Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Objektivy – oči fotografů

Zoomové objektivy – variabilita ohnisková vzdálenost na úkor světelnosti
Již dlouho jsou oblíbené zoomové objektivy, které umožňují plynule měnit ohniskovou vzdálenost, a tak nahrazují více objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností. Mnoho kompaktních hledáčkových fotoaparátů je dnes vybaveno zoomovými objektivy, často s velikým rozsahem ohniskových vzdáleností. Přednost variabilní ohniskové vzdálenosti je ovšem většinou spojena se snížením světelnosti. Zvláště u kompaktních fotoaparátů světelnost silně klesá s delšími ohniskovými vzdálenostmi. To znamená, že fotograf musí pro správné osvícení zvolit delší expoziční čas. Protože tento úkon dnes u většiny kompaktních zoomových fotoaparátů přebírá automatické řízení expozice, fotograf si často ani nevšimne zvýšeného nebezpečí pohybu kamery způsobeného delší expoziční dobou.

Objektivy podle délky ohniskové vzdálenosti
Objektivy s krátkou ohniskovou vzdáleností mají velký úhel obrazu a umožňují snímky velkých předmět z krátké vzdálenosti. Čím kratší je ohnisková vzdálenost, tím silnější je působení perspektivy. Kvůli velkému zornému úhlu obrazu se objektivy s krátkou ohniskovou vzdáleností označují jako širokoúhlé objektivy. Do této kategorie patří objektivy s ohniskovou vzdáleností od 13 do 35 mm. Přesnější klasifikace rozlišuje ještě mezi superširokoúhlými objektivy s ohniskovou vzdáleností od 13 do 24 mm a širokoúhlými objektivy s ohniskovou vzdáleností od 28 do 35 mm.
   Objektivy s ohniskovou vzdáleností od 50 mm výše se označují jako standardní nebo základní objektivy. Mají úhel obrazu 45°, který odpovídá přibližně přirozenému zornému úhlu lidského oka. Většinou se objektivy o této ohniskové vzdálenosti vyznačují vysokou světelností a kompaktním tvarem.

Teleobjektivy s ohniskovou vzdáleností od zhruba 80 mm výše slouží k tomu, aby se mohly zobrazovat malé objekty z větší vzdáleností při zaplnění formátu. Podle vzdálenosti jsou k tomu potřebné dlouhé nebo dokonce superdlouhé ohniskové vzdálenosti. Máme-li dojem, že širokoúhlé objektivy prostor prohlubují, pak při zobrazení teleobjektivem se prostor naopak jakoby zkracuje. Teleobjektivy se středními ohniskovými vzdálenostmi mezi 80 s 135 mm jsou vhodné zvláště pro portréty a krajinu. U portrétní fotografie využije fotograf toho, že může svůj model zobrazit na celý formát, aniž by k němu musel přistupovat blíže. Teleobjektivy se střední ohniskovou vzdáleností podávají přirozeně působící perspektivu bez zakřivení. U krajinných snímků se popředí a pozadí obrázku k sobě přibližují, takže například jezero v popředí a hory za ním působí opticky rovnocenně.
   Objektivy s extrémně dlouhou ohniskovou vzdáleností, nazývané také dálkové objektivy, mají dvě zásadní výhody. Fotograf s nimi může třeba pozorovat divoká zvířata z bezpečné vzdálenosti a zachytit je na fotografii. Může ale také fotografovat menší objekty z velké vzdálenosti při zaplnění formátu.

Speciální objektivy
Vedle objektivů s různými ohniskovými vzdálenosti pro běžné fotografování existuje i malá, ale zajímavá nabídka speciálních objektivů se zvláštními zobrazovacími schopnostmi pro zvláštní fotografické účely a efekty. Nejpopulárnější z těchto objektivů jsou makroobjektivy s rozšířeným rozsahem snímání zblízka pro zobrazení nejmenších objektů v nadživotní velikosti. V oblasti širokoúhlých objektivů otevírají objektivy zvané „rybí oko“ svým velkým úhlem obrazu nad 180° neobvyklé perspektivy, zatímco posuvné objektivy slouží k opravování zkreslené perspektivy nebo k manipulaci polohy úrovně ostrosti a průběhu hloubky ostrosti. Vzácnější jsou zrcadlové objektivy a „soft-focus“ objektivy pro zvlášť měkké zobrazení.

Rybí oko
Nezvykle velký úhel obrazu od 180° výše nabízejí tzv. rybí oka. Typické pro tyto objektivy je soudkovité zkreslení všech rovných linií směrem od středu obrazu. tento efekt je srovnatelný s odrazem na zrcadlové kouli. Prohnutí linií roste se vzdáleností od středu obrazu. Zatímco jsou oblé předměty zachyceny ve středu obrazu ještě jako kulaté, směrem k jeho okraji se elipsovitě mění. Další efekt, který lze využít při tvorbě obrazu, je skutečnost, že stejně velké předměty nacházející se ve stejné vzdálenosti od plochy filmu sou směrem k okraji snímku zobrazeny jako menší. Některé rybí oka využívají celý formát obrazu, jiná promítají na obrazové políčko pouze kruhový záběr. Přesto existují motivy, u nichž to lze sotva postřehnout. Snímání krajinných panoramat a pohledů na město z vyvýšeného stanoviště nebo snímky pláží a malých ostrovů tak mohou působit jako náznak zakřivení zeměkoule.

Soft-focus
Fotografové používají rádi tzv. soft-focus objektivy především na jemné portréty, ale také na romantické snímky krajin či květin. Tyto objektivy nabízejí kromě normálního způsobu zobrazování možnost vybrat si mezi více či méně silným efektem měkké kresby.  U některých objektivů tohoto typu může být stupeň měkké kresby plynule předem zvolen. Ovšem nejen předem zvolený stupeň měkké kresby, nýbrž i nastavení clony má vliv na stupeň efektu měkké kresby. Zvláště vhodné jsou pro tyto snímky motivy s protisvětlem s nepříliš tvrdým osvětlením, a to především tehdy, nachází-li se konkrétní motiv na tmavém pozadí.

  KV                                                                       Ilustrační foto:sxc.hu

Přihlášení