Nejnovější video
  • Spustit video
Anketa

Kupujeme ojetý vůz

Kupujeme ojetý vůz
Koupě ojetého vozu může opravdu někdy přinést kupujícímu víc starostí, než radosti. První otázkou je vždy kde vůz koupit. Osobně doporučuji, pokud máte představu jaký vůz chcete koupit, pak nakupovat v značkových autobazarech, které jsou součástí autocenter s prodejem nových vozů a servisem. Je zde větší možnost, že vůz byl odborně prohlídnut, případně byly na něm provedeny drobné opravy. Většinou zde bývají vozy vykoupené na protiúčet, tedy vozy které do autocentra jezdily a můžou Vám říci na servisu i jeho historii. Další nespornou výhodou je, že pokud se na voze objeví skrytá závada, dostane se Vám i rychlejšího a vstřícnějšího řešení při reklamaci. Na druhou stranu však musíte počítat s vyšší cenou o několik tisíc korun, ale myslím, že se tato investice vyplatí. Druhá otázka je u samotné koupě vozu na co si dát pozor. Za prvé, co se týče smlouvy, vždy doporučuji minimálně si pořádně přečíst celou smlouvu. Lepší je pokud máte možnost si vzít sebou někoho, kdo je v oblasti smluv znalý, neboť v případě nespokojenosti s koupí, je správně sepsaná smlouva základem pro další jednání. O tom jsem již ale v minulosti na těchto stránkám podrobněji psal. Druhý faktor který můžete ovlivnit je pořádně si vozidlo prohlédnout. Na co se zaměřit jsem pro Vás shrnul do 6 základních bodů.

1.vnější vzhled vozu.
Zde si prohlédněte kvalita laku, lak by měl být po celé ploše karoserie shodný odstín, strukturu i stupeň lesku. Zkontrolujte výskyt koroze. Nejčastějšími korodujícími místy jsou lemy blatníků, okraje dveří a ostatních částí karoserie, jednotlivé sváry, zejména v upevnění střechy. Často se koroze objevuje pod lemem čelního skla. O možné bývalé nehodě vypoví spáry mezi jednotlivými díly karoserie. Ty by měly být rovnoměrné, po celé karoserii přibližně stejně velké a pokud možno co nejmenší. Zaměřte se i na stav plastů, vybledlé a zhrublé plasty ukazují na to, že vozidlo nebylo garážováno a bylo často a dlouhodobě vystaveno přímému slunci. Doporučuji si proti světlu prohlídnout také střechu vozu, musí být rovná, prosta jakýchkoli oprav. Jakákoliv její deformace totiž ukazuje na zkřivení celého skeletu vozu po nehodě. V neposlední řadě pozor na neoriginální doplňky musí mít dokumentaci o jejich schválení pro provoz na veřejných komunikacích (atest 8 SD). Je třeba důkladně zkontrolovat kvalitu a způsob montáže. Pokud je na voze nechcete, nechte je odmontovat ještě před koupí samotného vozu, neboť riskujete starosti při silniční kontrole, kdy za úpravy v rozporu se schválením můžete skončit s pokutou.

2.motorový prostor a motor.
Pohledem zkontrolujte motor by měl být na první pohled suchý a relativně čistý. Příliš "vypulírovaný" motor pak může znamenat pokus o zakrytí úniku oleje, nebo jiných kapalin. Důležitý je stav oleje, měl by být zkontrolován před startem motoru především s ohledem na čirost a jeho dostatečné množství, po zastavení motoru by neměla být na měrce ani na víčku žádná pěna. Důležité je si nechat motor nastartovat. Motor by měl snadno naskočit na první pokus. Jeho chod by měl být klidný, pravidelný, bez nadměrného hluku a viditelného kouře (v zimě je možno tolerovat čistě bílou vodní páru). Na závěr si zkontrolujte ostatní provozní kapaliny. Měly by být v dostatečném množství (mezi ryskami na nádobách), chladící kapalina by měla být čistá bez známek mastnoty a brzdová by měla být žlutá.

3.interiér .
Volant, řadící páka, pedály a ostatní ovladače by měly být "ohlazeny" úměrně najetým km, pokud je věnec volantu naprosto hladký a z řadící páky je už setřeno původně vylisované schéma řazení, pak má dotyčný vůz určitě najeto více, než např. deklarovaných 100.000 km. To platí i pro gumové "šlapky" pedálů, zde bychom se měli soustředit především na pedál brzdy a spojky, které jsou nejvíce namáhány. Totéž platí i o stavu sedadel a čalounění celého interiéru. Opět interiér by měl být opotřebován úměrně svému stáří a najetým km. Pozornost věnujte především "prosezenosti" sedadla řidiče, ale mnohé napoví i stav a čistota celého interiéru vozu. Stejně jako u vnějšího vzhledu pozor na dodatečně montované doplňky, např. HF pro mobilní telefony, CD měniče, různá stínítka. Všechno toto příslušenství musí mít dokumentaci o schválení k provozu (atest 8 SD). Pokud o dané příslušenství nemáte zájem, raději ho nechte odmontovat ještě před koupí vozu.

4.spodek vozu .
Pozor, každý seriozní bazar by vám měl umožnit prohlídku vozu i ze spodu, bez ní vůz v žádném případě nekupujte. Spodek vozu by měl být čistý, bez stop po oleji nebo brzdové kapalině. Dávejte pozor na "nadbytečné" sváry a zkontrolujte neporušenost nosných částí (prahů, podélných nosníků a náprav) ať už vinou koroze, nebo mechanického poškození. V obou případech je jakékoliv poškození těchto dílů velmi závažné a při dalším provozu nebezpečné. Podvozek by měl mít kvalitní ochranný nástřik, ale podezřele nová a silná vrstva ochranného prostředku může naopak maskovat korozi nebo jiné poškození. I tlumiče a uchycení náprav by mělo být bez jakýchkoliv vůlí, koroze a v případě tlumičů i úniků oleje.

5.identifikace vozu, jeho původ a servisní historie .
VIN kód je unikátní identifikační číslo karoserie. Vždy ho pečlivě vyhledejte a zkontrolujte přímo na místě jeho vyražení. Měl by být vyražen čistě a čitelně. Musí se shodovat s údajem na identifikačním štítku vozidla (zpravidla v motorovém prostoru) a ve velkém i malém TP. V opačném případě od koupě bez další diskuse upusťte. Pokud to lze, upřednostněte vůz, jehož součástí je servisní knížka a návod k obsluze. Zvláště u novějších vozů (do stáří cca. 6 let) by neměly v žádném případě chybět. Pokud ano, pak je vhodné od nákupu daného vozu upustit. Majitel se tak pravděpodobně snaží zamaskovat opravu po nehodě nebo skutečný stav km. Počet majitelů Vám může napovědět, zda vás bude vůz trápit či ne. Čím více řidičů se na voze střídá, tím větší je opotřebenost částí vozu jako je spojka, převodovka, motor, řízení atd. Také pozor na vozidlo nižší a střední třídy, které jezdilo jako referentský vůz u velké firmy. Počet majitelů si zjistěte si z velkého TP, kolikátý jste majitel. Pokud je TP vystaven jako duplikát za ztracený, pak raději k vozu přistupujte s tím, že byl již popsaný a jste tedy min. 5 majitelem. Pokud byl vůz individuelně dovezen ze zahraničí, vyžadujte i TP země, kde byl původně přihlášen. Pokud vše je v přijatelných mezích pak Vás už jen čeká poslední bod

6. A tím je zkušební jízda.
Měla by být bez poplatku a zálohy. Samozřejmostí by mělo být i to, že vás prodejce nechá alespoň část cesty řídit. Poslouchejte motor. Ten by měl mít klidný, pravidelných chod bez zvláštního hluku a vibrací. Měl by mít plynulý a stálý zátah. Jeho reakce na pohyb plynového pedálu by měla být okamžitá a přiměřená. Motor by neměl během jízdy produkovat žádný viditelný. Vyzkoušejte jeho záběr v nízkých otáčkách, ani se ho nebojte trochu vytočit. Pokud je v pořádku, neublíží mu to. Převodovkou by mělo jít řadit zlehka, bez zvláštních odporů nebo pocitu "počítání zubů". Dráhy řadící páky by měly být přesné a jednotlivé rychlosti by měly být snadno "k nalezení". Spojka, by měla umožňovat bezproblémový plynulý rozjezd i řazení. Měla by zabírat rovnoměrně po celé dráze chodu pedálu a bez jakýchkoliv zvukových projevů. Řízení by mělo být bez vůlí, přesné a lehce jdoucí. Nemělo by při vyšších rychlostech vibrovat a při rovné jízdě by měla být příčka volantu vodorovně. Při brzdění nesmí být patrné vibrace a auto by nemělo mít při prudkém zabrždění tendenci měnit směr jízdy.

Autor: EuroCar EC s.r.o.               www.eurocar-ec.com

Přihlášení