Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Jaký je nejčastější přestupek řidičů?

Statistika z centrálního registru řidičů za rok 2010 se v případě přestupků a trestných činů řidičů zastavila na čísle 673 508. Jakkoli tento počet vypadá hrozivě, je to o 121 526 porušení dopravních předpisů méně než v roce 2009. Přesto se struktura nejčastějších přestupků  od zavedení bodového systému (1. 7. 2006) nijak zásadně neliší. Řidiči stále nedodržují předepsanou rychlost v obci.
Ta, která se eviduje do 20 km/h se dokonce podílí v součtu všech ostatních spáchaných přestupků
a trestných činů celou čtvrtinou! Řidiči překračující předepsanou rychlost v obci o více jak 20 km/h se pak podílí necelými 6 %. Motoristé mají také problém respektovat příkazové a zákazové značky nebo se orientovat, komu dát přednost v jízdě. Někteří se stále nenaučili používat bezpečnostní pásy. I v dnešní době se vyskytují motorkáři, jež si „zapomenou“ nasadit ochrannou přilbu. Přitom jednoznačně taková helma může v případě havárie zachránit život.

TELEFONOVÁNÍ ZA JÍZDY

Právní předpisy hovoří jasně: řidiči nesmějí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj či jiné hovorové nebo záznamové zařízení. Přesto se toto porušení, za které hrozí řidičům 3 body, nedaří ze silnic vymýtit. Za loňský rok bylo zaevidováno celkem 42 336  těchto případů, tzn. v průměru 116 na den . „Již několikrát bylo prokázáno, že nebezpečí telefonování s přístrojem v ruce snižuje soustředění na jízdu, řidič tím rozptyluje svou pozornost,“ upozorňuje mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Jeho slova potvrzují i průzkumy prokazující skutečnost, že telefonování za jízdy zvyšuje riziko nehody obdobně jako například alkohol. Nesoustředění řidiči podle zjištění psychologů přehlížejí značky a mnohdy nedají přednost v jízdě. K tomu Ptačinský dodává: „Mnoho šoférů si neuvědomuje fakt, že zákaz se automaticky vztahuje
i na psaní SMS zpráv. Tato forma je ještě záludnější než samotné telefonování, protože řidič sleduje displej svého mobilu místo provozní situace na vozovce.“

V PARDUBICKÉM KRAJI JSOU NA TOM NEJLÉPE

Podle statistických dat bylo vloni evidováno v průměru 1 845 přestupků či trestných činů spáchaných řidiči na den. Když porovnáme kraje, tak jednoznačně nejméně porušení bylo spácháno v Pardubickém kraji - 24 124. Nejhůře z celkového porovnání vychází Praha. Zde bylo spácháno 3,5x více bodovaných přestupků a trestných činů, celkem 86 048. Samozřejmě je to dáno také počtem řidičů, kterých je v Praze více než v Pardubickém kraji. Při podílu evidovaných přestupků
a trestných činů k počtu registrovaných řidičů pak vychází špatně kraj Karlovarský, zde je poměr 14,6 %. Nejlépe jsou na tom opět v Pardubickém kraji, kde poměr činí 7,4 %. Pro představu, republikový průměr tohoto poměru činí 10,3 %.

JAK UMAZAT BODY?

Abyste se vyhnuli udělení bodů a udrželi si čisté konto, popřípadě nenavyšovali svůj bodový stav, doporučují úředníci z Ministerstva dopravy několik rad. Nepřekračovat předepsanou rychlost, respektovat příkazové a zákazové značky, být vždy připoután, neporušovat ustanovení o osvětlení vozidla a netelefonovat za jízdy. To je totiž pět nejčastějších přestupků, kterých se řidiči v loňském roce dopustili.

U řidičů, kterým po dobu 12 po sobě jdoucích měsících nebude pravomocně uložena sankce
za přestupek či trestný čin, se odečtou 4 body z celkového počtu dosažených bodů. Takových řidičů bylo v roce 2010 celkem 573 791 (91,6 %). Naopak řidičů, kteří opakovaně spáchali přestupek
či trestný čin, bylo zaevidováno v centrálním registru řidičů 44 342 (8,4 %).

Řidiči, kteří projdou tzv. školením bezpečné jízdy (v ČR jsou celkem 3 zařízení poskytující tuto službu – v Mostě, Sosnové u České Lípy a v Ostravě), mohou následně žádat o odečet tří bodů.
O tuto službu zažádalo celkem během loňského roku 2 921 řidičů, což je o 806 žádostí více než
v roce 2009. Dále je zajímavostí, že celkem 33 řidičů/řidiček prošlo v roce 2010 tímto školením, aniž by dosáhli udělení 3 bodů. To znamená, že požádali o přeškolení a následně o odmazání tří bodů, i když měli na kontě jen 1 či 2 body.

Ministerstvo dopravy České republiky - Ilustrační foto:Stock.XCHNG

Přihlášení