Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

13 strategií, jak přežít velmi horké léto

Raději větrák než klimatizaci - Pokud máte možnost volit mezi větráky a klimatizací, dejte přednost vždy první volbě. Dlouhodobý pobyt v klimatizovaném prostředí představuje pro váš organismus velkou a zbytečnou zátěž. Příliš nízká teplota a zároveň velký teplotní skok mezi vnitřkem místnosti a venkovním prostředím vám způsobí v nejlepším případě nachlazení.

Zatahujte žaluzie a neotevírejte okna - V kanceláři ale i ve svém bytě (i když v něm přes den nejste) nechávejte důsledně zatažené závěsy či žaluzie, případně sviťte úspornými žárovkami. Žaluzie můžete občas postříkat vodou z ručního rozprašovače na květiny. Navíc můžete okna na sluneční straně polepit bílým balícím papírem, odráží  totiž sluneční paprsky.

Větrejte ventilátorem - Pokud je to možné, používejte k větrání místnosti ventilaci a neotevírejte přes den okna. Docíli-li byste jen toho, že horký vzduch začne proudit do místnosti a vám bude ještě větší vedro. Před ventilátor můžete zavěsit mokrý ručník. Osvěžit se lze též fénem na vlasy, když ho pustíte na studený vzduch.

Vyhýbejte se kofeinovým nápojům - Vyhýbejte se pití nápojů na kofeinové bázi (káva, cola, energy drinky...), které povzbudí váš metabolismus a organismus bude produkovat víc tepla. Vyhýbejte se i alkoholu, který dehydruje.

Pijte průběžně - Snad i dítě ve školce už slyšelo, že za den je potřeba vypít dva až tři litry tekutin. Nicméně pokud do sebe nalijete velké množství vody naráz, začnete se potit a paradoxně vzroste váš pocit žízně. Tekutiny byste měli usrkávat po malých doušcích a prakticky neustále. Nejlépe vaši žízeň zažene minerální voda s několika kapkami citrónu.

Po kořeněných jídlech se budete potit -  horku se vyvarujte konzumace kořeněných, tučných a slaných jídel, které jen povzbudí vaši žízeň. Pikantní jídla stimulují tepelné receptory ve vašich ústech, takže se začnete víc potit. Snažte se jíst co nejvíc čerstvého ovoce a zeleniny. Ta vás osvěží a navíc vás přirozenou cestou zásobí tekutinami. Celkově přes den omezte vaření a pečení, nebudete zbytečně zvyšovat teplotu v místnosti.

Oblékejte se do bavlny a lenu - Nenoste oblečení ze syntetických materiálů, a to ani v případě, že jsou lehké a prodyšné. Přírodní materiály, jako například bavlna a len, pomohou vašemu tělu mnohem lépe vyrovnat se s vysokými teplotami.

Na slunce klidně s deštníkem - Pokud víte, že budete muset strávit na přímém slunci delší dobu, samozřejmostí je kvalitní opalovací krém, ale klidně si vezměte i deštník, který vás ochrání před spalujícím sluncem.

Pozor na přehřátí v autě - Nenechávejte děti v kočárcích na přímém slunci nebo v autech na parkovištích. Hrozí jim nebezpečné přehřátí organismu. Totéž platí i pro domácí zvířata, kterým vedra vadí ještě více než mrazy.

Přes den ledovou na večer vlažnou vodu - Vynikajícím způsobem, jak se můžete osvěžit i v pracovní době je opláchnutí zápěstí ledovou vodou. Klidně každou hodinu strčte na chvilku zápěstí pod proud studené vody, to poněkud ochladí vaši krev a vy se budete cítit osvěžení. Před spaním se sprchujte zásadně vlažnou vodou. Studená sprcha jen povzbudí organismus k větší produkci tepla, aby se vyrovnal s jeho ztrátou.

Spěte v přízemí - Pokud bydlíte v domě, během horkého počasí spěte v přízemí. Tam je vždy o několik stupňů méně než ve zbytku domu.

Cvičte ráno nebo večer - Cvičení a sport přesuňte na brzké ráno nebo naopak večer.

Poraďte se s lékařem - Dopřávejte si polední siestu. Nemocní  a senioři by se měli poradit s lékařem a omezit intenzivnější pohyb a pobyt na slunci. Rozhodně byste se měli vyhýbat přílišné fyzické zátěži. Varování platí hlavně pro kardiaky a starší lidi.

KV - Ilustrační foto:flickr.com/Stock.XCHNG

Přihlášení