Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

V novém roce do starých kalhot – 21 tipů jak vařit dietně

Jak  správně vařit
1. Používejte nepřilnavé nádobí pro vaření bez tuku, nebo jen s minimem tuku například parní hrnec. Velkým hitem se pro zdravé stravování stává parní trouba, obvykle ještě kombinovaná s grilem. 
2. Nevařte od oka. Všechny potraviny si před vařením zvažte nebo doměřte, špetka se tak nepromění v celou lžíci. Nahrazujte z daného ne-dietního množství půlku dietně. Většinu pokrmů dobře nastavíte zeleninou. . Polévky zahušťujte rozmixovanými bramborami, zeleninou nebo chlebem. 
3. Zeleninu nevařte příliš dlouho, nejlépe ji upravujte v páře. Zmraženou zeleninu před tepelnou úpravou nerozmrazujeme, ztratily by se prospěšné vitaminy. Maso nebude suché, když ho budete podlévat vývarem.
4. Vhodně kombinujte potraviny. Bílkoviny a tuky, sacharidy a tuky, nejlépe zeleninu se sacharidy či zeleninu s bílkovinami. Vyvarujte se špatně stravitelných »ležáků«. Vy sami ale nejlépe víte, jaké potraviny hůř zažíváte.
 5. Zmrzlé maso rozmražujte pozvolna v chladničce,  ryby nechte rozmrazit jen na půl. Ryby vždy duste. Smažením můžete přijít o její výživné látky.

Jak nakládat s tuky
6.  Zapomeňte na smažení! Když už tak na nepatrném množství tuku a jídlo stále míchejte.  Volte správné tuky! Sádlo je vhodné pro tepelnou úpravu, olivový olej zas patří do salátů. Viditelnou mastnotu odstraňujte dobře savým ubrouskem.
7. Pozor dejte na skryté tuky – v uzeninách, polévkách, sýrech ale i v pečivu. Máslo na chleba nahrazujte tvarohovými pomazánkami.
8. Pro studené pokrmy jsou nejvhodnější margaríny a hlavně jejich nízkotučné varianty.
9.Drůbež pečte na roštu, aby vypečený tuk mohl odtékat. Tukové tkáně z masa a kůži z drůbeže se zbavte úplně.
10. Omezte vnitřnosti - kuřecí ledvinky, vepřová játra, mozeček, žaludek. Jsou velmi tučné a obsahují velké množství cholesterolu!

Jak správně jíst
11. Jídlo si vychutnávejte všemi smysly a čím pomaleji, tím se pocit nasycení dostaví dříve. Nechcete-li se vzdát knedlíků, rozkrojte je napůl. Oči se nasytí a žaludek to také postačí.
12. Vyvarujte se instantních potravin. Zvýšené množství cukrů a »éček«, má neblahý vliv na organismus.
13. Pozor na umělá sladidla. Některé látky v nich zvyšují chuť k jídlu a zpomalují proces trávení.
14. Pro zvýšení sytícího efektu jezte zeleninu před hlavním jídlem. Další porce pak bude menší.
15.  Vyhněte se konzervám, bývají většinou velmi nezdravé a tučné. 

Jak nahrazovat tučné dietním
16. Zapomeňte na kalorický trojobal. Nahraďte ho  těstíčkem z hladké mouky, vejce a soli.
17. Snažte se nahrazovat maso rostlinným tofu či seitanem třeba v guláši. Musíte-li maso, pak se zaměřte na zvěřinu. Vydatně podporuje trávení a obsahuje málo tuku.
18. Pryč s tučnými žloutky! Nahrazujte každé vejce v receptu dvěma vaječnými bílky. Sůl se snažte nahrazovat česnekem, který posiluje imunitu a chilli, které zrychluje metabolismus. Dochucujte bylinkami. Zlepšují trávení a některé dokonce pomáhají odbourávat tuk.
19. Husté smetanové polévky vyměňte za stejně lahodný vývar ochucený feferonkou. Místo kysané smetany do polévek vyzkoušejte méně kalorické podmáslí. Ze smetany na vaření vezměte jen půlku a zřeďte ji nízkotučným jogurtem. Šlehačku nahraďte dietní náhražku - smíchejte sáček netučného mléka v prášku, půl šálku ledové vody a jednu lžičku moučkového cukru. Ušlehejte do husté pěny. 
20. Tučné majonézové dresinky nahraďte trochou oleje, balsamikovým nebo vinným ocet. V bramborovém salátu nahraďte majonézu bílým jogurtem nebo sýrem cottage.
21. Bílý cukr nahraďte třtinovým, medem, javorovým sirupem nebo zkuste melasu. Při mlsání  nahraďte čokoládovou zmrzlinu vodovou ovocnou dření.

KV - Ilustrační foto:Stock.XCHNG

Komentáře

Chtěla bych vidět ty

Chtěla bych vidět ty kuřecí ledvinky!!!!!

Přihlášení