Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Chytré zimní pneumatiky a pravidlo 4x4

Klesnou-li teploty standardně pod 7° C
   Rozhodně není pravda, že jsou zimní pneumatiky pouze vhodným pomocníkem do zasněžených cest. Vhodnou zimní obuv by mělo dostat každé auto bez výjimky – ať už řídíte ve sněhu či nikoliv. Letní pneumatiky ztrácejí v nízkých teplotách své schopnosti a rozhodně nejsou bezpečné. Zimní pneumatiky si jsou naproti tomu zařízené k provozu za nízkých teplot a zůstávají stále pružné a poslušné. Nemá cenu šetřit na své vlastní bezpečnosti, když se dnes dají sehnat kvalitní a přesto levné pneumatiky! Zimní pneu je vhodné vytáhnout ve chvíli, kdy teploty klesnou standardně pod + 7° C. Také si rozhodně dejte pozor, kdy je opět sundáte! Jízda na zimních pneumatikách při teplotách + 18° C začíná být nejen velmi nebezpečná, ale pneumatiky se velmi drasticky opotřebovávají.

Pro správné používání vám stačí zapamatovat si pravidlo 4×4:
•4 zimní pneumatiky na jednom automobilu - Při nákupu zimních pneumatik vždy kupujte celou sadu, tj. všechny čtyři. Zimní pneumatiky musí být obuty na všech čtyřech kolech, kombinace zimních a letních pneumatik je nebezpečná, zejména při brždění!
•4 měsíce v roce – Zimní pneumatiky by se měly používat po dobu čtyř zimních měsíců, rozhodující je průměrná denní teplota 10 C.
•4 mm – minimální hloubka dezénu – U zimních pneumatik by se měla sledovat obzvláště pečlivě minimální hloubka dezénu, která má být 4 mm. Brzdná dráha při hloubce 4 mm je oproti brzdné dráze nových pneumatik o polovinu delší; při hloubce 2 mm dokonce o 70 % delší!
•4 roky– Stejné zimní pneumatiky by se měly používat nejdéle čtyři sezóny, materiál běhounu časem tvrdne a ztrácí své „zimní“ vlastnosti.

Nákup pneumatik přes internet se vyplatí
 Cena kvalitních pneumatik začíná zhruba na částce 1 300 Kč za kus, těm levnějším z hobby prodejen a hypermarketů se vyhněte. V testech propadají i čínské pneumatiky za až podezřele nízkou cenu. Pneumatiky se vyplatí koupit přes internet, kde jsou ceny zhruba o 10 až 30% nižší než v kamenných obchodech. Většina internetových prodejců pneumatik vám ve smluvený den přiveze pneumatiky přímo do servisu, ve kterém vám je budou přezouvat.
   Německý autoklub ADAC provádí každoročně finančně náročné testy zimních pneumatik, pro rok 2010 si v rozměrech 185/65 R15 nejlépe vedla SP Winter Sport 3D MO od Dunlopu. Výtečné hodnocení dostaly i pneumatiky Goodyear UltraGrip 7 a méně známé Esa-Tecar Super Grip 7. Mezi sedmnáctipalcovými pneumatikami si výborně vedly Micheliny, Continentaly a Dunlopy. Jako vždy ovšem platí, že kromě objektivně měřitelných vlastností pneumatik, například brzdná dráha nebo hlučnost, účastníci testů hodnotí mnohé subjektivní dojmy dané pneumatiky, například ovladatelnost, která do velké míry záleží na konkrétním řidiči.

Pro koho jsou vhodné celoroční pneumatiky
  Praktické celoroční pneumatiky mohou ušetřit starosti, ale nejsou vhodné úplně pro každého. Jelikož jsou určeny do nízkých i vysokých teplot, nejsou jejich vlastnosti pro tato období na tak vysoké úrovni, jako u speciálních pneumatik. V praxi to znamená, že pokud bydlíte v relativně teplém městě a za jeho hranice se moc nevydáváte, jsou celoroční pneumatiky přímo pro vás. Pokud ale jezdíte v náročnějších podmínkách, v zájmu své bezpečnosti raději zvolte speciální pneu závisle na ročním období.
   Pokud potřebujete nové pneumatiky na motorky, máte také z čeho vybírat. Pro normální účely nejvíce padnou cestovní moto pneu, na sportovní aktivity pak oceníte sportovní moto pneu. Nebo potřebujete vysloveně závodní? Offroad? Moto pneumatiky si dnes můžete vybrat přesně na míru. Zvolit offroad pneumatiky se vyplatí každému, kdo často zdolává náročné terény. Jsou většinou uzpůsobené pro terénní čtyřkolky s pohonem 4×4, ale najdou uplatnění i pro SUV vozy. Stejně jako u běžných i mezi offroad pneumatikami si můžete vybrat letní, zimní či celoroční.

Jak správně montovat pneumatiky?
   Kvůli bezpečnosti by se montáže měl vždy ujmout řádně zaškolený odborník. Před samotnou montáží je nutné zkontrolovat plášť, ráfek a ventil a ujistit se, že je vše naprosto funkční. Dále je nutné sledovat dezén pneumatik – vozy s nižší výkonností mají ve většině případů symetrický dezén a pneumatiky lze namontovat kamkoliv.  U směrového dezénu je pak ale nutné sledovat směr otáčení pneu (je vyznačený šipkou na bočnici) a u asymetrického dezénu pak dát pozor na vnitřní stranu značenou jako „inside“ a stranu vnější „outside“.
   Špatné huštění pneu neznamená jen jejich špatnou funkčnost, ale i nadměrné opotřebování. Především nízký tlak je velmi škodlivý. U přední nápravy bude mít za následek nedotáčivost, u zadní pak přetáčivost. Nižší tlak o 30% zároveň sníží životnost pneumatik dokonce až o polovinu! Je proto vhodné kontrolovat tlak každý měsíc. Kontrolu provádějte za studena – před jízdou.

KV - Ilustrační foto:sxc.hu

Přihlášení