Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Typy sněhových řetězů a jak s nimi jezdit

Kdy nasadit sněhové řetězy?
   V horských oblastech na povinnost použití sněhových řetězů upozorňuje příkazové dopravní značení a do některých míst bez nich (třebaže jen v kufru) nebudete vůbec vpuštěni. Je třeba použít je vždy v okamžiku, kdy pneumatiky ztrácí schopnost přenosu hnací síly na vozovku. Důvodem může být značné množství sněhu, ve kterém má vozidlo tendenci se zahrabávat, nebo naopak extrémně kluzký povrch ujetého sněhu či ledové vrstvy. Ve všech případech pak řetězy nasazené na kole dovolují větší schopnost záběru a tím i možnost dostat se ze svízelné situace. Málokdo vozí sadu řetězů na všechna kola a běžným standardem tak bývá vybavení na jednu nápravu.
   Řetězy se nasazují na kola nápravy hnací, která jsou pochopitelně životně důležité pro pohyb vozu, a to buď vpřed nebo i vzad. Další důležitou věcí je stanovení správného okamžiku, kdy sněhové řetězy nasadit.  Hlavním a nepřehlédnutelným příznakem toho, že byste měli uvažovat o nasazení, je skutečnost, že v protisměru začínáte potkávat vozidla, která mají sněhové řetězy. Jestliže úsek (resp. jeho zrádnost) před vámi neznáte, určitě se také mezi řidiči jedoucími stejným směrem najde spousta „domácích“, kteří dobře ví, co dělají. Tyto „kritické“ oblasti se vyznačují hlavně nedostatkem místa, což znamená, že v okamžiku, kdy zastavíte na vybalování sněhových řetězů, začne se za vámi vytvářet kolona vozidel, a to rozhodně plynulosti v daném úseku nepřidá. Z těchto důvodů jsou na některých horských silnicích označené odstavné plochy určené speciálně na to, abyste mohli řetězy nasadit a nepřekáželi tak ostatním řidičům v jízdě.
   Pokud se musíte rozhodovat sami, měla by pro vás být vodítkem kvalita povrchu silnice. Jakmile vidíte, že silnice je neprohrnutá nebo prohrnutá jen málo, případně sníh začíná být natolik měkký, že se vozidlo začíná bořit, je ten správný okamžik nasadit řetězy. Další varovnou situací je velmi hladký povrch (ujetý sníh, led apod.) neošetřený žádným posypem a silnice, která začíná stoupat.

Typy sněhových řetězů
Modelů sněhových řetězů je v nabídce prodejen s autodoplňky celá řada a liší se pochopitelně nejen cenou, ale i provedením. Nebudeme se však zabývat příliš detailním popisem jednotlivých konstrukčních provedení, podívejme se spíše na jejich rozdělení. Pokud však budete sněhové řetězy vybírat, nechejte si poradit, abyste dokázali zvolit optimum z hlediska funkčnosti a jednoduchosti při jejich nasazování.
 
Vyprošťovací řetězy
Jak již název napovídá, jde o řetězy určené k tomu, aby vás vytáhly z nesnáze, jako je zapadnuté vozidlo. Jedná se o krátké kusy řetězů, které jsou opevněny na obruč, a to provléknutím v otvoru disku. Většinou se sada skládá ze čtyř kusů, které se vždy po dvou nasazují na kolo hnací nápravy. Tyto řetězy, které nejsou mezi motoristickou veřejností příliš rozšířené (a možná by se dalo říct ani příliš známé), slouží pouze k vyjetí na pevnou půdu nebo k projetí nesjízdného úseku malou rychlostí. Dále mohou pomoci na náledí při rozjezdu, ovšem s tím, že jejich účinnost při brzdění je dost nízká. Je to dáno tím, že pneumatika má dostatečně volný prostor k prokluzu na ploše mezi obama prameny řetězu.

Celoobvodové řetězy s  žebříčkovou nebo „H“ stopou
Pokud se řekne sněhové řetězy, většina lidí si předtaví právě tento typ konstrukčního provedení, který se nasazuje na celý obvod pneumatiky. Jsou nejrozšířenější právě proto, že umožňují delší cestu po zasněžené vozovce, a to i vyšší rychlostí. Dají se s nimi pochopitelně projíždět také sníženou rychlostí i kratší nezasněžené úseky, delší cesta po suchém asfaltu, a to i při malé rychlosti, řetěz nadměrně opotřebovává.
   Z typového provedení jsou pak nejvýhodnější tzv. plnozáběrové, kdy po obvodu pneumatiky běží plynule zpravidla klikatě souvislý pramen řetězu. Tvar řetězu závisí na jeho konstrukčním provedení. Dnes nejrozšířenější typy jsou s tzv. žebříčkovou nebo „H“ stopou. Tento téměř podélný řetěz spolehlivě chrání proti běžnému smyku a zároveň má dobrou záběrovou schopnost při rozjezdu, což ostatně platí i pro brzdění. Tato vlastnost je dána především jeho klikatostí a radiálními praménky řetězu, které jej upínají k řetězu napínacímu, běžícímu po celém obvodu ráfku. Účinností vynikají zejména řetězy „H“ stopou, u kterých je pokryta větší plocha běhounu. Provoz vozidla s celoobvodovými sněhovými řetězy je naprosto bezpečný, pochopitelně za předpokladu dodržení přiměřené rychlosti jízdy. Díky tomu, že nejsou na kole pevně napnuty, není riziko, že by došlo k poškození pneumatiky. Protože se pohybují po obvodu pneumatiky, je minimální riziko toho, že by mohlo dojít k místnímu prodření nebo ucpání řetězů zmrazky. Jedinou byť drobnou nevýhodou může být hlučení v provozu, což je ale úspěšně řešeno pružnými napínacími prvky.
   Velmi dobré jízdní vlastnosti má vozidlo s řetězy v tzv. Šikmostopém provedení. Stopové kříže tvoří na styčné ploše pneumatiky šikmé středové příčky, což zaručuje dobrý přenos sil v příčném i podélném směru. To vše pochopitelně výrazně zlepšuje ovladatelnost a stabilitu na vozovce.

Jízda se sněhovými řetězy
Řetězy slouží především k tomu, abyste dokázali překonat neprůjezdné úseky, které byste jinak nezvládli. Rychlost vozidla by měla být maximálně 50 km/hod, přesnější číslo ale udává přímo výrobce sněhových řetězů. Pokud máte řetězy nasazené pouze na jedné nápravě je jasné, že kola druhé nápravy nebudou mít potřebné záběrové schopnosti, což se projeví zejména při brzdění. Další potíží je snížení bočních vodicích schopností, které se v případě řetězů na přední nápravě projeví zvýšenou tendencí k přetáčivému smyku v zatáčce. Jestliže se jedná o situaci, kdy jsou řetězy na nápravě zadní, má vozidlo pro změnu tendenci k silně nedotáčivému smyku a vyznačuje se nedostatečnou reakcí na pohyb volantu. Proto zejména v tomto případě jeďte obzvlášť opatrně.
   Během jízdy se vyvarujte prudkého brzdění a akcelerace, resp. protáčení kol. Nejenže se tím poškozuje vozovka, ale především riskujete poškození řetězů samotných, a v některých případech i samotného vozidla. Při rozjezdu zkuste raději zařadit druhý rychlostní stupeň, při kterém není na hnacích kolech tak výrazný točivý moment, a nebude tudíž docházet k nadměrnému prokluzu. Obzvláště důležité je vyzkoušet v prvních metrech jízdy chování vozidla na vozovce, a to zejména v případě, že je to pro vás v této situaci premiéra. Akcelerace, brzdění a reakce vozu na pohyb volantem je to nejzákladnější, co by vás později nemělo nějak výrazně překvapit.

KV - Ilustrační foto:everystockphoto.com

Přihlášení