Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Udržovat zahradní techniku v čistotě se vyplatí

Kontrola zahradní techniky třikrát do roka
Kontrolu zahradní techniky provádějte nejlépe třikrát do roka. První kontrola by měla sloužit k přípravě stroje na sezonu, takže její součástí by měla být výměna filtrů, oleje, svíček a zprovoznění po zimní odstávce. V pořadí druhá údržba v průběhu sezony, má zajistit míru opotřebení a  prodloužit životnost pracovních nástrojů, a to vyčištěním vzduchových filtrů techniky a promazáním pohyblivých částí, které to vyžadují. Mezi citlivé části strojů, které rozhodně není dobré zanedbávat, patří přední náprava u zahradních traktorů nebo volnoběžky u jednoosých malotraktorů s těžkou převodovkou. Třetí a v pořadí již poslední údržba je přípravou na zimní uskladnění, před kterým je nutná důkladná očista.

 

Rotační sekačka potřebuje čistý filtr
   Před zahájením údržby sekačky stroj pečlivě očistěte a postavte na rovnou plochu. Zkontrolujte vůli v pojezdových kolečkách a nepoškozenost sběracího vaku. Volná kolečka dotáhněte, proražený nebo jinak poškozený vak vyměňte za nový. Otupený sekací břit je třeba nabrousit a vyvážit.
   U motoru následně sejměte kryt vzduchového filtru. Tento filtr nesmí být příliš zanesený, protože zhoršuje startování motoru a podílí se na zvýšení spotřeby benzinu. Míru zanesení poznáte podle šedé až černé barvy filtračního papíru. Někteří uživatelé sekaček spouští motor i bez namontovaného vzduchového filtru, což se však velmi nevyplácí. Provoz motoru bez tohoto filtru negativně ovlivňuje celý motor, protože drobný mikroskopický prach těžce škodí nitridové – nikasilové vrstvě na vnitřním povrchu válce a pístním kroužkům. Výsledkem je velmi rychlé opotřebení a ztráta kompresního tlaku. Stejné škody pak páchá i protržená filtrační vložka.

 

Problematika použití motorového oleje
   Po očištění vzduchového filtru je čas na kontrolu, případně výměnu motorového oleje. Nejprve zkontrolujte jeho množství, nejlepší je stav mezi ryskami. Nízký stav oleje v motoru zapříčiňuje špatné mazání i v mírném náklonu a nejhorším důsledkem je jeho zadření. Příliš mnoho oleje zase ztěžuje motoru práci. Přebytek oleje natéká do spalovacího prostoru, kde dochází k jeho hoření, motor pak kouří a klepe. Pro sekačkové motory se prodávají dva typy olejů. Specifikace SAE 30 je levnější alternativou, vlastnostmi se podobá oleji M6 AD, pouze je stavěn na vyšší teplotní rozsah. Tento typ oleje je vhodný především pro starší motory používající rozvodový systém SV s bočními ventily.
   Dražší polosyntetické oleje, značené 10W-30 nebo 10W-40, jsou určeny pro modernější pohonné jednotky s rozvodovými systémy OHC a OHV, které mají ventily umístěny v hlavě válců. Doporučují se používat také u motorů zahradních traktorů, jež mají vyšší výkony. Hlavní výhodou těchto olejů je jejich řidší konzistence, umožňující mazat motor ihned po spuštění. Důsledkem použití tohoto oleje je zvýšená životnost motoru, nižší spotřeba a snadnější start za nízkých teploty.

 

Bubnová a disková sekačka si žádá pravidelné čištění chlazení
U těchto strojů se stále i dnes používají krom čtyřtaktních motorů také české dvoutaktní, které mají velice jednoduchou údržbu a spolehlivě spálí i více než půl roku starou pohonnou směs. Jedinými údržbářskými pracemi jsou výměna oleje vzduchového filtru, vyčištění svíčky a kontrola čistoty vstupu chladicího vzduchu. Při výměně oleje ve vzduchovém filtru zároveň prohlédněte filtrační vložku a ověřte, zda není poškozená. Pokud ano, ihned ji vyměňte za novou. Hladina oleje má být zhruba tři milimetry vysoká. Stačí běžný motorový olej.
   Zapalovací svíčku vyčistěte od usazenin. Jestliže dosahuje značného stáří, vyměňte ji za novou svíčku stejné tepelné hodnoty. Interval výměny by neměl být delší než dva roky. U motorů bez dekompresoru používejte svíčky s krátkým závitem.
   U dvoutaktních motorů je důležitým úkonem údržby pravidelné čištění chlazení. Zaměřte se na čistotu průduchů vstupu chladicího vzduchu pod startovadlem. Silné nečistoty po demontáži startovadla odstraňte. Čisté chlazení znamená vyšší výkon a nižší spotřebu. U podvozku sekačky nezapomínejte na kontrolu ostrosti sekacích nožů, zároveň se přesvědčte o správném napnutí řemenů sečení, případně pojezdu. Pojezd musí jít zapnout plynule a stroj sebou nesmí nikterak škubat. V případě potíží upravte vůli lanka zapínání a namažte je olejem.

 

Motorová pila musí mít ostrý řetěz a čistá žebra
   Pokud si na broušení řetězu motorové pily troufnete sami, přesný postup najdete v návodu k obsluze stroje. Jinak  vám řetěz nabrousí každý servis zahradní techniky. Po nabroušení řetězu nezapomínejte ani na kontrolu jeho mazání. Po nastartování motoru pily a přidání otáček by měl z řetězu lehce odstřikovat olej. Většina farmářských pil umožňuje regulovat mazání řetězu pomocí seřizovacího šroubu na spodku klikové skříně. Když však dojde k tomu, že čerpadlo řetěz nemaže, situaci je nutno řešit demontáží pilové lišty, vyčištěním mazacích otvorů nebo zakoupením nového mazacího čerpadla. To vyjde zhruba na pět set korun v závislosti na modelu pily.
   Po odmontování krytu motoru se zaměřte na čistotu vzduchového filtru a žeber chlazení na válci. Motor s čistými chladicími průduchy se nepřehřívá, podává vždy plný výkon a spotřebuje méně paliva. U hodně zašpiněných žeber chlazení může dojít až k zadření motoru a následná oprava vás bude stát až pět tisíc korun. To je důvod, proč i prevence u zahradní techniky je základ její dlouhé životnosti.

KV                                                    Ilustrační foto:Stock.XCHNG,tip-pv.cz

Přihlášení