Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Nesnadný úkol nafotit děti, zvířata a květiny

U dětí je důležité zachytit jejich přirozenost
   Při fotografování dětí musíme přizpůsobit kontakt s dítětem jeho věku. Kojenci a malé děti jsou před kamerou bezprostřední, nepózují, nestylizují se. Záleží jen na pohotovosti fotografa jak dokáže zachytit jejich přirozené a typické chování. Chování malých dětí je nepředvídatelné, proto je zakomponujeme do hledáčku kamery a sledujeme jejich pohyby, grimasy a fotografujeme. Využíváme světla od okna, které je rozptýlené a nejpřirozeněji modeluje hlavičku dítěte. Pozadí volíme tonálně jednotné, neutrální, bez tmavých nebo světlých ploch, ve kterých se ztrácí vlasy a detaily. Fotografujeme zásadně bez stativu a některé záběry si zopakujeme, výběr pak provedeme až na monitoru. Při pohybu nám mohou děti utíkat z formátu, zavírat oči, některý výraz bude bez života, pro dítě netypický, proto děláme více fotografií stejného děje.
   Větší děti se zvláště při opakovaném fotografování stylizují, zarazí se v mrtvém bodě a čekají na zmáčknutí spouště. Tyto fotografie mohou působit strnule a nepřirozeně. Přesto je dobré dítě vyfotit i v jeho umělé póze, během několika záběrů se uvolní a začne se chovat přirozeně. Měli bychom fotografovat s krátkým časem a snažit se zachytit pohyb a přirozenou hru dítěte, případně několik dětí. Fotografování nesmí být zdlouhavé, aby děti neunavovalo nebo nenudilo. Dítě se díky své přirozenosti může dívat do kamery, fotograf by měl svou výšku přizpůsobit velikosti dítěte, proto můžeme fotografovat z podřepu, kleče u hry dětí, nebát se použít i podhled.

Jak nafotit zvířata v zoo i doma
   K fotografování zvířat musíme mít mimořádnou trpělivost a mnohdy speciální vybavení. Zvířata jsou neovladatelná a pokud dokonale neznáme jejich zvyky i nevyzpytatelná. K jejich fotografování ve volné přírodě budeme potřebovat teleobjektiv o nejmenší ohniskové vzdálenosti 200 mm vhodnější bude 300 a více. Pokud fotografujeme na safari z auta, dáváme pozor na dotyk fotoaparátu i těla o boky vozidla, kvůli roztřesení záběru. Fotografujeme krátkým časem, 1/500 vteřiny a méně.
   Fotografování na safari je časově i finančně náročné. Během komerční safari nejsme schopni nafotografovat nic jiného než běžné informativní snímky. Fotografie, které vidíme v National Geographic a v publikacích o zvířatech, jsou výsledkem mnohaleté soustavné práce, bývají vybírány ne ze stovek, ale z tisíců záběrů. Fotograf pracuje s vlastním řidičem a týmem lovců, kteří mu vyhledávají zvěř, jejíž pohyb a zvyky dokonale znají. Fotografování trvá několik dnů a většinou se jedná o profesionály specializující se na fotografování zvířat, kteří se touto tematikou zabývají roky. V parcích je dostatek světla, nastavujeme pouze střední hodnotu 160, 200 ISO, ta nám umožní  krátký čas a zajistí dokonalé technické podání fotografie.
   Dobrých výsledků při fotografování zvířat dosáhneme i v zoologických zahradách, zvláště větších a moderních, typu safari. Při fotografování v zoo se snažíme vyvarovat větších celků, spíše snímáme zvířata v detailu, tím se vyvarujeme rušivého, nepatřičného pozadí. Náš ve světe nejznámější předrevoluční fotograf Erich Tylínek vydal u nás i ve světě desítky knih exotických zvířat, která nafotografoval pouze v zoologických zahradách.
   Domácí zvířata se fotografují snadněji, lépe známe jejich zvyky, můžeme je částečně ovlivnit pamlskem, oslovením. Fotografujeme je reportážním způsobem, využíváme nám známých zvyklostí při hře s námi, mezi nimi navzájem. Můžeme fotografovat jejich hru s dětmi.

U květin budete muset dosvětlovat
   Květiny a rostliny je nejlepší fotografovat v přirozeném prostředí, což nemusí být jen příroda, ale i botanická zahrada a skleník. Při fotografování v ateliéru máme problém s volbou pozadí, ale odpadá problém s větrem nebo nestejnoměrným a nestálým osvětlením. V přírodě si proti větru vyrobíme zástěnu, podle velikosti fotografované rostliny. Někdy stačí čtvrtka papíru, vhodnější je průhledná folie, kterou dáváme z boků fotografované rostliny. Můžeme použít i neutrální,k případně nevýrazně barevné pozadí, které vánek také odstíní a vyruší i nevhodné pozadí. Někdy stačí pro zlepšení pozadí a zklidnění okolí odstranit přebytečné rostliny v bezprostřední blíziosti, vzdálenější budou neostré a tím i méně rušivé. Potřebné je dosvětlování objektu, stačí opět čtvrtka bílého papíru, při větších objektech větší odrazová plocha. Můžeme použít i bleskové světlo, přímé od fotoaparátu nebo odražené od bílé plochy. Nejlepšího výsledku docílíme s externím bleskem odraženým od bílé plochy, při dosvětlení bleskem fotoaparátu musíme dát pozor na přesvětlení (jsme velice blízko) a pozor na vržený stín vysunutého objektivu. Pokud svítí ostré sluneční světlo, může být vhodné rostlinu částečně zastínit rozptylovací fólií, případně pauzovacím papírem. Obdobným způsobem fotografujeme hmyz a drobné živočichy, které pro jejicz pohyblivost mnohdy musíme omámit nebo je fotografujeme preparované.

KV - Ilustrační foto:sxc.hu

Přihlášení