Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

20 rad jak péct zdravého cukroví

1. Každá trouba nepeče stejnoměrně. Vyndavejte proto pečivo postupně, aby se některé kousky nepřipalovaly.
2. Když nemáte pečící papír a nechcete, aby cukroví zůstávalo na plechu, nemyjte plech nikdy vodou. Řádně jej vytřete papírem a tence potřete tukem. Přichytí-li se cukroví, postavíte ještě teplý plech na mokrý hadr.
3. Loňské a předloňské ořechy budou lepší, namočíte-li je na několik dní do osolené studené vody.
4. Vlašské a lískové oříšky zbavíte slupky, když je v troubě mírně opražíte. Pak je třete v utěrce a slupky odpadají. Mandle postačí přelít vařící vodou.
5. Hrozinky prolijete a propláchněte vařící vodou, napěchujte do zavařovací sklenice, zalijte rumem a dobře uzavřete. Hrozinky nasáknou rumem, jsou vzhlednější a chutnější.
6. Žloutky nabudou, přidáte-li k nim při šlehání lžíci vlažné vody. 

7. Z bílků lépe ušleháte sníh, přidáte-li několik zrnek soli a lžičku vody.
8. Aby těsto v troubě nepraskalo, přidáme při pečení do trouby nádobu s vodou. Vzniklá pára se srazí na povrchu pečiva a uzavře póry.
9. Těsto, ve kterém je prášek do pečiva, zadělávejte jen studeným mlékem a tuk do těsta přidáváme rozpuštěny a zchlazený.
10. Přidáme-li do těsta na vánočku a do litého perníkového těsta jeden až dva brambory, vydrží nám pečivo vláčné.
11. Místo bílé mouky použijte špaldovou nebo pšeničnou celozrnnou mouku. Bílá mouka zatěžuje trávení, zalepuje střeva, zahleňuje tělo. Máte-li obavu z výsledku, použijte bílou mouku, tak jak jste zvyklí, a přidejte jen 1/3-1/5 celozrnné.
12. Místo bílého cukru zkuste různé druhy sirupů, například rýžový sirup, ječmennou sladěnku, pšeničný sirup, skvělou sladkou chuť dodá také javorový nebo agáve sirup. Ale pozor, když použijete sirupy, musíte počítat s tím, že sirupem těsto rovnou i zvlhčujete. 
13. Místo chemicky ztužovaných tuků použijte kvalitní tuky a oleje. Takzvané trans-tuky jsou podle posledních výzkumů nejškodlivější, protože podporují procesy, které zvyšují riziko srdečních nemocí. Raději přidávejte kvalitní ořechy a tuky vybírejte neztužované. 
14. Místo těžko stravitelných a časově náročných krémů zkuste skvělou pomazánku Carob s ořechy slazenou pouze obilným sirupem nebo hotový krém ze čtvero ořechů s rozinkami. Můžete i smíchat mandlové nebo arašídové máslo s rýžovým sirupem nebo vybrat zajímavý džem bez cukru. To všechno se dá koupit v každé dobře zásobené bioprodejně.
15. Místo kypřícího prášku, který obsahuje ne příliš prospěšné fosforečnany, použijte tzv. vinný kámen neboli prášek bez fosfátů.
16. Když používáte kakao, vybírejte kvalitní, nejlépe se značkou sociálně a ekologicky férového obchodu – Fair Trade. Nebo zkuste karob a karobové bonbony pro výrobu čokolády.
17. Místo obalování cukroví v moučkovém cukru zkuste obalovat v sušeném ovesném mléce. Stejně tak i štrůdl jím lze posypat a budete mile překvapeni.
18. Místo vajec ve většině těst funguje sojová smetana nebo sojová mouka (1 vejce je cca 1 lžíce sojové mouky a 3 lžíce vody). Další alternativou je pojidlo z předem namočeného a poté rozmixovaného lněného semínka (i s namáčecí vodou).
19. Pokud jste si nenasušili vlastní ovoce, kupujte jen nesířené sušené ovoce. To poznáte nejlépe podle bioznačky, protože ta síření zakazuje. Citlivost na oxid siřičitý je individuální, ale u citlivějších lidí může vyvolávat bolesti hlavy či nevolnost. U astmatiků dokonce alergické reakce. A určitě se vyhněte jakýmkoli chemickým barvivům!
20. Šlehačku nahraďte dietní náhražku - smíchejte sáček netučného mléka v prášku, půl šálku ledové vody a jednu lžičku moučkového cukru. Ušlehejte do husté pěny.

  KV - Ilustrační foto:flickr.com

Přihlášení