Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Daň za chůzi po dvou – bolesti zad

Notebook na rameni – a záda trpí
Bolest zad může být náhlá (akutní) nebo dlouhodobá (chronická). Jako akutní jsou označovány všechny případy, kdy průběh bolestí nepřesáhne dobu třech měsíců. O chronické bolesti zad se mluví tehdy, trvá-li déle než tři měsíce, nebo vyskytne-li se akutní bolest nejméně dvakrát za rok. Běžná bolest zad je obvykle způsobena přílišnou námahou a špatným stereotypním držením těla, stejně jako nevhodnou obuví, či podložkou při spánku. Největší zátěží na záda je nošení tašek nebo brašen s notebookem na rameni, nebo v jedné ruce. Tím časem ztrácejí meziobratlové ploténky elasticitu a ochabují. Zároveň je narušena souhra jednotlivých svalů okolo krční páteře - na jedné straně je svalstvo ochablé, na druhé straně příliš silně napjaté. Jakkoli však mají problémy se zády většinou svalové příčiny, nejčastěji se projevují v podobě opotřebení meziobratlových plotének a kloubních chrupavek.

První pomoc při akutní i chronické bolesti
Pro akutní zklidnění náhlých bolestí je obvykle nejúčinnější klid, úlevová poloha na lůžku a aplikace suchého tepla. Naopak se nedoporučuje dlouhodobé užívání léků! Léčba bolesti neřeší podstatu onemocnění. Navíc každé užívání léků je spojeno s možným výskytem nežádoucích účinků. Pokud se vyskytnou náhlé bolesti signalizující postižení míšního nervu - bolest spojená s poruchou hybnosti a citlivosti, poruchy vyprazdňování - je nutná neprodlená návštěva lékaře. Léčba dlouhodobých bolestí závisí na typu odhalené příčiny. Zahrnuje široké spektrum od jednoduchých cviků přes nejrůznější podpůrné protetické pomůcky až po náročné neurochirurgické výkony.

Ztuhlé svalstvo
Většina potíží se zády je zapříčiněna – či doprovázena – ztuhlým zádovým svalstvem. Důvodem může být špatné držení těla, neobvyklé pohyby, nedostatek vitaminů a v neposlední řadě psychické vypětí. Důležité je, abyste se kvůli bolesti nepřestala hýbat. Strach by mohl napětí a ztuhlost svalstva ještě zesílit. Jednoduchým, ale účinným, cvikem je postoj na jedné noze a krčení kolena. Tento cvik opakujte nejméně dvakrát na každou nohu.

Hexenšus
Nenadálá bolest v oblasti bederní páteře. Příčinou může být špatný pohyb, zima, podráždění meziobratlových plotének či posunutí obratle. Jako terapie stačí co nejvíce tepla, léky tišící bolest a odpočinek. Dobrá je například koupel v rozmarýnové lázni (uvolňuje napětí svaloviny) či opatrné protahování během horké sprchy.

Ischias
Bolestivý problém vzniká v takzvaném kříži, kde se bederní páteř mění v křížovou. Typické symptomy jsou vystřelování bolesti ze zad po vnější straně stehna a nohy až do oblasti chodidel. Ischias může například vzniknout při zvedání těžké věci, kašli, kýchání či prudkém otočení těla. Nejvíce osvědčený je klid. V posteli ležte v poloze na zádech a pod kolena si dejte na polštář, tím se svalstvo krásně uvolní.

Výhřez meziobratlové ploténky
Pokud není meziobratlová ploténka dostatečně zásobována výživnými látkami a k tomu je pod velkou zátěží, mohou vnější vlákna křehnout a praskat. Následkem toho nemá vnitřní rosolovité jádro dostatek tekutin. To může dráždit nervy míchy a působit silné bolesti až ochrnutí. Udržujte se v teple a v dobré poloze v posteli. Ležte na zádech, nohy mějte na podložce či na židli tak, aby vznikl 90 stupňový úhel.

Artróza obratlových kloubů
S přibývajícím věkem a neustálým zatěžováním se zvyšuje tlak na chrupavku obratlového kloubu a rychleji se opotřebovává. Na jeho obranu se zvyšuje napětí zádových svalů, které může neustálým zvyšováním vést ke ztvrdnutí svalu. To patří k nejčastějším příčinám potíží v oblasti ramen, šíje a bederní páteře. Pokud máte nadváhu, pomůže redukce nadbytečných kilogramů. Značně tím kloubům ulevíte. Dbejte na vyváženou stravu, zejména důležité jsou vitaminy C a E (například ryby) a oleje (například olivový olej). Pro klouby je také důležitý pravidelný pohyb.

Osteoporóza
Naše kostní tkáň prochází neustálou výstavbou a odbouráváním. Od 20. roku života ztrácíme ročně 0,4 % kostní hmoty. V případě osteoporózy běží tento proces desetkrát rychleji. Kosti řídnou a dochází k četnějším zlomeninám. Dobré je dbát na dostatečný přísun vápníku (mléčné produkty, zelenina, minerální vody) a vitaminu D (mořské ryby, mléko, vajíčka). Kromě toho je důležitý pravidelný pohyb. Snižuje ubývání svalové a kostní hmoty. Pokud osteoporózou trpíte, doporučují se procházky v přírodě.

Pohmožděná záda
Kostrč je obzvláště náchylná k pohmožděninám. Ty zpravidla vznikají namožením svalů nějakým nečekaným pohybem nebo při pádu. Dobrou ochranou jsou trénované svaly a pečlivé zahřátí těla před sportem. Pokud již však máte záda pohmožděná, pomohou vám studené obklady.

KV -  Ilustrační foto:
pinoypharmacists.com/NaturalTreatmentTips.com/healingbackpain.co.uk

Přihlášení