Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Co byste měli vědět o potravinách na každodenním stole

Jak si správně vybrat mouku
   Cesta malého zrnka obiloviny až k pečivu je pěkně dlouhá. Než se z klasu dostane zrno do mlýna, musí nejdříve uzrát. Pak přijde sklizeň a následně čištění a třídění. Obilné zrno se skládá z obalu (tzv. otruba), který má největší podíl tolik velebené vlákniny, vitaminů i minerálních látek. Významnou součástí je také lepek. Jedná se o bílkovinnou směs, díky níž se z mouky dá utvořit jednolité táhlé těsto. Kromě obalu se obilné zrno při zpracování zbavuje také klíčku. Jinak by rychle došlo k jeho žluknutí a znehodnocení. Očištěné zrnko se pak semele. Právě lepek může u některých lidí způsobovat velké trávicí obtíže. Jedná se o onemocnění zvané celiakie, neboli intolerance lepku. Z jídelníčku je pak třeba vyřadit veškeré potraviny obsahující lepek a nahradit je produkty z mouky rýžové a kukuřičné.
Podle stupně jemnosti mletí rozlišujeme hrubý obilný šrot, krupici a nejjemnější mouku. Na obalu mouky se skrývá i nápis se zdánlivě tajemným kódem. Čísla za velkým T udávají čistotu zrna před semletím, což představuje tisícinásobek obsahu popelovin v sušině. Zjednodušeně to znamená, že čím vyšší je typové číslo, tím je mouka tmavší a více vymletá. Čím vyšší číslo, tím více živin, minerálů a vitamínů a hlavně vlákniny. Naopak nižší číslo vás upozorní, že mouka bude světlejší a obsah vlákniny malý. T00 tedy značí pšeničnou mouku hladkou světlou, T405 pšeničnou mouku výběrovou polohrubou (umletou pouze ze zrna, chybí jak obal, tak klíček), T1800 pak pšeničnou mouku celozrnnou

Pravdy a lži o světlém pečivu
Proč tolik slýcháme, že konzumace bílého pečiva je škodlivá? Pravda je, že kdybychom jedli pouze výrobky z bílé mouky, moc živin bychom do svého těla nedostali. Právě způsob zpracování zrna totiž výrobky ze světlé mouky odsuzuje k tomu, aby se zařadily do kategorie téměř prázdných kalorií. Kromě vysokého obsahu složitých sacharidů totiž neobsahují skoro nic navíc. Naopak celozrnné produkty mají vysoký obsah vlákniny, minerálů (hlavně vápník, železo a hořčík), vitaminů (vitamíny řady B, vitamín E) a stopových prvků. Vícezrnný výrobek je charakterizován přídavkem mlýnských produktů z jiných obilovin než je pšenice nebo žito. Také z luštěnin nebo olejnin (minimálně 5 procent). To, že je pečivo tmavé, neznamená ale ještě, že je zdravější. I díky barvivům se totiž bílé pečivo dá lehce proměnit v tmavé!Celozrnný výrobek musí obsahovat nejméně 80 procent celozrnných mouk.
 
Nízkotučný sýr je jen marketingový trik
Tavené sýry se dělí na nízkotučné a vysokotučné. Nízkotučné jsou tavené sýry s obsahem tuku v sušině nejvýše 30 %, jako vysokotučný je možné označit sýr s obsahem tuku v sušině nejméně 60 %. V testech, které ale nedávno provedla potravinářská komora, jako vysokotučné dopadly pouze dva sýry – Lipno společnosti Madeta a Pribina Extra. Naproti tomu jako nízkotučný nebylo možné označit ani jediný sýr! I sýr Active, který je doporučen pro štíhlou linii, překročil hranici nízkotučného sýra o 0,9 %. Ačkoliv z testů obvykle nevzejde univerzální vítěz, v kategorii tavených sýrů se absolutním vítězem stal tavený sýr Lipno společnosti Madeta, který zvítězil v pěti ze sedmi posuzovaných vlastností – vzhled, barva, konzistence, vůně, chuť, atraktivita vzhledu obalu a jeho praktičnost. 
 
Citrusové plody plné pesticidů a konzervačních látek
   V zimním období chceme posílit imunitu, a tak do čaje ždímáme ve velkém citrony.  Denně se snažíme sníst nějaký ten pomeranč, mandarinky či grapefruit k svačině. Kůra všech těchto citrusových plodů je však plná zdraví nebezpečných látek. Jak před nimi svůj organismus nejlépe ochránit? Odborníci varují, že je třeba ovoce důkladně umýt. A to i tehdy, když jejich kůru budeme před konzumací loupat. Nejlepší je důkladně omýt povrch horkou vodou. A pokud chcete ochutit svůj horký čaj citronem, vždy ho před rozříznutím důkladně vydrbejte kartáčkem a také přelijte vařící vodou.
   Donedávna se ovoce dokonce napouštělo formaldehydem, který se používá ke konzervaci mrtvých těl. Evropská unie to naštěstí před několika lety zakázala. I když jsou dnešní opatření pro člověka méně škodlivá než dřív, měli bychom být pořád opatrní. Chemikálií je v kůře citrusů stále víc než dost.  Při nakládání s citrusy bychom proto měli být stále velmi opatrný. Nikdy byste neměli přidávat pomerančovou či citronovou kůru do těsta ani jiných pokrmů. A v žádném případě nedopusťte, aby oloupané ovoce přišlo do styku s kůrou.

KV - Ilustrační foto:sxc.hu

Přihlášení