Fotíme na sněhu - proti slunci
Stará dobrá zásada, osvědčená z černobílé klasické fotografie, se osvědčuje i ve fotografii digitální. Lépe než po slunci je fotit proti slunci.Lépe než slovy se to ukáže na obrázcích.
SHRNUTÍ:
Na sněhu získáme efektnější snímky, když fotíme proti světlu.
Tady jsou dvě fotky téhož pole pokrytého sněhem.
Po slunci Proti slunci
Jde o to, že zasněžená krajina focená po slunci ztratí kresbu. Slunce všechno spálí, nikde nejsou vidět žádné detaily. Když však fotíme proti slunci, fotíme fakticky stíny vržené plastickými objekty v krajině.
Samozřejmě, používejme této zásady s rozumem. Nebudeme fotit proti slunci kupříkladu portréty - tato zásada platí pro krajinářské fotky, ale ani zde neplatí absolutně. Nemám v úmyslu vás přesvědčit, že jinak to nejde, naopak - rád bych vám ukázal, že snímky zasněžené krajiny proti světlu mohou přinést zajímavé efekty.Tak například fotka zde vlevo by - pokud bych ji fotil po slunci - neměla žádnou plasticitu. Fotka vpravo je focená po slunci, ovšem na ní dominuje výrazná kresba lesa a sluncem rozzářený sníh je zde jako plocha doplňující kompozici. Kdyby tato fotka vpravo byla focená proti slunci, bylo by třeba fotku komponovat zcela jinak - tato je založena na kontrastu modrého nebe, zeleného lesa a bílého sněhu.
Tak například fotka zde vlevo by - pokud bych ji fotil po slunci - neměla žádnou plasticitu. Fotka vpravo je focená po slunci, ovšem na ní dominuje výrazná kresba lesa a sluncem rozzářený sníh je zde jako plocha doplňující kompozici.
Kdyby tato fotka vpravo byla focená proti slunci, bylo by třeba fotku komponovat zcela jinak - tato je založena na kontrastu modrého nebe, zeleného lesa a bílého sněhu.