitečnost polarizačního filtru nejvíce oceňují fotografové barevných snímků, používá se i v černobílé fotografii. Tento druh filtru potlačuje (pravoúhlé) odrazy vody, skla a malovaných povrchů a podobně jako běžný žlutý filtr umožňuje ztmavit nebe. Před jeho použitím se však nejprve ujistěte, že máte k dispozici polarizační filtr vhodný pro vaši jedookou zrcadlovku. Zrcadlovky vybavené automatickým zaostřováním nebo bodovým měřením expozice vyžadují cirkulární polarizační filtr; u přístrojů s ručním zaostřováním lze použít polarizační filtr lineární.

KV - Ilustrační foto:sxc.hu

Přihlášení