Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Otevřete světlu cestu – jak zatočit s depresivním bytem

V zimních měsících se maximalizuje doba strávená v interiérech a většinu svého volného času pak člověk tráví doma v době, kdy je už nutné používat umělé osvětlení. A právě absence denního světla činí ze zimních měsíců měsíce tzv. depresivní. Naopak nejlépe či nejlehčeji se žije v prostředí s vysokým počtem slunečních dní a s krátkou nocí. Zkuste si tedy upravit váš obytný interiér pokud možno tak, aby byly následky „černých měsíců“ co možná nejmenší.

Vstávejte do osvětleného bytu
Světlo podporuje tvorbu hormonů v mozku, které zvyšují náladu. Proto je vhodné každý den jít alespoň na 15 minut na procházku. I při zcela zatažené obloze stačí intenzita světla, aby se nervový systém aktivoval. Za chmurných dnů je dobré vstávat do plně osvětleného bytu. Velice vhodné jsou lampy imitující denní světlo. Vyrovnávají nedostatek slunečního světla, mírní deprese, zvyšují výkonnost a podporují tvorbu vitaminu D. Dobré je postavit si takovou lampu vedle počítače.
Světelnému režimu posledního zimního měsíce je ale potřeba upravit  především místnosti, které používáme jako tzv. denní. Není tedy nutné měnit např. ložnici ve světlou či veselou místnost, neboť třeba právě ložnice by si měla ponechat svůj ukolébávající, intimní a nikterak k aktivitě nabádající charakter.
Proto odstraňte vše, co může vadit vstupu denního světla prostřednictvím vašich oken. Znamená to, že by okna měla být z jakéhokoliv místa místnosti přímo pohledově dostupná - když vy vidíte na okna, vidí okna i na vás a tím pádem vstupuje do vašeho interiéru relativně maximalizované množství světla.

Žlutá, oranžová a červená – barvy které vás rozveselí
Očima přijímá člověk podráždění barvami, které mohou vyvolat pozitivní pocity. Červená dává energii, zelená osvěžuje a navozuje optimismus, žlutá a oranžová vás naladí kreativně a vesele. Dopřejte si koupel, která je žlutě zabarvena, nebo se potěšte kyticí ze samých žlutých květů, rozproudí vaši životní energii.
Co se bytu týče, pak přímo proti oknu by neměly být žádné tmavé plochy, které by mohly denní světlo pohlcovat. Pokud je to možné a pokud to dovoluje celkové řešení místnosti, pak zkuste volit maximální množství světlých barev. Zkuste např. vyměnit potah na tmavé sedačce a nebo odstraňte tmavý koberec a přebruste parkety pod ním. Možná postačí vymalovat stěny a třeba také na stěny umístit nějaký výrazně barevný obraz, interiérový plakát atp. Velmi výrazného efektu se dosáhne umístěním světlé plochy na podlahu, tedy např. světlého a veselého koberce. Někdy stačí úplně málo, třeba jen vyměnit starý potah za nový, výrazně a teple barevný.

Braňte se také hudbou a aromaterapií
Hudba – Po příchodu z práce domů nebo při vstávání založte své oblíbené CD a je jedno, zda se jedná o rychlý beat nebo klasiku, to musíte rozhodnout sami. Jak ale zjistili kardiologové z univerzity v Berlíně, obzvlášť barokní hudba je vhodná k načerpání nových sil.
Výživa - V tmavém ročním období potřebuje tělo mnoho plnohodnotných uhlohydrátů. Jsou v této době jak palivem, tak pohonnou látkou pro organismus. Jejich síla je přeměňována na energii a udržuje dlouho pocit nasycení a dobré kondice. Jsou především v bramborách, nudlích, košťálovinách a chlebu.
Třezalka - Vědci prokázali, že látka hiperizin, která je v třezalce obsažena, vyjasňuje náladu. Dokonce při středně těžkých depresích doporučují lékaři třezalku místo chemických prostředků.
Aromaterapie - Štěstí můžeme cítit, poněvadž podráždění vůní ovlivňuje přes vegetativní nervový systém pocity a náladu. Tak působí bazalka, kardamom, máta peprná, pepř a rozmarýn, a to oživujícím způsobem na ducha, tělo a duši. Jejich éterické oleje nakapeme na topení nebo do lampy na vůně.
Masáže - Stresem mohou být v těle blokovány energie. Ten, kdo se chce opět cítit fit a plný síly, potřebuje masáž, která může tok energie dát do pohybu. Zde často pomůže jednoduchá masáž reflexních zón na chodidlech. Promačkáváme a masírujeme prsty na nohou jeden po druhém, nejdříve lehce, pak silně. Začínáme malíčkem a končíme palcem. Nakonec osprchujeme nohy studenou vodou.

KV                                              Ilustrační foto:photoxpress.com

Přihlášení