Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Jak zvládnout jednoduchou retuš fotografií

Jak pořídit fotku, která retuš nepotřebuje
   Například retuš lidí z fotek je vždy krajní možností. Fotografie má zachycovat především atmosféru místa, a pokud k této atmosféře patří lidé, je vhodné je mít i na fotografiích. Spíše než odstraňovat lidi z fotek, se naučte pořizovat fotky, kde lidé neruší, ale naopak je oživují a vyprávějí příběh. Lidský výraz a postava jsou konec konců to, co na fotkách upoutá nejvíc. A pokud víte, že chcete pořídit fotku bez lidí, je nejlépe počkat na chvíli, kdy tam žádní lidé nebudou, nebo jich tam bude minimum. 
   Víte-li předem, že budete z fotky odstraňovat lidi, zařiďte se podle toho. Pořiďte z jednoho místa stejný snímek několikrát (nejlépe pomocí stativu), a to tak, aby každá část pozadí byla alespoň na jednom snímku viditelná. Pozadím se myslí nehybná předloha, respektive vše kromě lidí, které chcete retušovat. Usnadníte si tím práci a vylepšíte kvalitu výsledné fotografie, neboť počítač si nebude muset při retuši nic domýšlet. Při pořizování vícera snímků, dbejte na to, abyste zachovali nejen stejnou kompozici, ale také expozici. Podobně jako při focení podkladových snímku pro panorama, i zde je expoziční jednota důležitá pro snadnější počítačové slepení snímku.
 
Automatická a poloautomatická řešení retuše
Pro ty, kteří se nechtějí se snímky piplat jednotlivě, tu jsou i automatická a poloautomatická řešení. Plně automatické řešení slibuje server Snapmania.com, který nabízí on-line editaci a katalogizaci fotografií. Úložný prostor  je sice malý, 100 MB, na vyzkoušenou to ale stačí, a hned můžete funkci Tourist Removal vyzkoušet. Zajímavé poloautomatické řešení pak pochází z laboratoří Microsoftu. Nástroj Group Shot původně vznikl pro vylepšení skupinového portrétu. Nahrajete sekvenci fotografií a postupně vybíráte místa na fotografii a k nim zdrojové fotky. Zarámujete tedy například turistu a pak vyberete fotografii, kde turista není.

Brush Tool
Jedním z nejstarších způsobů retuše fotografie je retuš pomocí Brush Tool. Za starých časů, kdy byl Photoshop ještě ve verzi nepřesahují číslo pět, jste si při retuši vybrali pipetou barvu a pak jste překrývali nechtěné předměty barevnými skvrnami. Nebo se kopírovalo přes selekci sousední plochy a pak se změkčovali okraje gumou. Obecně lze říci, že tyto postupy jsou dobré, lze s nimi docílit dobrých výsledků. Nejsou ale efektivní, protože jsou mnohdy časově náročné.

Clone Stamp Tool 
Tento nástroj je vhodný kdykoliv, kdy je kopírovaný zdroj neměnný barevně ani svou světlostí. Protože pouze kopíruje vybraný obrazový zdroj. Vznikl jako náhražka za kopírování a vkládání ploch do nové vrstvy, čímž se celý proces značně zjednodušil. Výhodou je kromě urychlení kopírování podkladu také možnost výběru tvaru a krytí tohoto štětce. Majitelé tabletu tento nástroj budou mít ještě raději, protože díky tabletu lze měnit vlastnosti krytí proměnlivě přítlakem pera na podložku. Jak se se štětcem vlastně pracuje? Nejdříve si s přidržením klávesy Alt kliknutím levého tlačítka myši vyberete zdroj, ze kterého budete obraz kopírovat. Přitom můžete kopírovat obrazový materiál buď jen z vybrané vrstvy, nebo z celého obrazu, tedy ze všech vrstev najednou. Když budete mít takto vybraný zdroj, pustíte klávesu Alt. Nyní můžete kopírovat vybraný zdroj na nové místo. Uděláte to tak, že budete přejíždět se stisknutým levým tlačítkem myši po místě, které chceme opravit.

Healing Brush Tool 
Z nedostatku Clone Stamp Tool se vývojáři Photoshopu poučili a přidali k němu nástroj Healing Brush Tool, se kterým se pracuje stejným způsobem. Vybere se zdroj kliknutím levého tlačítka myši a držení klávesy Alt, a po puštění klávesy Alt můžeme přenášet zdroj na nové místo. Healing Brush Tool již reaguje na barevnost a světlost plochy, kam se zdroj kopíruje. Musí tedy porovnávat vlastnosti obrazu, které má okolí štětce. Díky němu lze retušovat i místa, která jsou barevně i světelně proměnlivá. Tento nástroj okopíruje podklad včetně textury a změní barvu a světlost podle nového okolí.

Kopírování podkladu a maskování
V okolí ostrých hran ale Healing Brush Tool nepomůže, často si obraz pouze ušpiníme nechtěnými fleky. Nejdříve tedy selekcí vybereme oblast, která je v pořádku a bude zdrojem pro vytvoření záplaty. Zdroj by měl být pokud možno co nejpodobnější oblasti, kterou chceme překrýt. Tato oblast by navíc měla být větší, než objekt který na fotografii nechceme mít. Když máte selekcí vybraný zdroj, okopírujete ho do schránky Ctrl+C (nebo Shift+Ctrl+C, pokud chcete kopírovat všechny vrstvy), založíte novou vrstvu a vložíte obsah schránky (Ctrl+V) do této vrstvy. Kopii zdroje posunete na místo, které chcete překrýt. Pro oklamání lidského oka běžně potom stačí vytvořit měkké okraje. Ty vytvoříte přes masky. Na vytvořenou záplatu si přidáte masku – Layer > Add Layer Mask > Reveal All. Nic se ale s obrazem nestalo, je pořád stejný, protože maska je bílá. Nyní uděláte nástrojem štětec měkké okraje tím, že černou barvou přejedete okolo okrajů záplaty (pohybujete se v masce a ne ve vrstvě). Tím určíte, že okraje nemají být vidět.

KV - Ilustrační foto:sxc.hu

Přihlášení