Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Připravte si auto na jaro

   Před jarní sezónou je třeba zkontrolovat zejména podvozkovou část vozu a pryžové součástky, jako např. silentbloky, gumové hadice, brzdové hadičky, manžety homokinetických kloubů, prachovky řízení, gumové zavěšení výfuku, vedení palivového systému. Dobré je také prověřit dutiny automobilu, zda nejsou napadeny korozí, případně je třeba je ošetřit, aby koroze nepostupovala dál. Samozřejmostí pak také musí být kontrola správného nastavení světlometů a ostatní elektroinstalace osvětlení vozu. Nesmíme zapomenout také na kontrolu filtrů, preventivní vyčištění výparníku klimatizace.

Nejvíce podceňovaných součástí vozu jsou brzdy
   Stejně jako kdykoliv jindy je třeba ověřit, zda brzdový systém je bezproblémově funkční - nezapomeňte, že životnost brzdové kapaliny je maximálně 4 roky. Podle způsobu jízdy se může brzdový kotouč ohřívat až nad 800 °C - tedy až do rudého rozžhavení - a tím může teplota brzdové kapaliny zvyšovat až nad 200°C. Brzdová kapalina pohlcuje vodu, přičemž se vzrůstajícím poměrem obsahu vody klesá bod varu. Poklesne-li tento bod pod 155 °C, dochází k výpadku brzd - brzdový pedál vykonává při sešlápnutí zdvih naprázdno. Brzdová kapalina se musí ihned vyměnit. Proto je nutné obsah vody v kapalině, který snižuje její bod varu, pravidelně kontrolovat. Specifikace pro výměnu jsou následující - pokud při kontrole brzdové kapaliny byla zjištěna teplota: 180°C a více - není nutná výměna, 160°C - 180°C - doporučuje se výměna, méně než 160°C – výměna je nutná. 
  Častou otázkou motoristů je, jak zvýšit výkon motoru, jak to udělat, aby auto jelo rychleji. Většina z nich ale zapomíná, že to jsou ve skutečnosti brzdy, které umí auto zrychlit. Kratší brzdná dráha před zatáčkou znamená větší zrychlení než 10% k výkonu auta. Pro ostatní řidiče znamenají dobré brzdy především kratší brzdnou dráhu a tedy větší bezpečnost nejen pro řidiče a jeho posádku. Co se na brzdách dá ještě vedle brzdové kapaliny kontrolovat? Důležitá je také tloušťka brzdového obložení a jeho kvalita. Ani to však není poslední, co je třeba mít v pořádku. Brzdové kotouče a bubny podléhají opotřebení také. Jak kotouče, tak i bubny mají předepsané maximální opotřebení. Nadměrně opotřebeným kotoučům se v naší servisní hantýrce říká planžety. Příliš tenký, nadměrně opotřebený kotouč není schopen odvádět teplo a snášet zatížení. 
   Účinnost brzd ověříte při prudkém brzdění z vysoké rychlosti. Pokud se ozvou nezvyklé zvuky, nebo dokonce rány či vibrace, očekávejte velkou investici do opravy. Důležité je zjistit, zda brzdy „nevadnou“, tedy jestli se při opakovaném brzdění nesnižuje jejich účinnost. Na rovném úseku na chvíli uvolněte volant a brzděte. Pokud auto „nedrží stopu“, jsou na vině špatné brzdy, uchycení náprav, vadná geometrie nebo sjeté pneumatiky.

Ještě před jízdou zkuste jednoduchý test
Ještě před jízdou zkuste jednoduchý test. Zatlačte na blatník v místě nad tlumičem, jako byste chtěli auto rozhoupat. Při prudkém zastavení by v žádném případě nemělo dojít ke zhoupnutí vozidla a k tendenci zpětného pohybu vozu. Rázy nebo vibrace způsobené nerovností vozovky by se neměly přenášet do samotného řízení. Tento jev může být způsoben opotřebením závěsů ramen, čepů řízení, stabilizátorů apod.
   Na test poloos je třeba vybrat místo, kde je možné zatáčet na obě strany. Od pomalého rozjíždění do kruhu přejděte k razantnějšímu přidávání plynu. Neměly by se ozývat žádné neobvyklé zvuky, zejména byste neměli slyšet zvuky podobné přeskakování řetězu na ozubeném kole. Pokud se tak stane, poloosa je špatná.
   Opotřebení ložisek kol se projeví slyšitelným „hučením“. Za jízdy pozvolna otáčejte volantem tak, aby se váha vozu přenášela na jednu stranu. Poslouchejte rozdíl mezi zvukem při zatížení a odlehčení - opotřebované ložisko začne při zatížení výrazně „hučet“. Na závadu výfuku nebo katalyzátoru by vás mělo upozornit „zvonění“ - kovový, cinkavý zvuk. Signalizuje, že jsou poškozeny vnitřní části (vůz neprojde při STK).

Jak se postarat o lak automobilu
   Nejlépe své čtyřkolé miláčky ochráníme častým mytím a šetrným zacházením. Jak často byste automobil měli mýt, záleží na řadě skutečností. Například jak často vůz používáte, zda je garážovaný, a především podle počasí daného určitým ročním obdobím. Pokud častěji jezdíte po dálnici, počítejte s tím, že se po každé jízdě vyplatí očistit přední část vozu od hmyzu, který se na vůz během jízdy nachytá. Čím delší je doba, kdy na laku zůstávají nečistoty v podobě například již agresivní posypové soli, tím horší jsou následky, které tyto látky na laku zanechají.
   Automobil můžete mýt ručně či v myčce. Platí však pravidlo, že po zimním provozu si automobil zaslouží trochu více naší pozornosti a věnujeme se mu ručně. Po umytí a usušení se vyplatí na lak nanést konzervační přípravky, kterých je na trhu dostatečný výběr.

KV-Ilustrační foto:morguefile.com/flickr.com

Přihlášení